Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2021

1 (6)

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto

 

 

 

 

Asia/3

 

08.11.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 19

Innovaatiorahaston käytön periaatteet vuodesta 2022 eteenpäin

HEL 2021-011633 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto hyväksyi liitteen 1 mukaiset innovaatiorahaston käytön periaatteet.

Lisäksi kaupunginhallituksen elinkeinojaosto kehoitti kaupunginkanslian elinkeino-osastoa kehittämään indikaattoreita sekä muita toimintatapoja rahaston vaikuttavuuden aiempaa systemaattisemmalle seuraamiselle.

 

Käsittely

Vastaehdotus:
Minja Koskela: Innovaatiorahaston käytön periaatteisiin (liite 1) lisätään seuraava kriteeri:

”Arvioinnissa huomioidaan hankkeen tuomat hyödyt kaupungin asukkaiden ja asiakkaiden palvelujen kehittämisessä ja hyvinvoinnin edistämisessä.”

Kannattaja: Kasper Kivistö

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto hyväksyi yksimielisesti Minja Koskelan vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Asian aikana kuultavana oli erityissuunnittelija Ida Björkbacka.

Esittelijä

elinkeinojohtaja

Marja-Leena Rinkineva

Lisätiedot

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka(a)hel.fi

Liitteet

1

Innovaatiorahaston käytön periaatteet

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää hyväksyä liitteen 1 mukaiset innovaatiorahaston käytön periaatteet.

Lisäksi kaupunginhallituksen elinkeinojaosto kehottaa kaupunginkanslian elinkeino-osastoa kehittämään indikaattoreita sekä muita toimintatapoja rahaston vaikuttavuuden aiempaa systemaattisemmalle seuraamiselle.

Tiivistelmä

Innovaatiorahaston käytön nykyiset periaatteet on määritelty kaupunginhallituksen elinkeinojaostossa 25.9.2017 § 6 ja ne ovat voimassa vuoden 2021 loppuun.

Innovaatiorahaston toimintaa koskeva vaikuttavuusarviointi käsiteltiin elinkeinojaostossa 26.4.2021. Samalla elinkeinojaosto päätti käytön periaatteiden päivittämisestä sekä hyväksyi alustavat linjaukset uusille periaatteille.

Kaupunginkanslian elinkeino-osasto sekä kaupunginkanslian ja toimialojen edustajista koostuva innovaatiorahaston ohjausryhmä ovat elinkeinojaoston linjausten perusteella laatineet ehdotuksen rahaston käytön uusiksi periaatteiksi. Oleellisimmat muutokset liittyvät Helsingin elinkeinoperustan luomisen korostamiseen ja rahaston vaikuttavuuden lisäämisen. Innovaatiorahaston uudet käytön periaatteet ovat liitteessä yksi ja ne tulevat voimaan 1.1.2022

Esittelijän perustelut

Innovaatiorahasto

Kaupunginvaltuusto päätti innovaatiorahaston perustamisesta 19.6.2002 § 1294. Rahaston peruspääomaksi siirrettiin vuoden 2001 tilinpäätöksen hyväksymisen yhteydessä noin 16 miljoonaa euroa. Rahastoon on sen perustamisen jälkeen tilinpäätöksien yhteydessä siirretty varoja uusien innovaatiohankkeiden aloittamisen ja käynnissä olevien innovaatiohankkeiden jatkorahoittamisen turvaamiseksi yhteensä 95 miljoonaa euroa. Innovaatiorahasto toimii itsenäisenä taseyksikkönä, joten rahastoa eivät koske budjettivuoden rajoitukset.

Kaupunginvaltuusto on 17.5.2017 § 240 hyväksynyt innovaatiorahaston päivitetyt säännöt, jotka määrittelevät rahaston tarkoituksen, kartuttamisen, käytön, varojen säilyttämisen, hallinnon ja hoidon, kirjanpidon ja purkamisen. Sääntöjen mukaan rahaston tarkoitus on Helsingin osaamisperustan vahvistaminen yhteistyössä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän kanssa. Innovaatiorahaston varoja käytetään rahaston tarkoituksen mukaisten, joko kaupungin toimesta tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteutettavien tulevaisuuden elinkeinoperustaa ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen.

Innovaatiorahaston käytöstä päätti aluksi kaupunginhallitus, mutta kaupungin johtamisjärjestelmäuudistuksen myötä päätösvastuu siirtyi 1.6.2017 alkaen kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle (Hallintosäännön luku 8, kohta 2). Samalla valmisteluvastuu siirrettiin kaupunginkanslian elinkeino-osastolle. Valmistelua tukee ohjausryhmä, jossa on sekä kaupunginkanslian eri osastojen että toimialojen edustajat.

Rahaston vapaa pääoma marraskuussa 2021 on noin 48 miljoonaa euroa. Rahaston toteutunut käyttö on viime vuosina vaihdellut 2,5−3,5 miljoonan euron välillä ja vuodesta 2021 lähtien varaudutaan jopa 6 miljoonan euron vuotuiseen käyttöön huomioiden muun muassa koronakriisin vaikutukset innovaatio- ja yritysekosysteemiin ja siitä kumpuavat uudet kehitystarpeet. Yksittäisten hankkeiden saaman rahoituksen suuruus on vaihdellut kymmenistä tuhansista satoihin tuhansiin euroihin vuodessa. Helsingin kaupunkistrategiassa 2021 – 2025 todetaan, että kaupunki käyttää innovaatiokilpailuja, -rahastoja ja muita vastaavia työkaluja vaikuttavasti.

Rahaston käytön periaatteet

Kun vastuu innovaatiorahaston käytöstä siirtyi kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle, jaosto päätti 25.9.2017 § 6 rahaston käytön periaatteista vuosille 2018 – 2021. Käytön periaatteissa määriteltiin käytön tarkemmista painopisteistä, hankkeiden arviointikriteereistä, rahoitushaun avaamisesta ja hakemusten käsittelystä, hakijaan ja hankkeeseen kohdistuvista vaatimuksista, hankerahoituksen myöntämisestä ja takaisinperinnästä sekä rahoituksen hakemisesta ja rahoitettujen hankkeiden velvollisuuksista. Periaatteiden mukaisesti rahaston varoja on suunnattu erityisesti elinkeino- ja osaamisperustan vahvistamiseen, yritysekosysteemien kehittämiseen ja kokeilualustojen luomiseen ja kaupungin asukkaiden ja asiakkaiden palvelujen kehittäminen ja hyvinvoinnin lisääminen.

Tällä päätöksellä elinkeinojaosto linjaa innovaatiorahaston käytön periaatteista vuodesta 2022 eteenpäin. Innovaatiorahaston käytön periaatteisiin esitetään jäljempänä esitettyjä muutoksia.

Rahaston vaikuttavuusarvioinnin tulokset ja käytön periaatteiden kehittäminen

Elinkeinojaosto kehotti 8.6.2020 päätöksellään § 22 kaupunginkanslian elinkeino-osastoa suorittamaan innovaatiorahaston vaikuttavuuden arvioinnin. Arviointi toteutettiin palveluhankintana, jonka toteuttajiksi valikoituivat KPMG Oy Ab ja 4Front Oy. Hankinnan kohteena oli arvioinnin lisäksi rahaston toimintaan liittyvien kehittämisehdotusten esittäminen. Arvioinnin kohteena olivat erityisesti vuosina 2017-2020 rahoitetut hankkeet ja tarkasteluun valittiin yhteensä 25 hanketta. 

Arviointiraportin keskeinen johtopäätös on, että innovaatiorahasto on keskeinen elinkeino- ja innovaatiopoliittinen kehittämisinstrumentti. Rahaston käyttö on raportin mukaan kehittynyt ja toiminta tehostunut viimeisten vuosien aikana ja päätösvastuun siirtäminen elinkeinojaostolle on ollut perusteltua.

Arviointiraportin mukaan hankkeissa on, rahoituksen päämäärien mukaisesti, saavutettu erityisesti innovaatioekosysteemien rakentamiseen ja kehitykseen, innovaatio-, kokeilu ja yhteistyöalustojen kehitykseen sekä osaamispääoman ja kyvykkyyksien kasvuun liittyviä tuloksia ja vaikutuksia. Konkreettisimmat vaikutukset ovat hankkeilla, joissa on selkeät temaattiset fokusalueet (esimerkiksi terveys tai älykaupunki) ja kohderyhmät. Suurin vaikuttavuuspotentiaali on hankkeissa, joissa kaupunki on tiiviisti mukana jo kehittämistoiminnan suunnittelun alkuvaiheessa, hanke on osa laajempaa elinkeino- ja innovaatiopoliittista kokonaisuutta sekä joissa toimijat kykenevät kanavoimaan sen edistämiseen laajasti myös muita resursseja.

Arviointiraportin johtopäätöksinä todetaan, että määritellyt rahoituksen käytön periaatteet ja niiden painotusten välinen suhde näyttäytyvät osittain epäselvinä niin rahoituksen hakijoille kuin rahoittajillekin. Innovaatiorahastolle ei myöskään ole asetettu riittävän selkeitä tulostavoitteita ja seurantaindikaattoreita, joiden perusteella sen kokonaistuloksellisuutta tai -vaikuttavuutta voisi seurata.

Tarkennetut periaatteet vuodesta 2022 lähtien

Elinkeinojaosto suositteli 26.4.2021 §5 vaikuttavuusarvioinnin tulosten käsittelyn yhteydessä rahaston käytön periaatteiden sekä niihin liittyvien kriteereiden tarkentamisen valmistelua, korostaen erityisesti elinkeinoperustan luomista sekä innovaatiolähtöisen yrittäjyyden ja kilpailukyvyn kehitystä esimerkiksi synnyttämällä innovaatioympäristöjä, luomalla kokeilualustoja ja edistämällä näistä syntyvää yrittäjyyttä ja kilpailukykyä. Lisäksi elinkeinojaosto suositteli rahaston ohjeiden, hallinnon ja vaikuttavuusindikaattoreiden kehittämistä edelleen.

Kaupunginkanslian elinkeino-osasto on yhdessä innovaatiorahaston ohjausryhmän kanssa laatinut ehdotuksen rahaston käytön periaatteiksi vuodesta 2022 eteenpäin. Pääosin nykyiset periaatteet ovat sisällöllisesti edelleen relevantteja. Rahaston hyväksi todetut toiminnot kuten jatkuva haku, painotus ekosysteemien, yhteistyöalustojen ja osaamispääoman ja kyvykkyyksien kehitykseen ja kasvuun säilytetään. Muutoin periaatteita on tarkennettu niin, että rahaston käyttö olisi entistä vaikuttavampaa erityisesti innovaatiolähtöisen elinkeinoperustan vahvistamisen osalta Helsingissä.

Käytön periaatteissa määritellään innovaatiorahaston ydinperiaatteiden lisäksi periaatteet rahoitettavien hankkeiden luonteesta ja kriteereistä, kaupungin sitoutumisesta hankkeisiin, rahoituksen hakemista, rahoituksella tehtävistä hankinnoista ja rahoituksen myöntämisen ehdoista.

Oleellisimmat sisältömuutokset

Nykyisiin rahaston käytön periaatteisiin verrattuna oleellisimmat sisältömuutokset vuodesta 2022 lähtien ovat, että

        korostetaan Helsingin elinkeinoperustan luomista ja hankkeita jotka mahdollistavat uuden markkinaehtoisen liiketoiminnan synnyttämisen.

        tarkennetaan osaamisperustan luomisen kriteeriä: sellainen osaamisperusta, joka vahvistaa elinkeinoperustaa.

        erillinen kriteeri kaupungin asukkaiden ja asiakkaiden palvelujen kehittämisestä ja hyvinvoinnin lisäämisestä poistuu.

        kaupungin sitoutumista hankkeisiin ja tulosten seurantaa vahvistetaan.

        huomioidaan hankkeiden kyky tukea kaupungin ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteita.

        rahoitetaan lähtökohtaisesti isoja vaikuttavia hankkeita, mutta jos hanke ei ole vielä kypsä toteutettavaksi voidaan pienmuotoisesti rahoittaa esiselvityshankkeita ja pieniä kokeiluja.

        elinkeinojaosto voi jatkuvan haun rinnalla päättää teemakohtaisten rahoitushakujen avaamisesta.

Lisäksi periaatteissa on tarkennettu, että rahoitukseltaan huomattavan suurien hankkeiden osalta innovaatiorahasto voi edellyttää ulkopuolisen arvioinnin toteuttamista hankkeen loppuraportin yhteydessä ja, että kaupunki voi riskiarvioinnin perusteella edellyttää normaalin talousraportoinnin lisäksi tilintarkastuksen suorittamista.

Toimivalta

Hallintosäännön 8. luvun 2 §:n 6 kohdan ja innovaatiorahaston sääntöjen mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytöstä.

Toimeenpano ja seuranta

Uudet innovaatiorahaston käytön periaatteet ovat voimassa vuoden 2022 alusta lähtien, ja periaatteiden mukainen uusi jatkuva rahoitushaku avataan jo joulukuussa 2021. Kaupunginkanslian ja toimialojen edustajista koostuva innovaatiorahaston ohjausryhmä ja kaupunginkanslian valmistelijat luovat uusien periaatteiden mukaisen arviointiperustan ja tarkennetut hakuohjeet ja -lomakkeet.  Rahastolle luodaan indikaattorit rahaston vaikuttavuuden systemaattiselle seuraamiselle. Rahaston uusista käytön periaatteista tullaan tekemään arviointi.

Jatkossa kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytön periaatteiden tarkentamisesta tarpeen mukaan. Innovaatiorahaston sääntöjen ja elinkeinojaoston hyväksymien periaatteiden lisäksi innovaatiorahaston käyttö perustuu kulloinkin voimassa oleviin talousarvion noudattamisohjeisiin.

 

Asian esittelee kokouksessa erityissuunnittelija Ida Björkbacka.

Esittelijä

elinkeinojohtaja

Marja-Leena Rinkineva

Lisätiedot

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka(a)hel.fi

Liitteet

1

Innovaatiorahaston käytön periaatteet

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Innovaatiorahaston ohjausryhmä

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566