Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

33/2011

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/1

 

26.09.2011

 

 

 

 

 

 

§ 845

Valtuutettu Tuomas Rantasen toivomusponsi: Östersundomin raideliikennevaihtoehdot

Pöydälle 26.09.2011

HEL 2011-004106 T 08 00 02

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Moisio Elina: Pöydällepanoehdotus:

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Lisätiedot

Miliza Ryöti, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 25407

miliza.ryoti(a)hel.fi

Liitteet

1

Tuomas Rantasen toivomusponsi, Kvsto 6.10.2010

2

Kslkn lausunto T. Rantasen toivomusponnesta Östersundomin raideratkaisusta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ponnen ehdottaja

Esitysteksti

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 6.10.2010 hyväksymän toivomusponnen (Tuomas Rantanen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Esittelijä

Käsitellessään 6.10.2010 Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön käynnistämistä Kvsto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:

"Kaupunginvaltuusto edellyttää, että Östersundomin raideliikennevaihtoehtoja arvioitaessa selvitetään myös mahdollisen pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin." (Tuomas Rantanen, 45-2)

Kvston työjärjestyksen 24 §:n mukaan Khn on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.

Toivomusponnesta on saatu kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto (31.3.2011), jossa todetaan seuraavaa:

Östersundomin yleiskaavaluonnoksen joukkoliikenneratkaisu perustuu Mellunmäestä jatkettuun metrolinjaan ja sen liityntäbussiliikenteeseen. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä mahdollisuutta, että alueelle rakennetaan tulevaisuudessa poikittainen, Jokeri 3-tason seudullinen pikaraitiolinja.

Vantaa on Östersundomin liikenteen kannalta tärkeä suunta muun muassa siitä syystä, että Kehä III:n käytävän ja Aviapoliksen alueella on runsaasti työpaikkoja. Östersundomin raidevertailun yhteydessä tehtyjen liikenne-ennusteiden mukaan yleiskaava-alueen aamuhuipputunnin joukkoliikennematkoista 13–14 % ja henkilöautomatkoista 21–22 % suuntautuu Vantaalle.

Helsingin seudulla on kolme poikittaisen joukkoliikenteen nk. Jokeri-hanketta, joilla pyritään lisäämään joukkoliikenteen kulkutapaosuutta poikittaisessa liikenteessä. Jokeri 1 (bussilinja 550) kulkee Tapiolasta Itäkeskukseen, jossa sillä on nykyisin vaihtoyhteys metroon. Yhteyden muuttamisesta pikaraitiotieksi on valmistunut alustava yleissuunnitelma vuonna 2009. Jokeri 2 on Myyrmäen ja Vuosaaren välinen runkobussilinja, jonka liikennöinti on tarkoitus aloittaa vuonna 2014. Sillä on vaihtoyhteys metroon Kontulassa ja Mellunmäessä. Myös Jokeri 2:n suunnitelmissa on varauduttu yhteyden toteuttamiseen tulevaisuudessa pikaraitiotienä.

Vuoden 2010 alussa voimaan tulleessa Vantaan yleiskaavassa Jokeri 3 -tason joukkoliikenneyhteys tulee Tikkurilan ja Hakunilan kautta Länsimäentielle ja sitä pitkin Mellunmäen metroasemalle. Yleiskaavamääräyksen mukaan yhteyden kaavamerkintä tarkoittaa ohjeellista joukkoliikenteen runkoyhteyttä, joka voidaan toteuttaa myös raitiotienä.

Östersundomin yleiskaavaluonnoksen joukkoliikenneselvitys sisältää ehdotuksen poikittaisesta runkobussilinjastosta. Yleiskaava-alueen liityntälinjojen tarjontaa täydentämään on Vantaan nykyisestä poikittaislinjasta 56 kehitetty Kehä III:n tason tiheävuorovälinen runkoyhteys, joka tarjoaisi yhteyden Länsi-Vantaalta esimerkiksi Kivistöstä Kehä III:n tasolla Hakunilan kautta Länsisalmeen, Uuden Porvoontien käytävään sekä Vuosaaren suuntaan. Vaihtoyhteys metroon olisi Länsisalmen metroasemalla. Linjan 56 A-haara liikennöisi Länsisalmesta Salmenkallion kautta Vuosaareen ja B-haara Uutta Porvoontietä Sakarinmäen metroasemalle. Ensi vaiheessa Vuosaaren yhteyden voisi hoitaa Kehä III:n kautta. HSL:ssä tehdään parhaillaan Helsingin seudun bussiliikenteen runkolinjastosuunnitelmaa. Sen yhteydessä selvitetään tarkemmin myös Jokeri 3 -tason bussilinjastovaihtoehdot.

Pikaraitiotie edellyttää riittävän suurta matkakysyntää. Tämän johdosta Jokeri 3 voi olla järkevää toteuttaa ensivaiheessa runkobussiyhteytenä. Yhteys voidaan myöhemmin muuttaa pikaraitiotieksi, jos matkustajamäärät ja -ennusteet perustelevat ratahankkeen toteuttamisen, ja hanke on teknistaloudellisesti toteuttamiskelpoinen. Östersundomin alueen tulevissa asemakaavoissa ja liikennesuunnitelmissa tullaan varautumaan poikittaisiin, Vantaan suunnan runkobussi- ja pikaraitiolinjoihin. Yleiskaavaluonnoksen kaavakartassa ei kuitenkaan ole erikseen merkintää poikittaisesta pikaraitioyhteydestä Vantaan suuntaan.

Esittelijä yhtyy kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnossa mainittuun.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Lisätiedot

Miliza Ryöti, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 25407

miliza.ryoti(a)hel.fi

Liitteet

1

Tuomas Rantasen toivomusponsi, Kvsto 6.10.2010

2

Kslkn lausunto T. Rantasen toivomusponnesta Östersundomin raideratkaisusta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ponnen ehdottaja

Esitysteksti

Tiedoksi

Kaupunginvaltuusto

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Faksi

 

Y-tunnus

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

+358 9 655 783

 

0201256-6

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki

Tilinro

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

FI0680001200062637

 

FI02012566