12/2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

06.09.2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta osoitteessa Villiruusunkuja 4 sijaitsevan Aurinkolahden peruskoulun sivukoulun kunnostamista

HEL 2021-014062 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Pöydällepanoehdotus:
Markku Rantahalvari: Pyydän pöydälle

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti Markku Rantahalvarin ehdotuksesta panna asian pöydälle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Vera Schulman, yksikön päällikkö, puhelin: 310 20777

vera.schulman(a)hel.fi

Auringonpilkun koulun ulkoasun kunnostaminen, Jalovaara Ville

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä olevasta Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta osoitteessa Villiruusunkuja 4 sijaitsevan Aurinkolahden peruskoulun sivukoulun kunnostamista:

Aurinkolahden peruskoulun Auringonpilkun sivukoulu sijaitsee päiväkoti Auringonpilkun kanssa Vuosaaressa osoitteessa Villiruusunkuja 4. Rakennuksen ulkoasu on puhdistuksen ja uuden maalin tarpeessa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on vastuussa toimialan palveluverkon kehittämisestä väestöennustetietojen ja palveluiden kehittymisen pohjalta. Toimiala esittää palveluihin ja toimintaan vaadittavia tilatarpeita kaupunkiympäristön toimialalle, joka yhteistyössä muiden toimialojen kanssa työstää talonrakentamisohjelman valtuuston asettaman talousarvioraamin puitteissa. Talonrakentamisohjelmaan sisällytetään myös kaupunkiympäristön toimialan esittämiä peruskorjaushankkeita rakennusten teknisen kunnon perusteella. Aurinkolahden koulun peruskorjaus ei sisälly valtuuston hyväksymään talonrakentamisohjelmaan 2022-2031 tai vuoden 2022 talousarvioehdotukseen.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa kiinteistöjen ylläpidosta, lukuun ottamatta sisätilojen siivousta. Auringonpilkun koulun ulkoasun mahdolliseen kunnostamiseen tarvittavat määrärahat sisältyvät kaupunkiympäristön toimialan talousarvioon, joiden käyttöä kaupunkiympäristön toimiala priorisoi rakennusten pitkän tähtäimen kunnossapitosuunnitelmaa hyödyntäen. Kaupunkiympäristön toimiala arvioi kaikkien rakennusten pitkän tähtäimen kunnossapitosuunnitelmaa muun muassa rakennusten iän, kunnon ja korjausten kiireellisyyden perusteella. Säännöllisesti tehdyillä isännöitsijäkierroksilla ja mahdollisilla kuntotutkimustiedoilla varmistetaan oikea-aikaiset korjaustoimenpiteet talousarviossa myönnettyjen määrärahojen puitteissa.

Osoitteessa Villiruusunkuja 4 sijaitsevissa päiväkoti- ja koulutiloissa on huhtikuussa 2022 tehty sisäilma- ja kuntotutkimuksia. Kaupunkiympäristön toimiala on arvioinut, että selvityksessä havaitut puutteet sisältäen julkisivun kunnostus tulee korjata viimeistään viiden vuoden kuluttua.  Kaupunkiympäristön toimiala työstää tarvittaville toimenpiteille kustannusarviota, jonka perusteella toimiala tulee esittämään korjauksille tarkoituksenmukaista ratkaisua aikatauluineen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa mahdollisen peruskorjauksen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 14.9.2022 mennessä valtuutettu Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta osoitteessa Villiruusunkuja 4 sijaitsevan Aurinkolahden peruskoulun sivukoulun kunnostamista.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas