12/2022

21.11.2022

Lausunto kaupunginhallitukselle hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista vuodelle 2023

HEL 2022-013152 T 02 05 01 00

Päätös

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Esteelliset:
Sanna Vesikansa
Esteellisyyden syy: palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi (hallintolain 28.1 § kohta 4)
Anna Vuorjoki
Esteellisyyden syy: yhteisöjäävi (hallintolain 28.1 § kohta 5)

Palautusehdotus:
Daniel Sazonov: Palautetaan valmisteluun

Jatkovalmistelussa tulee hakea keinoja kasvattaa avustusten kokonaismäärää kohti edellisten vuosien tasoa (huomioiden ostopalveluiden laajentamisen perusteltu vaikutus avustustason laskuun).

Lisäliikkumavara tulee kohdentaa eri järjestöille ennen kaikkea avustusten jyrkän vähenemisen välttämiseen.

Kannattaja: Reetta Vanhanen

Jaosto palautti yksimielisesti asian uudelleen valmisteltavaksi.

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Titta Reunanen, vuorovaikutuspäällikkö, puhelin: 310 23437

titta.reunanen(a)hel.fi

Johanna Seppäälä, osallisuus- ja neuvontayksikön päällikkö, puhelin: 310 79780

johanna.m.seppala(a)hel.fi

Armi Vadén, Talouspäällikkö, puhelin: 310 15970

armi.vaden(a)hel.fi

Liite hyte avustusehdotus 2023

Liite hyte avustusehdotus taloustiedot 2023

Liite hyte ja sotepe avustusehdotus 2023

Avustuskriteerit sotepe ja hyte

Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää antaa puoltavan lausunnon kaupunginhallitukselle hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista vuodelle 2023 liitteen yksi mukaisesti.

Tämän kokouksen esityslistalla olevassa päätösesityksessä asialla sosiaali- ja terveydenhuollon- sekä pelastustoimen käyttötalousmäärärahoista myönnettävät avustukset 2023, on kuvattu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen vaikutukset kaupungin avustustoimintaan ja sosiaali- ja terveystoimialan ja pelastustoimialan aiempien avustusten valmistelua ja päätöksentekoa koskevat muutokset vuodesta 2023 alkaen.

Samassa päätösesityksessä on kuvattu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskokonaisuus ja avustusmäärärahojen jakautuminen talousarviossa 2023 kunta-Helsingin ja valtion yleiskatteellisen rahoituksen osalta. Päätösesityksessä kuvataan avustuskokonaisuuden avustuskriteerit, avustusten hakuprosessi, hakua koskeva viestintä ja hakijoiden neuvonta, avustusten myöntämisessä noudatetut ohjeet ja periaatteet sekä avustusten hylkäysperusteet niin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kuin lausuttavana olevan kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten osalta.

Päätösesityksen liitteistä ilmenee hakijakohtaiset tiedot vuonna 2022 hakijalle myönnetystä avustuksesta, hakijan vuodelle 2023 hakema avustussumma, vuodelle 2023 hakijalle päätettäväksi esitettävä avustussumma ja sen käyttötarkoitus tai mahdolliset avustuksen hylkäysperustelut niin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kuin kaupunginhallituksen myöntämien avustusten osalta.

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti 6.6. 2022 (§27) kaupungin avustustoiminnan päälinjoista, joiden mukaan avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään. Jaosto päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa jatkossa lausunnon kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa. Vuoden 2023 avustusvalmistelun osalta tulevan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan toimivaltaa käyttää kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto.

Kaupunginhallituksen päätös valtionperinnöistä myönnettävistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista (avustusesitys liite yksi) on tarkoitus valmistella kaupunginhallituksen kokoukseen 12.12.2022.

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna