12/2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

06.09.2022

HEL 2022-003326 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Pöydällepanoehdotus:
Ozan Yanar: Pyydän pöydälle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti Ozan Yanarin ehdotuksesta panna asian pöydälle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Henrietta Suomalainen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 22759

henrietta.suomalainen(a)hel.fi

Talousarvioaloite varhaiskasvatuksen mitoituksen määrittelyn muuttamiseksi ja lisähenkilöstön palkkaamiseksi, Nuorteva Johanna

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle liitteenä olevasta Johanna Nuortevan talousarvioaloitteesta varhaiskasvatuksen mitoituksen määrittelyn muuttamiseksi ja tarvittavan lisähenkilöstön palkkaamiseksi seuraavan lausunnon:

Varhaiskasvatuksen mitoitusta ja lapsiryhmien kokoa määrittävät varhaiskasvatuslaki ja -asetus. Helsingissä henkilöstö mitoitetaan lapsiryhmiin näiden ohjaavien asiakirjojen säädösten mukaisesti.

Päiväkodit ovat huoltajien tarpeista riippuen auki klo 6.15-17.30 välillä lukuun ottamatta vuorohoito- ja iltahoitopäiväkoteja. Varhaiskasvatuksessa henkilöstön viikoittainen työaika on 38,15 tuntia. Henkilöstön työvuorot suunnitellaan siten, että kaikki työntekijät ovat paikalla silloin, kun suurin osa lapsistakin on paikalla. Aikaisin aamulla tai myöhään illalla lapsia on usein paikalla vähemmän, jolloin myös varhaiskasvatusasetuksen määrittelemän henkilöstömitoituksen mukaisesti paikalla voi olla vähemmän henkilöstöä.

Varhaiskasvatuslain 36 §:ssä todetaan, ettei henkilöstön ja lasten välisestä suhdeluvusta ole sallittua poiketa henkilöstön poissaolosta johtuvista syistä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että henkilöstön yllättävän poissaolon tilalle on järjestettävä sijainen. Sijainen tilataan joko Seuresta tai käytetään omia varahenkilöitä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on vuoden 2022 aikana käynnistynyt nopean avun toiminta, jota on kokeiltu neljällä varhaiskasvatusalueella. Näillä neljällä alueella toimii viisi varahenkilöä, jolloin varahenkilöitä voidaan entistä tehokkaammin kohdentaa niihin yksiköihin, joissa sijaistarve on suurin. Nopean avun toiminnasta on kokeilun aikana saatu hyvää palautetta. Sijaisen saaminen ei kuitenkaan ole aina taattu suuresta tarpeesta johtuen.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuushaasteet ovat lisääntyneet eikä avoimiin vakansseihin ole aina tehtävään kelpoisia hakijoita. Mitoituksen tarkistaminen vakansseja lisäämällä ei tässä henkilöstötilanteessa tarkoita, että tehtäviin olisi mahdollista saada varhaiskasvatuksen tehtäviin kelpoinen työntekijä tai takaisi pedagogisen laadun vankistumista. Tällä hetkellä ensisijainen tavoite ja henkilöstön työtaakkaa helpottava tekijä on saada jokaiseen avoimeen tehtävään ja sijaisuuteen kasvatus- ja opetustehtävään kelpoinen tekijä. Tämä on tärkeää myös lapsen kannalta. Lisäksi huolehditaan riittävästä varahenkilöresurssista.

Mikäli mitoitusta muutettaisiin siten, että jokaisessa lapsiryhmässä työskentelisi yksi kasvatus- ja opetustehtävään kelpoinen työntekijä lisää, henkilöstömäärä lisääntyisi noin 33 %. Tämä tarkoittaisi vuosikustannuksena noin 69,7 miljoonaa euroa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarvioehdotuksessa 2023 ei
ole varauduttu aloitteen mukaisiin lisämäärärahatarpeisiin.

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 14.9.2022 mennessä Johanna Nuortevan ja 11 muun allekirjoittaneen talousarvioaloitteeseen. Aloitteessa esitetään, että kaupunki varaisi tarvittavan määrärahan varhaiskasvatuksen mitoituksen määrittelyn tarkentamiseksi ja tarvittavan lisähenkilöstön palkkaamiseksi. Aloitteessa tuodaan esille, että mitoituksen määrittelyä tarkentamalla ja lisähenkilöstöä palkkaamalla parannettaisiin myös alan veto- ja pitovoimaa.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas