4/2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

23.03.2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle lainan myöntämisestä Kulosaaren yhteiskoulu Oy:lle

HEL 2021-000370 T 02 05 03 00

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon lainan myöntämisestä Kulosaaren yhteiskoulu Oy:lle:

Lautakunta toteaa antaneensa 22.9.2020 (§ 238) puoltavan lausunnon Kulosaaren yhteiskoulun laajennuksen hankesuunnitelmasta. Lausunto koskee alueellisista koulutustarpeista syntyviä tilatarpeita. Hankkeen teknisistä tarpeista ja ratkaisuista on antanut lausunnon kaupunkiympäristön toimiala.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta puoltaa edelleen hankesuunnitelmaa. Lautakunnalta ei ole pyydetty kannanottoa lainahakemuksesta, vaan siihen liittyen näkemystä
- kaupungin ja toisaalta yksityisen opetuksen järjestäjän vastuulle kuuluvista kustannuksista sekä
- toimialan tahtotilasta yleisesti avustaa sopimuskouluja tilamuutosten liitännäiskustannuksissa jatkossa.

Kulosaaren yhteiskoulu on yksityinen kaupungin sopimuskoulu ja itsenäinen koulutuksen järjestäjä. Valtioneuvosto on myöntänyt koululle järjestämisluvan eli luvan järjestää perusopetusta. Perusopetuslain 3. luvun 7 §:n mukaan luvan myöntämisen edellytyksenä on, että opetuksen järjestäminen perustuu erityiseen koulutus- tai sivistystarpeeseen ja että opetuksen järjestäjä ja kunta, jossa opetusta järjestetään, ovat sopineet asiasta. Luvan myöntämisen edellytyksenä on lisäksi, että hakijalla on ammatilliset ja taloudelliset edellytykset opetuksen asianmukaiseen järjestämiseen.

Yksityiset koulut saavat rahoituksensa perusopetuksen järjestämiseen peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmän kautta oppilaiden kotikuntien maksamina kotikuntakorvauksina, joiden suuruudesta päättää vuosittain valtio. Lisäksi Helsingin kaupunki vastaa oppilas-ja opiskelijahuoltolain 2 luvun 9 §:n mukaisesti koulun sijaintikuntana opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämisestä oppilaiden kotipaikasta riippumatta.

Lähtökohtaisesti opetus tulisi pystyä järjestämään edellä todetulla rahoituksella. Sopimuksin Helsinki on kuitenkin halunnut turvata sen, että sopimuskouluilla on käytössään helsinkiläisten oppilaiden osalta samat oppilaskohtaiset resurssit (sama palvelutaso) kuin niillä olisi kaupungin kouluina.  Korvausta on maksettu, jos kaupungin koulujen määrärahat oppilasta kohti ovat ylittäneet Helsingin sopimuskouluille lain perusteella maksaman kotikuntakorvauksen oppilasta kohti. Korvausta on maksettu viime vuosina kahdelle neljästätoista kaupungin sopimuskoulusta. 12 sopimuskoululla kotikuntakorvaus on tuottanut paremman resursoinnin, kuin minkä koulut olisivat saaneet kaupungin kouluina.

Kuntien maksamien kotikuntakorvauksien pohjana oleviin kustannuksiin sisällytetään ns. pienet investointimenot, joiden kokonaiskustannukset alittavat valtioneuvoston perustamishankkeelle säädetyn vähimmäismäärän, 400 000 euroa ilman arvonlisäveroa. Nämä pienet investointimenot huomioidaan myös sopimuskoulujen kustannuksissa kaupungin sopimuskorvauksia määritettäessä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta ei näe tarpeellisena laajentaa perustamishankkeiden liitännäiskustannusten korvaamista nykyisestä tasosta eikä talousarviossa ole määrärahavarauksia korvausten laajentamiseen.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

kulosaaren yk_lainahakemus_ei allekirjoitusta

Kaupunginkanslia on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa Kulosaaren yhteiskoulu oy:n lainahakemuksesta. Hankkeen kustannusarvio on noin 15,4 miljoonaa euroa (alv 24 %), minkä lisäksi lainaa on haettu 1,0 miljoonaa (alv 24 %) euroa tilojen kalustamiseen ja varustamiseen. Lainaa haetaan 13,2 miljoonaa euroa hankkeen, kalustuksen ja varustuksen arvonlisäverottomalle kustannukselle.

Lautakunnalta pyydetään lausuntopyynnössä näkemystä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

kulosaaren yk_lainahakemus_ei allekirjoitusta

Kaupunginkanslia

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 11.03.2021 § 26

HEL 2021-000370 T 02 05 03 00

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto antoi kaupunginhallitukselle puoltavan lausunnon Kulosaaren yhteiskoulun laajennusosan hankesuunnitelmasta ja esitetyn hankkeen lainoittamiskelpoisuudesta.

tekninen johtaja

Kari Pudas