Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

29/2011

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kj/6

 

29.08.2011

 

 

 

 

 

 

§ 722

Lausunto HSY:lle alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2012-2014

HEL 2011-001408 T 00 01 06

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2012 - 2014 sekä sen liitteenä olevasta alustavasta tuottavuusohjelmasta vuosille 2012 - 2013 kuntayhtymän hallitukselle seuraavan lausunnon:

Kaupunginhallitus toteaa, että HSY:n perustamisen lähtökohtaisena tavoitteena on ollut yhteiseen seudulliseen organisaatioon liitettyjen vesihuollon, jätehuollon sekä seutu- ja ympäristötiedon tehtävien hoitaminen aiempaa asiakaslähtöisemmin ja tehokkaammin. HSY:n alustavassa taloussuunnitelmassa  asetetut strategiset tavoitteet ovat linjassa HSY:n perustamisen tavoitteiden kanssa.  HSY:n  taloussuunnitelman ja tuottavuusohjelman toimenpiteillä tulee kyetä hillitsemään kustannusten kasvua ja vaikutusten tulee näkyä selkeästi seuraavien vuosien talousarvioissa ja -suunnitelmissa.  HSY:n tuottavuusohjelmassa tavoitteeksi asetettu 2 % vuosittainen tuottavuuden nousu vuosina 2012 ja 2013 on sinällään jäsenkaupunkien yhteisten linjausten mukainen.

Vesihuollon osalta HSY:n taloussuunnitelma perustuu HSY:n hallituksen hyväksymään vesihuollon tariffien yhtenäistämissuunnitelmaan, jonka mukainen vesihuollon tariffien nousu Helsingissä on selvästi korkeampi kuin vesilaitosten yhdistämisen yhteydessä arvioitiin. Yhtenäistämissuunnitelman mukaisia korotuksia voidaan kuitenkin pitää hyväksyttävinä, sillä kuntayhtymä joutuu joka tapauksessa turvautumaan velkarahoitukseen investointiensa rahoittamiseksi.   HSY:n tuottavuusohjelman tavoitteena tulee olla taloussuunnitelmassa tariffien yhtenäistämissuunnitelman lisäksi kaavailtujen tariffikorotusten  välttäminen.  HSY:n talouden tasapainottaminen ei voi perustua jatkossa kustannustason muutosta korkeampiin tariffikorotuksiin. 

Myös jätehuollon osalta tuottavuusohjelman selkeänä tavoitteena tulee olla taloussuunnitelmassa asiakasmaksuihin  ennakoitujen korotusten alentaminen. 

HSY:n investointitasoa  tulee kokonaisuudessaan tarkastella varsinkin pidemmällä aikavälillä  kriittisesti  velkaantumisen hillitsemiseksi. Samalla kaupunginhallitus kuitenkin korostaa erityisesti vesihuoltoverkoston saneerausinvestointitason pitämistä jatkuvasti tarvetta vastaavana. Jätehuollon osalta velkaantumista on kyettävä hillitsemään jo taloussuunnitelmakaudella. Alustavan taloussuunnitelman mukaan jätehuollon investoinnit rahoitetaan taloussuunnitelmakaudella pääosin lainarahoituksella.

Lisäksi kaupunginhallitus korostaa kaupungin ja HSY:n yhteistoiminnan merkitystä Helsingin vesihuollon kehittämisessä sekä investointien suunnittelussa ja toteutuksessa. Yhteistyön tulee olla erityisen tiivistä kaavoituksesta ja maankäytöstä sekä katu- ja kunnallistekniikan rakentamisesta vastaavien kaupungin organisaatioiden kanssa.  Verkostojen laajennus- ja saneerausinvestoinnit tulee sovittaa yhteen Helsingin katu- ja puistorakentamisen investointiohjelman kanssa.

Taloussuunnitelmaan tulisi lisätä taloutta, tariffikehitystä ja toiminnan tehokkuutta kuvaavia pidemmän aikavälin tunnuslukuja ja mittareita. 

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Matti Malinen, konserniyksikön päällikkö, puhelin: 310 36277

matti.malinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin kaupunginhallitukselle.pdf

2

Ote hallituksen poytakirjasta 170611.pdf

3

Alustava tts 2012_2014.pdf

4

Alustava tuottavuusohjelma 2012_2013.pdf

Otteet

Ote

 

HSY

 

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee antaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2012 - 2014 sekä sen liitteenä olevasta alustavasta tuottavuusohjelmasta vuosille 2012 - 2013 kuntayhtymän hallitukselle seuraavan lausunnon:

Kaupunginhallitus toteaa, että HSY:n perustamisen lähtökohtaisena tavoitteena on ollut yhteiseen seudulliseen organisaatioon liitettyjen vesihuollon, jätehuollon sekä seutu- ja ympäristötiedon tehtävien hoitaminen aiempaa asiakaslähtöisemmin ja tehokkaammin. HSY:n alustavassa taloussuunnitelmassa  asetetut strategiset tavoitteet ovat linjassa HSY:n perustamisen tavoitteiden kanssa.  HSY:n  taloussuunnitelman ja tuottavuusohjelman toimenpiteillä tulee kyetä hillitsemään kustannusten kasvua ja vaikutusten tulee näkyä selkeästi seuraavien vuosien talousarvioissa ja -suunnitelmissa.  HSY:n tuottavuusohjelmassa tavoitteeksi asetettu 2 % vuosittainen tuottavuuden nousu vuosina 2012 ja 2013 on sinällään jäsenkaupunkien yhteisten linjausten mukainen.

Vesihuollon osalta HSY:n taloussuunnitelma perustuu HSY:n hallituksen hyväksymään vesihuollon tariffien yhtenäistämissuunnitelmaan, jonka mukainen vesihuollon tariffien nousu Helsingissä on selvästi korkeampi kuin vesilaitosten yhdistämisen yhteydessä arvioitiin. Yhtenäistämissuunnitelman mukaisia korotuksia voidaan kuitenkin pitää hyväksyttävinä, sillä kuntayhtymä joutuu joka tapauksessa turvautumaan velkarahoitukseen investointiensa rahoittamiseksi.   HSY:n tuottavuusohjelman tavoitteena tulee olla taloussuunnitelmassa tariffien yhtenäistämissuunnitelman lisäksi kaavailtujen tariffikorotusten  välttäminen.  HSY:n talouden tasapainottaminen ei voi perustua jatkossa kustannustason muutosta korkeampiin tariffikorotuksiin. 

Myös jätehuollon osalta tuottavuusohjelman selkeänä tavoitteena tulee olla taloussuunnitelmassa asiakasmaksuihin  ennakoitujen korotusten alentaminen. 

HSY:n investointitasoa  tulee kokonaisuudessaan tarkastella varsinkin pidemmällä aikavälillä  kriittisesti  velkaantumisen hillitsemiseksi. Samalla kaupunginhallitus kuitenkin korostaa erityisesti vesihuoltoverkoston saneerausinvestointitason pitämistä jatkuvasti tarvetta vastaavana. Jätehuollon osalta velkaantumista on kyettävä hillitsemään jo taloussuunnitelmakaudella. Alustavan taloussuunnitelman mukaan jätehuollon investoinnit rahoitetaan taloussuunnitelmakaudella pääosin lainarahoituksella.

Lisäksi kaupunginhallitus korostaa kaupungin ja HSY:n yhteistoiminnan merkitystä Helsingin vesihuollon kehittämisessä sekä investointien suunnittelussa ja toteutuksessa. Yhteistyön tulee olla erityisen tiivistä kaavoituksesta ja maankäytöstä sekä katu- ja kunnallistekniikan rakentamisesta vastaavien kaupungin organisaatioiden kanssa.  Verkostojen laajennus- ja saneerausinvestoinnit tulee sovittaa yhteen Helsingin katu- ja puistorakentamisen investointiohjelman kanssa.

Taloussuunnitelmaan tulisi lisätä taloutta, tariffikehitystä ja toiminnan tehokkuutta kuvaavia pidemmän aikavälin tunnuslukuja ja mittareita. 

Esittelijä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän toiminnan ja talouden puitteet on määritelty kuntayhtymän perussopimuksessa ja sitä täydentävässä sopimuksessa vesi- ja viemärilaitostoimintojen yhdistämisen periaatteista ja edellytyksistä (yhdistymisen periaatesopimus).

Perussopimuksen mukaan kuntayhtymä rahoittaa toimintamenonsa vesihuolto- ja jätehuoltotoimintojen maksuilla ja muilla tuloilla. Kuntayhtymä perii jäsenkunniltaan maksuosuudet muista kuin vesihuollon tai jätehuollon tehtävistä. Kuntayhtymä voi hankkia pääomarahoitusta jäsenkuntien oman pääoman ehtoisena sijoituksena tai lainana jäsenkunnilta tai rahoituslaitoksilta.

Perussopimuksessa on määritelty vesihuollon maksujen yhtenäistämisperiaatteet. Sopimuksen mukaan maksut yhtenäistetään kolmen vuoden siirtymäkauden aikana vuoden 2012 loppuun mennessä. Helsingin kaupunginvaltuuston päättäessä vesilaitosten yhdistämisestä arvioitiin, että Helsingissä vesimaksut nousevat tariffien yhtenäistämisen seurauksena kolmen vuoden siirtymäkauden aikana yhteensä keskimäärin noin 8 %.

HSY:n alustavassa taloussuunnitelmassa toimintatuottojen kasvu vuonna 2012 on 3,2 % ja toimintakulujen kasvu 0,6 % vuoden 2011 talousarviosta. Vuoden 2011 ennusteesta toimintatuotot kasvavat 3,8 % ja toimintakulut 2,2 %.Taloussuunnitelman mukaan toimintatuottojen ja -kulujen erotuksena syntyvä toimintakate paranee koko suunnitelmakauden. Tilikauden tulos (ennen tilinpäätössiirtoja) vuonna 2012 on   -5,3 milj. euroa, kun se vuoden 2011 talousarviossa  on -10,5 milj. (vuoden 2011 ennuste -8,1 milj.).

