10/2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

24.08.2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle koskien kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan viran täyttöä

HEL 2021-005321 T 01 01 01 01

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle lausunnon koskien kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan viran täyttöä.

Hakijat

Lautakunnan lausunto koskee rekrytointiprosessissa jatkoon edenneitä ja lautakunnan haastattelemia hakijoita seuraavasti:

**********

Arviointi

Toimialajohtaja vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan uudistumisesta ja strategisesta johtamisesta, tavoitteiden saavuttamisesta ja talouden hallinnasta. Hänen vastuullaan on organisaation henkilöstön johtaminen ja toimintakulttuurin kehittäminen. Hän toimii kasvatus- ja koulutuslautakunnan, sen jaostojen sekä toimialan apulaispormestarin esittelijänä. Toimialajohtajalla on kaupungin johtoryhmän jäsenenä keskeinen rooli myös koko kaupungin johtamisessa yhdessä muiden johtajien kanssa. Toimialajohtajan suorina alaisina on neljä palvelukokonaisuuden johtajaa ja toimialan hallintojohtaja.

Tehtävässä menestyäkseen valittavalla toimialajohtajalla on vahvaa aiempaa kokemusta ja näyttöä suuren organisaation strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta. Henkilöstön johtajana hän on linjakas ja kirkastaa toiminnan tavoitteet. Hän pystyy hahmottamaan monitahoista toimintakenttää ja julkiset esiintymiset ovat hänelle luontevia. Tehtävään valittava toimialajohtaja on myös taitava sisäisten ja ulkoisten yhteistyöverkostojen rakentaja, jolla on kokemusta vaativasta sidosryhmäyhteistyöstä ja joka näkee tiiviin työskentelyn poliittisen johdon kanssa innostavana. Lisäksi tehtävässä onnistumisessa valittavaa toimialajohtajaa auttaa kokemus kasvatus- ja koulutusalan tehtävistä. Laajenevassa kansainvälisessä yhteistyössä tehtävään valittava hakija tarvitsee myös sujuvaa englannin kielen taitoa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla työskentelee noin 14 000 työntekijää ja toimialajohtajan tehtävänä on johtaa organisaationsa henkilöstöä, toimialan toimintaa ja hallintoa. Siksi on tärkeää, että valittavalla toimialajohtajalla on vahvaa ja monipuolista kokemusta sekä osaamista johtamisesta.

********** johtamiskokemus on laaja. Hän on toiminut esihenkilön tehtävissä monella eri organisaation tasolla: päiväkodinjohtajana, päivähoitoalueen päällikkönä, päivähoidon johtajana, virastopäällikkönä sekä toimialajohtajana. Toiminnan johtamisessa hänellä on tavoitehakuinen ja aikaansaava ote. Tästä esimerkkinä on kolme suurta varhaiskasvatuksen asemaan liittyvää organisaatiomuutosta, joiden onnistumisessa ********** rooli on ollut keskeinen. Nykyisessä tehtävässään hän on osoittanut kykyä suoriutua hyvin myös vaativissa tilanteissa ja paineen alla.

Toimialajohtajan tehtävä edellyttää myös kykyä kirkastaa toiminnan suunta ja tavoitteet sekä saada ihmiset työskentelemään sitä kohti. ********** katsotaan olevan vahvat edellytykset tähän innostuksensa, päämäärähakuisuutensa, selkeän ja uskottava viestintätapansa sekä erittäin vahvan toimialaosaamisensa perusteella. Hän kykenee edistämään yhdessä tekemisen kulttuuria ja myönteistä suhtautumista uudistuksiin ja vaikeisiinkin päätöksiin, joita muuttuva toimintaympäristö ja toimialan haasteellinen koronapandemia jälkeinen tilanne edellyttävät.

**********

Esteellinen: Satu Järvenkallas
Esteellisyyden syy: osallisuusjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 1)

Asian aikana oli kuultavana Minna Kemppainen ja Heli Lappi-Rantalainen. Asiantuntijat poistuivat kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

henkilöstöjohtaja

Nina Gros

Minna Kemppainen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33248

minna.kemppainen(a)hel.fi

Hakijalista

Hakijayhteenveto

Hakemukset

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan virka

Hallintosäännön 5 luvun 6 §:n 1 ja 2 momenttien mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimintaa ja hallintoa johtaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja, joka toimii kasvatus- ja koulutuslautakunnan, sen jaostojen sekä toimialan apulaispormestarin esittelijänä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja nimitetään enintään 7 vuoden määräajaksi. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja on toimialaan kuuluvien palvelukokonaisuuksien johtajien ja toimialan hallintojohtajan esimies. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja suorittaa kansliapäällikön määräämät tehtävät.

Hallintosäännön 5 luvun 1 §:n mukaan johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden toimintaa sekä vastata sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on myös johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden strateginen ohjaus sekä suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen ja ylläpito.

Hallintosäännön 23 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan toimialajohtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, kokemusta johtamistehtävissä sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi viran täyttöä koskevassa hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä menestyäkseen hakijalla on vahvaa aiempaa kokemusta ja näyttöä suuren organisaation strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta. Henkilöstön johtajana hän on linjakas ja kirkastaa toiminnan tavoitteet. Hän pystyy hahmottamaan monitahoista toimintakenttää ja julkiset esiintymiset ovat hänelle luontevia. Hän on myös taitava sisäisten ja ulkoisten yhteistyöverkostojen rakentaja, jolla on kokemusta vaativasta sidosryhmäyhteistyöstä ja joka näkee tiiviin työskentelyn poliittisen johdon kanssa innostavana. Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä onnistumisessa hakijaa auttaa kokemus kasvatus- ja koulutusalan tehtävistä ja että laajenevassa kansainvälisessä yhteistyössä hakija tarvitsee myös sujuvaa englannin kielen taitoa.

Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädetyt yleiset virkanimitysperusteet, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Rekrytointiprosessi

Kaupunginhallitus on 12.4.2021, 249 § merkinnyt tiedoksi edellisen viranhaltijan eroilmoituksen kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan virasta 1.10.2021 lukien ja kehottanut kaupunginkansliaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn. Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 1 momentin 14 kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää sellaisen viran haettavaksi julistamisesta, johon kaupunginvaltuusto ottaa viranhaltijan.

Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 15 kohdan mukaan toimialajohtajan virkaan ottamisesta päättää kaupunginvaltuusto, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan virka oli julkisesti haettavana 20.5 - 7.6.2021. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluiden sivuilla, Monsterissa, Duunitorilla, Oikotiellä (HS-nosto ajalla 24.5. - 30.5.2021), Kuntalehti.fi -sivuilla ja Helsingin kaupungin LinkedIn-työpaikkasivulla. Virka mainittiin Helsinkirekryn Facebook- ja Instagram -tileillä sekä Helsingin kaupungin LinkedIn-tilillä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan rekrytointia mainostettiin Opettaja-lehdessä 21.5.2021 ja hakuilmoituksen lyhennelmä julkaistiin sunnuntaina 23.5.2021 Hufvudstadsbladetissa ja Helsingin Sanomissa. Lisäksi ilmoitus näkyi Helsingin Sanomien Mobiiliparaati-listauksessa 24.5. - 30.5.2021.

Julkisen ilmoittelun ohella hakuvaiheessa käytettiin konsulttiyhtiö Boyden Oy:n suorahakupalvelua.

Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 16 henkilöä, joista yksi on sittemmin perunut hakemuksensa. Hakijaluettelo on esityslistan liitteenä 1. Hakijoiden esittämät ansiot, koulutus, kielitaito ja työkokemus ilmenevät hakemuksista. Hakemuksista laadittu yhteenveto on esityslistan liitteenä 2.

Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin videohaastatteluna 10. - 14.6.2021. Videohaastatteluun kutsuttiin yhdeksän hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta riittävää kokemusta suuren organisaation strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta sekä aiempaa työkokemusta viran hoidossa onnistumisen kannalta sopivista tehtävistä.  Kaikki videohaastatteluun kutsutut täyttivät viran kelpoisuusvaatimukset. Hakijoiden videohaastatteluita arvioivat **********

Videohaastattelun pohjalta haastatteluun kutsuttiin kuusi hakijaa, joista yksi on sittemmin perunut hakemuksensa. Haastateltavat hakijat olivat ********** joilla arvioitiin olevan edellä mainittujen kriteerien lisäksi videovastausten kautta esiin tuotuja edellytyksiä linjakkaaseen johtamistyöhön sekä käytännön esimerkkien kautta todennettua näyttöä onnistuneesta johtamisesta. Jatkoon valittujen henkilöiden näkemykset olivat analyyttisiä, monipuolisia ja kuvastivat johtamisajattelua ja johtamisen tasoa, jollaista Helsingin kaupunki johtamisen kulmakiviensä kautta johdoltaan edellyttää. Jatkoon valittuja hakijoita haastattelivat 21. - 23.6. 2021 **********

Kaikilla haastatelluilla arvioitiin olevan vahvaa johtamiskokemusta sekä vankkaa kasvatus- ja koulutustoimialan substanssiosaamista. Lisäksi kaikilla haastatelluilla on kokemusta yhteistyöstä poliittisten päätöksentekijöiden kanssa sekä hyvät valmiudet tämän kaltaiseen vaativaan verkostoyhteistyöhön aiempien tehtäviensä ja henkilökohtaisten ominaisuuksiensa pohjalta. Haastatellut ovat myös laajasti verkostoituneita kasvatuksen ja koulutuksen kentällä ja suoriutuivat hyvin näkemyksellisyyttä ja esiintymiskykyä kartoittavasta ennakkotehtävästä. Kuitenkin strateginen ja operatiivinen johtamiskyky, näkemyksellisyys kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöihin sekä kyky välittää sanomansa uskottavasti organisaatiolle arvioitiin yhdistyvän parhaiten **********

Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy ajalla 1. - 6.7.2021.

Toiseen haastatteluun 9.8.2021 kutsuttiin henkilöarviointiin osallistuneet kolme hakijaa **********

Kaikki toiseen haastatteluun osallistuneet hakijat haastateltiin kasvatus- ja koulutuslautakunnan toimesta 17.8.2021.

Muuta

Esitykseen liittyvät hakemukset ovat esityslistan liitteenä 3. Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenillä on mahdollisuus tutustua esitykseen liittyviin tulostettuihin hakemuksiin ja niistä laadittuun yhteenvetoon sekä henkilöarviointiraportteihin ennen kokousta ja kokouksen aikana. Aineistoon liittyviin sisällöllisiin kysymyksiin vastaa lisätiedonantaja.

henkilöstöjohtaja

Nina Gros

Minna Kemppainen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33248

minna.kemppainen(a)hel.fi

Hakijalista

Hakijayhteenveto

Hakemukset

Päätöshistoria

Keskushallinto Pormestari 31.05.2021 § 51

HEL 2021-005321 T 01 01 01 01

Päätös

Pormestari määräsi henkilöstöjohtajan esittelijäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan virkaan ottamista koskevassa asiassa kasvatus- ja koulutuslautakunnassa.

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 19 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan pormestari voi aina ottaa kaupunginhallituksen tai sen jaoston toimivaltaan kuuluvan asian esiteltäväkseen tai määrätä viranhaltijan asian esittelijäksi. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan virkaan ottamisesta päättää kaupunginvaltuusto kaupunginhallituksen esityksestä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan esittelijänä toimii kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja. Toimialajohtajan virkaan ottamista koskevaa asiaa valmistellaan kaupunginkansliassa, joten on perusteltua, että asian esittelijäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnassa määrätään henkilöstöjohtaja.

Henri Kähönen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36027

henri.kahonen(a)hel.fi