Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2015

1 (1)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Ryj/1

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoitusvirheen korjaus, hallintolaki § 51, LM, 17.6.2015 - Lisätty päätöksestä puuttuva liite 6 | Kansliapäällikön päätös 25.6.2015, § 56 - Muutettu liite 3 ei salassa pidettäväksi

§ 100

Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi

HEL 2013-016069 T 00 01 05

Päätös

Konsernijaosto päätti merkitä tiedoksi Oy Gardenia-Helsinki Ab:n tilannekatsauksen.

Samalla konsernijaosto päätti esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallituksen 26.4.2011 § 431 hyväksymää omistajapoliittista linjausta Oy Gardenia-Helsinki Ab:n osalta muutetaan seuraavasti: Nykyinen linjaus: 1=Pidetään nykyisellään, uusi linjaus: 6=Purkaminen.

Lisäksi konsernijaosto päätti

- kehottaa Oy Gardenia-Helsinki Ab:n hallitusta yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa ryhtymään toimenpiteisiin yhtiön toiminnan lopettamiseksi ja yhtiön purkamiseksi vuoden 2016 alusta lukien

- kehottaa Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n hallitusta yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa ryhtymään Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toiminnan lopettamisen ja kiinteistön mahdollisten tulevien käyttömuutosten edellyttämiin tarvittaviin toimenpiteisiin

- että näiden päätösten täytäntöönpanon edellytyksenä on, että kaupunginhallitus tekee edellä mainitun omistajapoliittisen linjauksen muuttamista koskevan päätöksen.

Vielä konsernijaosto päätti kehottaa

- kaupunkisuunnitteluvirastoa, kiinteistöviraston tilakeskuksen selvityksessä 19.5.2015 ja kaupunkisuunnitteluviraston kannanotossa 26.5.2015 esitetyn pohjalta, yhteistyössä kiinteistöviraston ja muiden tarvittavien tahojen kanssa tekemään nopealla aikataululla selvityksen tontin 36197/1 kaavoituksellisista kehittämisedellytyksistä siinä tilanteessa, että Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toiminta tontilla loppuu vuoden 2016 alusta lukien

- kiinteistövirastoa ja kaupunkisuunnitteluvirastoa yhteistyössä Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n kanssa jatkamaan kiinteistön realisointitoimia kiinteistöviraston tilakeskuksen selvityksessä 19.5.2015 ja kaupunkisuunnitteluviraston kannanotossa 26.5.2015 esitetyn pohjalta

- kaupunkisuunnitteluvirastoa ja kiinteistövirastoa tekemään asiassa mahdollisesti tarvittavat esitykset 31.12.2016 mennessä.

Käsittely

Esteelliset: Jussi Pajunen

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

2

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

3

Kaupunkisuunnitteluviraston kannanotto

4

Viikki-Seuran kirje

5

Viikki-Seuran saate adressiin

6

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oy Gardenia-Helsinki Ab

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Taustaa

Konsernijaosto päätti 8.12.2014 § 171 esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallituksen 26.4.2011 § 431 hyväksymää omistajapoliittista linjausta Oy Gardenia-Helsinki Ab:n osalta muutetaan seuraavasti: Nykyinen linjaus: 1=Pidetään nykyisellään, uusi linjaus: 6=Purkaminen.

Samalla konsernijaosto päätti merkitä tiedoksi Oy Gardenia-Helsinki Ab:n tilannekatsauksen.

Lisäksi konsernijaosto päätti kehottaa kiinteistövirastoa yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n ja muiden tarvittavien tahojen kanssa ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin tavoitteena Gardeniarakennuksen ja kiinteistön myynti tai Gardenia–rakennuksen vuokraaminen markkinaehtoisella vuokralla yksityiselle vuoden 2015 aikana. Selvityksen tulos tuodaan konsernijaoston arvioitavaksi.

Vielä konsernijaosto päätti kehottaa Oy Gardenia - Helsinki Ab:tä vuoden 2015 aikana jatkamaan toimintansa kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä.

Kiinteistövirasto on yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston ja Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n kanssa selvittänyt vuokraus- ja myyntivaihtoehtoja konsernijaoston kehotuksen mukaisesti.

Kiinteistöviraston selvitys on liitteenä 1.

Muita eri vaihtoehtoja Gardenian toiminnalle (toimintaa jatketaan nykyisellään, toiminta konseptoidaan uudelleen, toiminta lakkautetaan) on tarkasteltu jo aiemmin raportissa, jota konsernijaosto käsitteli 9.12.2014. Aikaisempi selvitys 11.11.2014 on liitteenä 2.

Kiinteistöviraston selvityksestä

Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n (kiinteistöyhtiö) hallitseman tontin 36197/1 kokonaispinta-ala on 17.775 m2. Gardenia-rakennuksen vuokrattava pinta-ala on 1447 m2 ja toimistorakennusten laajuudet ovat 872 m2 ja 980 m2.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen näkemyksen mukaan Gardenia-rakennuksen vuokrausmahdollisuus on epärealistinen. Selvityksessä esitetään kohteen realisointia joko kokonaisuudessaan sillä reunaehdolla, että Gardenia-rakennus olisi säilytettävä, taikka realisointia siten, että toimistorakennukset niiden tarvitsemine määräaloineen säilytettäisiin ja loppuosa myytäisiin lisärakennusoikeudella kaavoitettuna ja sisältäen Gardenia-rakennuksen. Molemmissa tapauksissa tarvittaan kaavamuutosta kohteen jatkojalostamiseksi.

Kaupunkisuunnitteluviraston kannanotto

Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan tontin nykyisestä poikkeavan käytön suunnittelu edellyttäisi kaavamuutosta, koska tontin nykyinen asemakaava on käyttötarkoituksen ja rakennussuunnittelun osalta rajattu käyttöön talvipuutarhana ja siihen liittyvinä toimintoina. Kaavamuutosta ei voida laatia ilman tarkempia tarkasteluja tontin ja sen lähialueen kaupunkikuvallisista ja -rakenteellisista ja toiminnallisista edellytyksistä.

Kaupunkisuunnitteluvirasto toteaa, että ennen päätöksiä jatkotoimenpiteistä Gardenian suhteen on tarkoituksenmukaista tehdä laajempi kaavallisten edellytysten ja reunaehtojen selvitys sekä maankäytöllisten, sosiaalisten ja kokonaistaloudellisten vaikutusten arviointi hallintokuntien yhteistyönä.

Kaupunkisuunnitteluviraston kannanotto on liitteenä 3.

Esittelijän kannanotot

Oy Gardenia-Helsinki Ab:n tulos vuonna 2015 tulee ennusteen mukaan olemaan 246 254 euroa negatiivinen. Vuoden 2014 vastaava tulos oli 202 857 euroa negatiivinen ja vuoden 2013 vastaava tulos 145 101 euroa negatiivinen. Yhtiön kannattavuus kaikilla kannattavuuden tunnusmittareilla laskettuna laskee merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna. Nykyisellä tappiotasolla yhtiön toiminta voi jatkua korkeintaan vuoden 2015 loppuun.

Kaupungin avustukset (vuokranalennukset) yhtiölle ovat tähän mennessä (19.3.2001 – 30.6.2014) olleet yhteensä noin 1,9 milj. euroa. Kaupungin avustuksen vuosittainen määrä (noin 600 000 euroa) on pysynyt samalla tasolla lähes koko yhtiön toiminnan ajan. Kaupungin yhtiölle myöntämän avustusmäärän kasvattaminen ei ole valtiontuki- ja kilpailuneutraliteettisääntelyn sekä kaupungin omien avustusten myöntämistä koskevien yleisohjeiden perusteella mahdollista. Oy Gardenia-Helsinki Ab toimii osittain kilpailuilla markkinoilla ja kuuluu siltä osin valtiontukisääntelyn piiriin. Kaupunki ei voi antaa yhtiölle avustusten muodossa sellaista tukea, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua. Kaupungin periaatteissa viitataan mm. kilpailunäkökohtiin.

Edellä sanottu huomioon ottaen sekä konsernijaoston 9.12.2014 käsittelemän Gardenian uudelleen konseptointia koskevan selvityksen ja kiinteistöviraston 19.5.2015 päivätyn selvityksen perusteella Gardenian kiinteistön realisoiminen jossain laajuudessa on ainoa taloudellisesti järkevä vaihtoehto. Jatkoselvittelyissäkään ei ole löydetty toiminnallisesti sopivia kustannustehokkaita käyttömahdollisuuksia kaupungin oman toiminnan piiristä. Myöskään ulkopuoliselle vuokraus ei kohteen luonne ja nykyinen taloudellinen tilanne huomioon ottaen ole realistinen.

Gardenia –rakennuksen peruskorjaustarpeet ovat aivan lähitulevaisuudessa noin 1 milj. euroa ja vuoden 2030 jälkeen noin 5,5 milj. euroa. Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n vastikään tekemien selvitysten mukaan Gardenia-rakennuksen kattorakenteissa on korjausta välttämättä vaativia kosteusongelmia, jotka aiheuttavat tämänhetkisen arvion mukaan noin 0,4 milj. euron kustannukset. Kiinteistöyhtiö on aloittanut rakennuksen vesikattorakenteen korjauksen suunnittelun ja toteutuksen on tarkoitus käynnistyä lähiaikoina. Rakennuksen tulevaisuuden suhteen on siten syytä tehdä pian päätöksiä paitsi Oy Gardenia-Helsinki Ab:n talouden myös kiinteistöyhtiön investointien kannalta.

Esittelijä katsoo, että Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toimintaa ei ole perusteltua eikä yhtiön talous huomioon ottaen mahdollista jatkaa enää kuluvan vuoden jälkeen. Esittelijän mielestä kaupunginhallitukseen on konsernijaoston kokouksen jälkeen syytä viedä esitys omistajapoliittisen linjauksen muuttamisesta.  Asiaa ei ole konsernijaoston aikaisemman päätöksen perusteella vielä viety kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Samalla konsernijaoston tulisi antaa tarvittavat kehotukset Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toiminnan lopettamisesta ja yhtiön purkamisesta, jotta yhtiön toiminnan lopettaminen ajatellulla aikataululla on mahdollista. Yhtiön tulisi yhdessä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa ryhtyä toimenpiteisiin yhtiön toiminnan lopettamiseksi vuoden 2015 loppuun mennessä.

Kiinteistöviraston ja kaupunkisuunnitteluviraston tulisi viipymättä ryhtyä tontin kaavoituksellisen kehittämisen edellyttämiin toimenpiteisiin sekä tarvittaviin toimenpiteisiin tontilla olevan rakennuskannan realisoimiseksi tarkoituksenmukaisessa laajuudessa kiinteistöviraston tilakeskuksen selvityksessä 19.5.2015 ja kaupunkisuunnitteluviraston kannanotossa 26.5.2015 esitetyn pohjalta. Selvityksessä esitettyjä eri vaihtoehtoja tontin ja rakennusten hyödyntämisen/purkamisen osalta on syytä pitää selvittelyissä mukana, jotta löydetään kaupungin kannalta paras ratkaisu.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen asiana on etsiä Gardenia-rakennukselle tilapäiskäyttö vuodesta 2016 alkaen siihen saakka kunnes kiinteistön ja rakennuksen lopullinen kohtalo selviää.

Gardenian toiminnan lopettamisella ja kiinteistön mahdollisilla realisoimistoimilla on vaikutuksia Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n käytännön toimintaan (mm. yhteisten teknisten järjestelmien osalta), joten kiinteistöyhtiön osalta on tarpeen käynnistää tarvittavat toimenpiteet.

Konsernijaoston kokouksessa asiantuntijoina ovat hankesuunnittelupäällikkö Jarmo Raveala kiinteistöviraston tilakeskuksesta sekä Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toimitusjohtaja Sari Oikarinen, joka antaa suullisen ajankohtaiskatsauksen.

Viikki-Seura ry on lähettänyt Gardeniaa koskevan kirjeen, joka on liitteenä 4. Viikki-Seuran saate kaupungille lähetettyyn adressiin on liitteenä 5.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

2

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

3

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

4

Viikki-Seuran kirje

5

Viikki-Seuran saate adressiin

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oy Gardenia-Helsinki Ab

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Ksv

Kv

Päätöshistoria

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 08.12.2014 § 171

HEL 2013-016069 T 00 01 05

Päätös

Konsernijaosto päätti esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallituksen 26.4.2011 § 431 hyväksymää omistajapoliittista linjausta Oy Gardenia-Helsinki Ab:n osalta muutetaan seuraavasti: Nykyinen linjaus: 1=Pidetään nykyisellään, uusi linjaus: 6=Purkaminen.

Samalla konsernijaosto päätti merkitä tiedoksi Oy Gardenia-Helsinki Ab:n tilannekatsauksen.

Lisäksi konsernijaosto päätti kehottaa kiinteistövirastoa yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n ja muiden tarvittavien tahojen kanssa ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin tavoitteena Gardenia-rakennuksen ja kiinteistön myynti tai Gardenia–rakennuksen vuokraaminen markkinaehtoisella vuokralla yksityiselle vuoden 2015 aikana. Selvityksen tulos tuodaan konsernijaoston arvioitavaksi.

Vielä konsernijaosto päätti kehottaa Oy Gardenia - Helsinki Ab:tä vuoden 2015 aikana jatkamaan toimintansa kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä.

Käsittely

08.12.2014 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Konsernijaosto käsitteli rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toista esitystä (Ryj/2) kokouksen kolmantena asiana.

Esittelijä muutti esitystä siten, että kappaleen 3 loppuun lisätään seuraava lause: "Selvityksen tulos tuodaan konsernijaoston arvioitavaksi."

Konsernijaosto hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.

24.11.2014 Pöydälle

09.06.2014 Ehdotuksen mukaan

10.03.2014 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

24.02.2014 Pöydälle

10.02.2014 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Ympäristökeskus 28.5.2014

HEL 2013-016069 T 00 01 05

 

Gardenian rakentamisen taustalla oli alun perin 1990-luvulla kaksi hanketta. Edesmenneen kaupunginpuutarhuri Pekka Jyrängön ideana oli rakentaa Viikkiin itäisiä kaupunginosia palvelemaan Töölönlahden talvipuutarhaa täydentävä talvipuutarha. Toisaalta ympäristökeskus suunnitteli Vanhankaupunginkoskelle kestävää elämäntapaa edistävä ympäristövalistuskeskusta ja luontokoulua . Suunnittelun edetessä rakennusvirasto ja ympäristökeskus päättivät yhdistää nämä hankkeet  selvien synergiaetujen takia ja myös siksi, että paikka soveltuisi myös viherneuvonnalle, johon oli tarvetta.

Perustamissuunnitelmassa rakennusvirasto ja ympäristökeskus sitoutuivat tilaamaan Gardenialta viher- ja ympäristöneuvontapalveluita ja opetusvirasto puolestaan sitoutui tilaamaan luontokoulupalvelua. Edellä mainittujen virastojen toiveet huomioitiin Gardenian tiloja ja toimintaa suunniteltaessa ja virastojen palvelutilaukset muodostivat keskeisen perustan myös Gardenian taloudelle. Kun vielä korkeiden rakentamiskustannusten takia korkeisiin vuokriin saatiin huojennusta luotiin pohja Gardenian toiminnalle vuosiksi eteenpäin. Taloudelliset vaikeudet alkoivat erityisesti opetusviraston alkaessa vähentää tilauksiaan ja vuokrien kohotessa. On selvää, että pelkästään luontokoulun ja ympäristöneuvonnan kannalta olisi taloudellisesti järkevää siirtää toiminnot Viikkiin halvempiin tiloihin. Sellaisenaan ne eivät ole sidoksissa välttämättä talvipuutarhaan.

Ympäristökeskus yhtyy tilakeskuksen näkemykseen, että ulkopuolisen ostajan löytäminen on hyvin epätodennäköistä ja vuokraaminen nykyisellä vuokratasolla subventoimatta sitä on vaikeaa.  Ympäristökeskus pitää Gardenian toiminnan jatkumista ja edelleen kehittämistä hyvin tärkeänä. Ympäristökeskus on valmis nostamaan tilauksiaan tasolle, joka vallitsi Gardeniaa perustettaessa eli n. 40.000 euroon. Tällä ei kuitenkaan olisi yksistään tietenkään ratkaisevaa  merkitystä Gardenian talousvaikeuksien kannalta. Ympäristökeskuksen mielestä muidenkin virastojen tulisi kyetä palaamaan siihen tilauspohjaan, mikä oli Gardenian alkuvuosina ja josta  sovittiin.

Yhtenä vaihtoehtona ympäristökeskus esittää, että Gardenian omistuspohjaa laajennetaan ja sitä kautta lisätään paikan houkuttelevuutta. Omistuspohjan laajentaminen voisi myös vahvistaa Gardenian asemaa korkealaatuisena viheralan näyttely- esittely ja myyntikeskuksena. Ravintolatoiminnan laajentamista osin kasvihuoneeseen ja kasvihuoneesta avautuvalle terassille voisi tarkemmin selvittää. Rajoittavaksi tässä voi tulla kuitenkin mm.  keittiökapasiteetin riittämättömyys. Myös myyntitoimintaa voisi laajentaa ja monipuolistaa nykyisestä. Parhaimmillaan Gardenia voisi houkutella ekologisesta elämäntavasta ja viherasioista kiinnostuneita kaupunkilaisia hakemaan innostusta, elämyksiä sekä käyttämään ravintolapalveluita ja tekemään hankintoja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tällä hetkellä ravintola palvelee lähinnä työpaikkaruokalana. Yliopisto voisi tuoda lisää näkyvyyttä Gardenialle entistä aktiivisemmalla tieteen popularisoinnilla esimerkiksi yleistilaisuuksien ja kurssien muodossa. Yliopiston mahdollisuudet käyttää Gardeniaa ovat toistaiseksi jääneet idea-asteelle.

Ympäristökeskuksen mielestä Gardenialla on sijaintinsa, arkkitehtuurinsa ja yhä ajankohtaisemman sisältönsä vuoksi huomattavaa kehittämispotentiaalia. Tarvitaan uusia ideoita ja uusia yhteistyökumppaneita toiminnan kehittämiseksi. Kytkös ympäröivään luontoalueeseen voisi olla vahvempi. Myös markkinointia ja opasteita tulisi lisätä. Markkinointia ovat  tähän saakka rajoittaneet käytettävissä olevat määrärahat. Kaupungin pitäisi myös sallia paremmat opasteet kadun varsille. Tähän ei yrityksistä huolimatta ole saatu lupaa.

Lupaavalta tuntuu ajatus siitä, että Gardenia hyväksyttäisiin kaupungin palvelutarjoajaksi palveluseteliasioissa, jolloin palveluita voitaisiin tarjota palvelutalojen vanhuksille.

Gardenialla on keskeinen rooli ympäristökasvatuspalveluiden tarjoajana Helsingissä. Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä pidetään yhä tärkeämpänä keinona sekä koulujen että päiväkotien opetuksen kehittämisessä. Gardenian yhteydessä toimivalla luontokoululla on erityisesti luontokoulukäyttöön suunnitellut sisätilat ja varsinaisena luokkahuoneena toimii upea Viikki-Vanhankaupunginlahden luontoalue. Ympäristökeskus pitää erittäin tärkeänä, että Gardenian suosittu luontokoulutoiminta jatkuu ja helsinkiläiset lapset ja nuoret saavat tilaisuuden tutustua arvokkaaseen lähiluontoonsa.

Lisätiedot

Kaisa Pajanen, johtava ympäristökasvattaja, puhelin: +358 9 310 31521

kaisa.pajanen(a)hel.fi

 

Rakennusvirasto Kaupungininsinööri 27.5.2014

HEL 2013-016069 T 00 01 05

 

Rakennusvirasto on tehnyt yhteistyötä Oy Gardenia-Helsinki Ab.n kanssa yhtiön perustamisesta lähtien. Rakennusvirasto on tilannut yhtiöltä viherneuvontaa, ympäristökasvatustyötä sekä viheralan esitteiden ja tapahtumien valmistelutyötä.  Vuotuisen tilauksen arvo on ollut viime vuosina yhteensä 68 000 euroa (ALV 0%). Rakennusviraston kannalta yhteistyö on ollut toimivaa ja asiantuntijuus ja saatujen palveluiden laatu on ollut hyvä.

Tilaukset on rahoitettu katu- ja viheralueiden ylläpitoon varatuista määrärahoista Rakennusviraston ei ole mahdollista lisätä palvelutilauksia yhtiöltä tehtävävastuiden lisääntymisestä ja kustannustason noususta johtuvan talouden kiristymisen vuoksi.  Lisärahoituksen osoittaminen Oy Gardenia-Helsinki Ab:ltä tilattaviin palveluhankintoihin edellyttäisi katu- ja viheralueiden ylläpidon muiden tehtävien rahoituksen vähentämistä.

Lisätiedot

Antti Hietala, osastopäällikkö, puhelin: 310 38236

antti.hietala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566