Talousarvio- ja taloussuunnitelma perustuvat HSY:n hallituksessa (26.3.2010) hyväksyttyyn vesihuollon tariffien yhtenäistämissuunnitelmaan 2010 - 2013.  Hallituksen hyväksymän tariffien yhtenäistämis-suunnitelman mukaan Helsingissä tariffien korotus aikavälillä 2010 - 2013 on keskimäärin 5,5 % vuodessa eli korotus on Helsingin osalta siirtymäkaudella yhteensä noin 24 %.  HSY:n hallituksen linjauksen mukaan yhtenäistämissuunnitelman lisäksi tariffeja tarkistetaan vuosittain ottaen huomioon yleinen kustannustaso ja saavutetut synergiaedut.

Alustavaan talousarvioon vuodelle 2012 sisältyy Helsingin osalta vesimaksuihin keskimäärin 7,5 % korotus (tariffien yhtenäistämissuunnitelman mukainen korotus 5,5 % + 2 % kustannustason muutos).

Jätehuollon asiakashintoihin on arvioitu kohdistuvan noin 6-7 % korotustarve vuodelle 2012. Vuonna 2013 korotuspainetta lisää jäteveron korotus.

HSY:n taloussuunnitelmassa kokonaisinvestoinnit ovat vuonna 2012 yhteensä 140,1 milj. euroa, josta vesihuolto 106,1 milj. euroa ja jätehuolto 31,7 milj. euroa. Muiden tulosalueiden investoinnit ovat yhteensä 2,3 milj. euroa. Vuonna 2013 kokonaisinvestoinnit ovat 147,7 milj. euroa ja vuonna 2014 ne ovat 113,3 milj. euroa. Taloussuunnitelman mukaan suunnitelmakauden investoinneista noin 45 % rahoitetaan lainarahoituksella. Lainarahoituksen osuus on vesihuollossa noin 35 % ja jätehuollossa noin 75 %. Lainarahoituksen tarve vuonna 2012 on 67 milj. euroa ja vuosina 2013 - 2014 yhteensä 113 milj. euroa. Lainojen lyhennykset huomioon ottaen kasvaa lainakanta taloussuunnitelmakaudella noin 161 milj. euroa.

HSY:n jäsenkaupungeille maksettavat tuloutusperiaatteet on määritelty yhdistämisen periaatesopimuksessa. Vesihuollon osalta tuloutusten tulee sopimuksen mukaan vastata tasoltaan jäsenkuntien aiemmin vesilaitoksiltaan saamien tuloutusten määrää. Tuloutus voidaan maksaa peruspääoman korkona, vesilaitosten liiketoimintakaupassa syntyvän lainan korkona ja lainan lyhennyksinä.

HSY:n alustavan taloussuunnitelman mukaan jäsenkaupungeille maksettava tuloutus toteutetaan taloussuunnitelmakaudella vesilaitosten liiketoimintakaupassa syntyvälle lainalle maksettavana korkona. Helsingille tuleva korkotulo on vuosittain noin 36,4 milj. euroa.

Jätehuollon osalta  taloussuunnitelmaan ei sisälly  peruspääomalle maksettavaa korvausta. Periaatesopimuksen mukaan YTV:stä kuntayhtymään siirtyvien jätehuollon ja seutu- ja ympäristötiedon toimintojen osalta HSY:n toiminnan käynnistyessä noudatetaan toimintojen kehittämisen, investointien suunnittelun ja rahoitusperiaatteiden sekä taksojen ja tariffien osalta aiemmin YTV:ssä sovellettuja periaatteita. YTV ei ole maksanut korvausta jätehuollon peruspääomalle.

HSY:n alustavassa talousarviossa kuntaosuudet muihin kuin vesihuollon ja jätehuollon menoihin ovat vuonna 2012 yhteensä 3,7 milj. euroa, josta Helsingin osuus 1,84 milj. euroa (1,79 milj. euroa vuonna 2011).

Taloussuunnitelman osana on alustava tuottavuusohjelma vuosille 2012 - 2013. Tuottavuusohjelmassa on tavoitteeksi asetettu 2 % vuosittainen tuottavuuden kasvu.

HSY:n hallitus pyytää lausuntoa 31.8.2011 mennessä.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Matti Malinen, konserniyksikön päällikkö, puhelin: 310 36277

matti.malinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin kaupunginhallitukselle.pdf

2

Ote hallituksen poytakirjasta 170611.pdf

3

Alustava tts 2012_2014.pdf

4

Alustava tuottavuusohjelma 2012_2013.pdf

Otteet

Ote

 

HSY

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566