29/2011

Kaj/7

29.08.2011

Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdyistä valituksista Suutarilan tontin 40115/2 ja kortteleiden 40119 - 40121 ym. alueiden asemakaava-asiassa (nro 11965)

HEL 2011-001395 T 10 03 03

Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 27.4.2011 (90 §) 40. kaupunginosan (Suutarila, Tapulikaupunki) korttelin nro 40115 tontin nro 2, kortteleiden nro 40119–40121, kortteleiden nro 40122 tontin nro 1 ja korttelin nro 40123 tontin nro 1 sekä katu-, puisto-, urheilu- ja yleisten pysäköintialueiden asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 6.5.2010 päivätyn ja 20.1.2011 muutetun piirustuksen nro 11965 mukaisena.

Tapulikaupunki-Seura ry , Asunto Oy Kimnaasinpolku ja ********** ovat valittaneet kaupunginvaltuuston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.

Valitusten keskeinen sisältö

Tapulikaupunki-Seura ry on vaatinut Helsingin hallinto-oikeutta kumoamaan kaupunginvaltuuston päätöksen siltä osin kuin päätös koskee tontin 40123/2 pohjoispuolella olevaa aluetta ja palauttamaan asian uuteen valmisteluun. Lisäksi hallinto-oikeutta on pyydetty suorittamaan katselmus virkistysalueiden määrän ja liikenteen turvallisuuden selvittämiseksi.

Asunto Oy Kimnaasinpolku on vaatinut hallinto-oikeutta kumoamaan kaupunginvaltuuston päätöksen maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n vastaisena ja palauttamaan asian uuteen valmisteluun. Lisäksi hallinto-oikeutta on pyydetty suorittamaan katselmus virkistysalueiden määrän ja liikenteen turvallisuuden selvittämiseksi.

********** on vaatinut hallinto-oikeutta kumoamaan kaupunginvaltuuston päätöksen siltä osin kuin se koskee tontin 40120/1 (Kimnaasinpolku 3) rakennusoikeutta, Maatullin ala-asteen liikennejärjestelyjä (tontti 40119, Kimnaasinpolku 5), tontin 40123/4 (Syökärinpolku) rakentamista sekä Sikalanmäen pohjoispuolen rakentamista.

Valitusten keskeiset perustelut

Tapulikaupunki-Seura ry ja Asunto Oy Kimnaasipolku

1.     Kaava-alue on rajattu liian suppeaksi. Valituksen alainen kaava ja Hatuntekijänkuja 11 asemakaavan muutos olisi tullut käsitellä yhdessä, tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden saavuttamiseksi.

2.     Puistoja ja muita lähivirkistysalueita ei ole riittävästi. Päättäjille on annettu puutteellista tietoa Sikalanmäen puiston osalta. Syökärinpuiston pallokenttä ja Sikalanmäki on säilytettävä. Sikalanmäen puistoaluetta ei tule ottaa asuinrakentamiseen.

3.     Terveellisen, turvallisen ja viihtyisän elinympäristön turvaaminen kaavassa: a) puutteet liikenneturvallisuudessa (Palovartijantien liikenteen kasvu, ajoyhteys pysäköintipaikan läpi uudelle rivitalotontille ja kaavamuutos sisältää kaksi vaaratilanteita aiheuttavaa liittymää Tapulikaupungintielle) ja b) ilmansaasteet ja viihtyvyys (Valmistelussa on jäänyt selvittämättä Sikalanmäen myönteinen vaikutus pölyn ja ilmansaasteiden suodattajana. Ympäristön viihtyisyys vähenee oleellisesti metsäkaistaleen muuttuessa kerrostalon takapihaksi.).

4.     Yhdenvertaisuutta kaupunkilaisten välillä loukataan (Tapulikaupunki-Seura ry)

**********

Liikennemäärät nousevat liikaa Palovartijantiellä, Palokellonkujalla ja erityisesti Kimnaasinpolulla. Tontille 40120 on kaavassa osoitettu liikaa rakennusoikeutta. Liikennejärjestelyt Maatullin ala-asteelle ovat väärät. Pysäköintipaikat ovat riittämättömät. Koululle tuleva liikenne on ohjatava muualta koska Kimnaasinpolun kautta koululle tuleva liikenne on liian suurta. Tontin 40123 rakentaminen vie liikuntapaikat. Sikalanmäen pohjoispuolen rakentaminen vie pois alueen loputkin luontoarvot. Kaava ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain 50 §:n (asemakaavan tarkoitus ja 54 §:n (kaavan sisältövaatimukset) vaatimuksia.

Vastine esitettyihin väitteisiin

Kaupunginhallitus viittaa asiassa kaupunginvaltuuston 27.4.2011 päätöksen perusteluihin ja toteaa, että hallinto-oikeudelle annettavassa lausunnossa tulisi pyytää valitusten hylkäämistä ja sen jättämistä osin tutkimatta jäljempänä mainituin perustein.

Valitusten laillisuus ja valitusosoitus

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 188 §:n mukaan valtuuston päätöksestä valitetaan hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään, eli 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaiset ja kunnan jäsenet saavat päätöksestä tiedon silloin, kun päätös asetetaan yleisesti nähtäville. Päätös on asetettu yleisesti nähtäville 6.5.2011. Valitukset on toimitettu hallinto-oikeudelle 6.5.2011, 3.6.2011 ja 3.6.2011. Valitukset on siten tehty määräajassa ja oikealle viranomaiselle. Valittajilla on asiassa valitusoikeus.

Kaava-alue on rajattu liian suppeaksi.

Tapulikaupungin täydennysrakentamista on toteutettu vaiheittain laadittavilla asemakaavan muutoksilla, jotka on tehty kaupunkisuunnittelulautakunnan 28.9.2006 hyväksymän Tapulikaupungin alueen täydennysrakentamisen yleissuunnitelman ja suunnitteluperiaatteiden pohjalta. Nyt kyseessä oleva kaavamuutos on kolmas yleissuunnitelman pohjalta Tapulikaupunkiin laadittu kaavamuutos. Tontti 40125/3 (Hatuntekijänkuja 11) on yksityisessä omistuksessa. Kun nyt kyseessä oleva kaavamuutos käynnistettiin (osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetetty osallisille 13.2.2009) ei tontin omistaja ollut tehnyt aloitetta tontin kaavamuutoksen valmistelun käynnistämiseksi. Tontin 40125/3 kaavamuutos käynnistettiin tontin omistajan (Tapulin Huolto Oy) tekemän kaavamuutoshakemuksen 22.3.2010 jälkeen ja se ei siksi ole osa nyt kyseessä olevaa kaavamuutosta.

Puistoja ja muita lähivirkistysalueita ei ole riittävästi.

Yleissuunnitelmassa on esitetty alueen täydennysrakentamiseen soveltuvat alueet sekä viheralue- ja kevyen liikenteen verkosto. Päättäjille on kerrottu eri vaiheissa, että myös puistoaluetta muutetaan jonkin verran tonttimaaksi täydennysrakentamisen yhteydessä. Viheralueita on alueella jatkossakin riittävästi. Kaavamuutoksen mukaiseen Palopostinpuistoon on mahdollista sijoittaa Syökärinpolun nykyisen kentän korvaava pieni pelikenttä. Suurempi jalkapallokenttä löytyy Maatullin ala-asteen koulun eteläpuolelta, jonne matkaa nykyiseltä pallokentältä on vain noin 250 metriä.

Terveellisen, turvallisen ja viihtyisän elinympäristön turvaaminen kaavassa.

Kaavanmuutoksen liikenneratkaisut on kuvattu kaavaselostuksen luvussa 4 kohdassa "Liikenne". Kaavan vaikutukset liikenteeseen on arvioitu kaavaselostuksen luvussa 5. Lisäksi kaavaselostukseen on liitetty Kimnaasipolun ja Palokoukunkujan liikennejärjestelyjä koskeva suunnitelma.

Uudisrakentaminen lisää jonkin verran ajoneuvoliikennettä Palovartijantiellä. Kerrosneliömäärän lisäykseen perustuen liikennemäärän kasvu on Palovartijantiellä arviolta noin 70 ajoneuvoa/vrk. Muutos ei ole merkittävä nykyisellään noin 500 ajoneuvoa/vrk liikennemäärään.

Ajoyhteys tontin 40123/4 pysäköintipaikoille pysäköintialueen läpi on perusteltu suunnitteluratkaisu, koska uusi rivitalotontti rajautuu autopaikkojen korttelialueeseen (LPA-alue) ja uudet pysäköintipaikat ovat käytännössä nykyisen pysäköintialueen jatkeena. Nämä pysäköintipaikat eivät ole yleisiä, vaan pelkästään ko. tontin asukkaiden käytössä.

Suoria tonttiliittymiä Tapulikaupungintien tyyppiselle kokoojakadulle voidaan tehdä, kun tila tai maankäyttötavoitteet eivät mahdollista erillisen tonttikadun rakentamista. Katusuunnittelun yhteydessä materiaalit ja istutukset valitaan siten, että näkemät pyörätielle ja ajo-radalle ovat riittäviä.

Kaavaselostuksen liitteenä ovat Tapulikaupungintien liikenteen me-lua koskevat meluselvitykset. Kaavamuutoksessa esitetyt uudisrakennukset rajoittavat melun leviämistä kadun eteläpuolella. Rakentaminen ei vaikuta merkittävästi liikenteen pölyn ja hiukkasten leviämiseen alueella.

Yhdenvertaisuutta kaupunkilaisten välillä loukataan.

Kaupungin puistojen rakentamisen laatutasoa tai hoitoluokitusta ei rat-kaista kaavamuutoksien yhteydessä.

**********

Kaavamuutoksen aiheuttamaa liikenteen lisääntymistä ja pysäköinti-paikkojen tarvetta on tutkittu kaavamuutoksen valmistelun eri vaiheissa. Asukkaiden kanssa on keskusteltu, mielipiteisiin annettu vastauksia ja suunnitelmia tarkennettu suunnittelun edetessä. Kaavanmuutoksen liikenneratkaisut on kuvattu kaavaselostuksen luvussa 4 kohdassa "Liikenne". Kaavan vaikutukset liikenteeseen on arvioitu kaavaselostuksen luvussa 5. Lisäksi kaavaselostukseen on liitetty Kim-naasipolun ja Palokoukunkujan liikennejärjestelyjä koskeva suunnitelma.

Kaavamuutos on laadittu MRL:n 50 §:n mukaisesti ja se täyttää MRL:n 54 §:n sisältövaatimukset.

Yhteenveto

Valituksissa ei ole esitetty sellaisia laillisuusperusteita, joiden perusteella asemakaavapäätös tulisi kumota. Päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutenkaan virheellinen. Tarkoituksen-mukaisuuskysymyksistä tehdyt vaatimukset tulee jättää tutkimatta. Kaava täyttää maankäyttö- ja rakennuslain sisältövaatimukset ja menettelysäännökset. Kaava perustuu lain edellyttämiin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin.

Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n 2 momentin 5 kohdan mu-kaan kaupunginhallitus antaa selityksen kaupunginvaltuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta, jos kaupunginhallitus katsoo voivansa yhtyä valtuuston päätöksen lopputulokseen.

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Valitukset

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikeuspalvelut

Esitysteksti

Kaupunkisuunnitteluvirasto

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee antaa Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:

Valitusten keskeinen sisältö

Valitusten keskeiset perustelut

Tapulikaupunki-Seura ry ja Asunto Oy Kimnaasipolku

Vastine esitettyihin väitteisiin

Valitusten laillisuus ja valitusosoitus

Kaava-alue on rajattu liian suppeaksi.

Puistoja ja muita lähivirkistysalueita ei ole riittävästi.

Terveellisen, turvallisen ja viihtyisän elinympäristön turvaaminen kaavassa.

Yhdenvertaisuutta kaupunkilaisten välillä loukataan.

Yhteenveto

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 27.4.2011 (90 §) 40. kaupunginosan (Suutarila, Tapulikaupunki) korttelin nro 40115 tontin nro 2, kortteleiden nro 40119–40121, kortteleiden nro 40122 tontin nro 1 ja korttelin nro 40123 tontin nro 1 sekä katu-, puisto-, urheilu- ja yleisten pysäköinti-alueiden asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston ase-makaavaosaston 6.5.2010 päivätyn ja 20.1.2011 muutetun piirustuksen nro 11965 mukaisena.

Tapulikaupunki-Seura ry , Asunto Oy Kimnaasinpolku ja ********** ovat valittaneet kaupunginvaltuuston päätöksestä Helsingin hallinto-oi-keuteen.

Helsingin hallinto-oikeus pyytää (10.6.2011) kaupunginhallitusta hankkimaan kaupunginvaltuuston lausunnon valitusten johdosta.

Hallintokeskuksen oikeuspalvelut on laatinut lausunnon yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa.

Esittelijä yhtyy päätösehdotuksessa esitettyyn.

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä