12/2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

06.09.2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Mia Nygård-Peltolan talousarvioaloitteesta Helsingin toimialojen toimistotiloista

HEL 2022-003332 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Pöydällepanoehdotus:
Ted Apter: Pyydän pöydälle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti Ted Apterin ehdotuksesta panna asian pöydälle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Vera Schulman, yksikön päällikkö, puhelin: 310 20777

vera.schulman(a)hel.fi

Helsingin toimialojen organisaatioiden toimistotilojen tarve ydinkeskustassa, Nygård-Peltola Mia

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä olevasta Mia Nygård-Peltolan Helsingin toimialojen toimistotiloja koskevasta talousarvioaloitteesta:

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala vuokraa kaikki toimintaansa tarvitsemansa tilat kaupunkiympäristön toimialalta. Toimintojen sijoittumista arvioidaan kasvatuksen ja koulutuksen palveluverkkoa suunniteltaessa, jolla varmistetaan kattavat ja saavutettavat palvelut kaupunkilaisille ja henkilökunnalle. Näin on myös toimittu toimialan hallinnon käytössä olevien tilojen osalta.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä on hallintotiloja palvelutoiminnassa ja keskitetylle hallinnolle. Palvelutoiminnan hallintotilat sijaitsevat toimipisteissä eikä näitä toimintoja voida siirtää toimipisteistä muualle toiminnan turvallisuuden ja päivittäisen johtamisen sujuvuuden varmistamiseksi

Kasvatuksen ja koulutuksen keskitetty hallinto toimii samassa rakennuksessa Stadin AO:n toimipisteen kanssa vuonna 2014 remontoiduissa, osittain yhteiskäyttöisissä tiloissa Vallilan kaupunginosassa osoitteessa Töysänkatu 2. Keskitetyssä hallinnossa työskentelee noin 400 henkilöä. Töysänkadun tiloissa on noin 300 työpistettä. Tilat ovat yhteiskäyttöisiä ja ne toimivat myös koko toimialan koulutus- ja neuvottelutiloina.

Iso osa hallinnon työntekijöistä työskentelee monipaikkaisesti, jolloin työtä tehdään myös etänä tai kaupungin muissa tiloissa. Tästä johtuen kasvatuksen ja koulutuksen hallinnon käytössä olevaa tilatarvetta selvitetään vuoden 2022 aikana.

Hallinnon ja Stadin AO:n käytössä olevat tilat osoitteessa Töysänkatu 2 / Teollisuuskatu 23 ovat erittäin hyvin saavutettavissa, mikä edistää hallinnon ja toimipisteiden sujuvaa yhteistyötä, tilojen yhteiskäyttöä sekä ammattiopiston palveluiden saavutettavuutta. Hyvästä sijainnista johtuen kasvatuksen ja koulutuksen toimiala hyödyntää myös jatkossa osoitteessa Töysänkatu 2 / Teollisuuskatu 23 sijaitsevia tiloja.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä olevien hallintotilojen laajuutta arvioidaan syksyllä 2022 tehtävän selvityksen perusteella. Samalla arvioidaan myös, mihin muuhun käyttöön tiloja voitaisiin mahdollisesti hyödyntää. Arvioinnissa huomioidaan tilojen kustannustehokkuus ja hiilineutraalisuus.

Esityksen kustannusvaikutukset eivät ole tiedossa, eikä niihin ole varauduttu talousarvioehdotuksessa 2023.

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 14.9.2022 mennessä valtuutettu Mia Nygård-Peltolan talousarvioaloitteesta koskien Helsingin toimialojen toimistotiloja.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas