12/2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

06.09.2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Vesa Korkkulan talousarvioaloitteesta lukioiden opintojaksotarjonnan parantamisesta ja ryhmäkokojen pienentämisestä

HEL 2022-002467 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Pöydällepanoehdotus:
Petra Malin: Pyydän pöydälle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti Petra Malinin ehdotuksesta panna asian pöydälle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Helena Antikainen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 35095

helena.antikainen(a)hel.fi

Harri Korhonen, lukiokoulutuksen päällikkö, puhelin: 310 86342

harri.korhonen(a)hel.fi

Moa Thors, Ruotsinkielisen vapaan sivistystyön ja lukiokoulutuksen päällikkö, puhelin: 310 70077

moa.thors(a)arbis.hel.fi

Lukioiden opintojaksotarjonnan parantaminen ja ryhmäkokojen pienentäminen

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä olevasta Vesa Korkkulan ja kymmenen muun valtuutetun  talousarvioaloitteeseen lukioiden opintojaksotarjonnan parantamisesta ja ryhmäkokojen pienentämisestä.

Helsingin kaupungin lukiossa tarjotaan laajasti lukion opetussuunnitelman mukaisia valtakunnallisia pakollisia ja vallinnaisia opintoja. Kunkin lukion omien kurssien/opintojaksojen lisäksi Helsingin kaupungin lukiolaiset ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston (Stadin AO) ammattilukiolaiset voivat suorittaa lukio-opintoja Helsingin kaupungin verkkolukiossa ja kaupunkitarjottimen kautta lähiopintoina myös muissa kaupungin lukiossa.

Verkkolukiossa on lukuvuonna 2022–23 tarjolla etäopintoja yli 100 kurssia/opintojaksoa mm. harvinaisemmissa kielissä ja yli 100 kurssia/opintojaksoa verkko-opintoja, joista suurin osa on auki ympäri vuoden. Lisäksi lukiolaiset voivat osallistua kaupungin suomen- ja ruotsinkielisen työväenopiston ja Stadin AO:n lukiolaisille suunnattuun opintotarjontaan. Lukiolaisten on myös mahdollista suorittaa opintoja useissa korkeakouluissa ja sisällyttää ne lukio-opintoihin. Näin lukioissa saadaan kasvatettua opiskelijoiden valinnanmahdollisuuksia ja opintojen joustavuutta nykyisillä resursseilla

Lukiokoulutuksen ryhmäkoot vaihtelevat pääsääntöisesti 15–35 opiskelijan välillä. Valinnaisten opintojen ryhmäkoot ovat yleensä pienempiä. Osa valinnaisista opintojaksoista tarjotaan lukioissa joka toinen vuosi, jotta opintojaksojen toteutuminen voidaan varmistaa.

Suomenkielisen lukiokoulutuksen opiskelijakohtainen kokonaisbudjetti vuodelle 2022 on 9 692 euroa ja ruotsinkielisen vastaava luku on 9 630 euroa. Suomenkielisessä lukiokoulutuksessa vuoden 2022 opiskelijakohtainen kokonaisbudjetti on noussut 1 257 euroa ja ruotsinkielisen 1851 euroa vuodesta 2021. Suomenkielisessä lukiokoulutuksessa kuitenkin erityisesti vuokrakulut ovat kasvaneet perusparannus- ja uudisrakennushankkeiden johdosta. Lisäksi oppivelvollisuuden laajentamisen ja opiskelun maksuttomuuden aiheuttamat kustannukset nostavat kokonaisbudjettia.

Lukioissa tarvitaan edelleen tukitoimia koronan aiheuttamaan oppimisvajeeseen, joka on havaittavissa mm. opintojen pidentymisenä. Opetushallitus on myöntänyt valtion erityisavustusta 1 570 350 euroa koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten tasoittamiseksi  1.1.2022–31.7.2023 väliselle ajalle. Helsingin kaupungin lukiot ovat lisänneet erityisavustuksella opiskelijoille tarjottavaa opetusta, ohjausta ja tukea oman henkilökunnan toimesta tai palkkaamalla lisää opetushenkilöstöä. Pandemiasta johtuva oppimis- ja hyvinvointivajetta voidaan korjata myös kaupunginhallituksen koronasta palautumisen erillismäärärahalla, joka on lukiokoulutukseen noin 1,42 miljoonaa euroa  vuosille 2022–23.

Suomenkielisessä lukiokoulutuksessa jaetaan myös myönteiseen erityiskohteluun varattua PD-rahaa niille lukioille, joissa on paljon vieraskielisiä opiskelijoita. Vuonna 2022 PD-rahaa on käytössä 358 875 euroa ja sillä tuetaan lukiolaisten kurssien/opintojaksojen suorittamista ja opintojen edistymistä. Esimerkiksi vuonna 2021 tukea saavissa lukioissa järjestettiin yhteensä 121 kurssia PD-rahalla.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarviovalmistelussa 2023 ei ole varauduttu aloitteen mukaisiin lisämäärärahatarpeisiin opintojaksotarjonnan parantamiseksi ja ryhmäkokojen pienentämiseksi.

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 14.9.2022 mennessä valtuutettu Vesa Korkkulan ja kymmenen muun allekirjoittaneen talousarvioaloitteesta kaupungin lukioiden opintojaksotarjonnan parantamisesta ja ryhmäkokojen pienentämisestä.

Talousarvioaloitteessa esitetään 3 miljoonan euron lisämäärärahaa talousarvioon (opiskelijakohtaisen kokonaisbudjetin Helsingin kaupungin oman rahoituksen osuuteen). Tällä lisämäärärahalla saa aloitteen mukaan 1 000 kurssin tai opintojakson verran lisäystä kaupungin lukioiden opintotarjontaan, mikä parantaa opiskelijoiden edellytyksiä hakeutua jatko-opintoihin. Lisäksi aloitteessa esitetään, että lisämäärärahan kohdentamisessa huomioidaan kunkin lukion opiskelijamäärä ja positiivinen erityiskohtelu. Lisämäärärahan avulla opettajille annetaan myös mahdollisuus kehittää itsenäisesti uusia paikallisia syventäviä opintojaksoja.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas