17/2014

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

Kaj/1

13.10.2014

Lausunto Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle jätteen käsittelypalveluita tuottavan yhtiön perustamisesta

HEL 2014-011470 T 00 01 06

Esitys

Kaupunginhallituksen konsernijaosto esitti kaupunginhallitukselle seuraavaa:

Kaupunginhallitus antaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle (HSY) jätteen käsittelypalveluita tuottavan yhtiön perustamisesta seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunki katsoo, ettei jätteen käsittelypalveluita tuottavan yhtiön perustaminen HSY:n tytäryhtiöksi ole perusteltua.

Rakennus- ja purkujätteen osalta markkinoilla on useita palveluita tarjoavia yrityksiä. HSY:n toimintamalli ei tuo markkinoille mitään sellaista toimintamallia, josta olisi asiakkaille merkittävää etua tai joka auttaisi markkinoita kehittymään tehokkaammiksi.  HSY:n ei ole syytä lähteä kilpailemaan yritysten kanssa toiminta-alueilla, joilla jo on toimivat markkinat ja riittävästi toimijoita.

Pilaantuneiden maiden käsittelyn sekä mullan myynti- ja markkinointitoimintojen osalta liiketoiminnan volyymit ovat esitetyillä laskelmilla pienet ja taloudellinen kannattavuus epävarmaa.

HSY:n tulee selvittää vielä eri vaihtoehtoja järjestellä harjoittamansa pilaantuneiden maiden käsittely sekä mullan myynti- ja markkinointitoiminta kilpailuneutraliteettisäännösten edellyttämällä tavalla.

Esteelliset: Mari Puoskari ja Tatu Rauhamäki

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

HSY:n hallituksen ote 19.9.2014 § 96, lausuntopyyntö, Helsingin Seudun Jätepalvelut Oy

Helsingin Seudun Jätepalvelut Oy perustamissopimus

Helsingin Seudun Jätepalvelut Oy yhtiöjärjestys

Otteet

Ote

Otteen liitteet

HSY

Muutoksenhakukielto, valmistelu

Esitysehdotus

Esitys on ehdotuksen mukainen.

HSY:n hallitus käsitteli 13.6.2014 (§ 71) HSY:n markkinaehtoisten toimintojen yhtiöittämistä. Hallitus päätti muun ohella kehottaa toimitusjohtajaa käynnistämään jätehuollon markkinaehtoisten toimintojen yhtiön perustamistoimenpiteet siten, että pilaantuneen maan sekä rakennus- ja purkujätteen vastaanotto- ja käsittelypalvelu on yhtiöitettävissä 31.12.2014 mennessä. Lisäksi hallitus kehotti selvittämään ennen varsinaisen perustamispäätöksen tekemistä talouden ja rahoituksen yksityiskohdat sekä laatimaan markkina-analyysin. Selvityksiin tuli sisällyttää myös multatuotteiden myynti ja markkinointi.

Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajien kokous käsitteli 11.9.2014 yhtiön perustamista ja päätti pyytää, että asia toimitetaan jäsenkaupungeille lausunnon antamista varten.

HSY:n hallitus käsitteli kokouksessaan 19.9.2014 jätteen käsittelypalveluita tarjoavan yhtiön perustamista. Hallitus päätti pyytää asiasta jäsenkaupunkien lausunnot.

HSY:n tarkoituksena olisi perustaa sen 100 % omistama tytäryhtiö, jolle siirtyisi HSY:n harjoittama pilaantuneiden maiden vastaanotto ja käsittely. Lisäksi yhtiö aloittaisi rakennusten rakenteista syntyvän rakennus- ja purkujätteen vastaanottotoiminnan. Yhtiöön olisi myös mahdollista siirtää mullan myynti- ja markkinointi.

HSY:n tekemän markkina-analyysin mukaan rakennus- ja purkujätteitä vastaanottavia yrityksiä on Etelä-Suomen alueella ainakin 18 kpl.

Esittelijä toteaa, että markkinoilla on rakennus- ja purkujätteen käsittelyn osalta useita palveluntarjoajia, eikä HSY:n toimintamalli toisi asiakkaille merkittävää etua tai auttaisi markkinoita kehittymään tehokkaammiksi.

Pilaantuneiden maiden vastaanotto- ja käsittelytoiminnan sekä mullan myynnin ja markkinoinnin osalta HSY:n tulisi vielä selvittää eri mahdollisuuksia järjestää toiminnot kilpailuneutraliteettisäännösten edellyttämällä tavalla.

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä