11/2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

23.08.2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Teija Makkosen valtuustoaloitteesta Helsingin kaikkien yläkoulujen liittämisestä mukaan Urhean yläkoulutoiminnan liikuntalähikouluiksi

HEL 2022-005400 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Pöydällepanoehdotus:
Pia Kopra: Esitän, että asia laitetaan pöydälle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti Pia Kopran ehdotuksesta panna asian pöydälle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Panu Hatanpää, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 27095

panu.hatanpaa(a)hel.fi

Valtuustoaloite 13.04.2022 Makkonen Teija Helsingin kaikki yläkoulut mukaan Urhean yläkoulutoimintaan liikuntalähikouluksi

Urheiluakatemia Urhean näkökulma valtuustoaloitteeseen

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Teija Makkosen ja 14 muun valtuutetun valtuustoaloitteesta Helsingin kaupungin kaikkien yläkoulujen liittämisestä mukaan Urhean yläkoulutoiminnan liikuntalähikouluiksi:

Aloitteessa esitetään, että kaikki Helsingin yläkoulut tulisi liittää mukaan Urheiluakatemian yläkoulutoimintaan lähiliikuntakouluiksi, jotta jokaisella nuorella olisi mahdollisuus osallistua Urheiluakatemian verkostotoimintaan omassa lähikoulussaan.

Tällä hetkellä Urheiluakatemian verkostoon Helsingissä kuuluu yhdeksän Helsingin kaupungin peruskoulua ja seitsemän sopimuskoulua, joista osa tarjoaa urheilu- tai liikuntapainotteista opetusta ja osa toimii lähiliikuntakouluina. Urheiluakatemian järjestämät Urheatreenit ovat avoimia ja maksuttomia kaikille helsinkiläisille yläkouluikäisille nuorille. Urheatreeneissä pääsee osallistumaan monipuolisiin fysiikka- ja lajiharjoituksiin.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta liikkumisen lisääminen kaikissa ikäryhmissä on erittäin tärkeää. Tätä edistetään Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla kehittämällä toimintaympäristöjä ja -kulttuuria varhaiskasvatuksen yksiköissä, kouluissa ja oppilaitoksissa. Toimilla pyritään vaikuttamaan myös perheiden liikkumiseen sekä terveellisten elämäntapojen edistämineen.

Lasten ja nuorten säännöllistä ja päivittäistä liikkumista pyritään edistämään monipuolisesti koko kaupungissa. Liikkumisen edistäminen on kirjattu Helsingin kaupunkistrategiaan 2021 - 2025 (kaupunginvaltuusto 13.10.2021, § 293), jonka mukaan liikkuminen sisältyy jokaiseen varhaiskasvatus-, koulu- ja opiskelupäivään. Liikkumista edistetään myös osana kaupungin hyvinvointisuunnitelmaa (2022 - 2025), jossa liikkumisen lisäksi yhtenä painopistealueena on terveelliset elintavat. Toteutettuja toimenpiteitä arvioidaan ja kehitetään tarkoituksenmukaisten mittareiden ja tutkimusten avulla.

Liikkumistaitojen edistäminen on kirjattu myös perusopetuksen toimintaa ohjaaviin perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöihin. Liikkumistaitoja ja fyysistä aktiivisuutta lisäämällä tuetaan lasten ja nuorten opiskelukykyä ja vähennetään istumisesta koituvia haittoja.

Helsingin kaupungissa kaikki perusopetuksen koulut ovat rekisteröityneet valtakunnalliseen Liikkuva koulu -ohjelmaan, jonka tavoitteena on oppilaiden osallistaminen, liikkumisen lisääminen, istumisen vähentäminen sekä liikunnallista harrastustoimintaa tarjoavien koulujen osuuden lisääminen. Helsingin kaikki peruskoulut ovat mukana myös Harrastamisen Suomen mallin mukaisessa toiminnassa, joka tarjoaa useita liikunnallisia harrastuslajeja.

Liikkuminen on kirjattu myös lukuvuonna 2021–2022 ja 2022–2023 koulujen toimintasuunnitelmiin osaksi hyvinvoinnin osa-aluetta. Vuodesta 2020 alkaen Helsingin kaupunki on tarjonnut 7–12-vuotiaille suunnattua EasySportia ja 13–17-vuotiaille suunnattua FunAction-toimintaa maksutta. Lisäksi on lisätty EasySportin soveltavan liikunnan toimintaa.

Helsingin kaupunki laajentaa erillisellä koronapalautumisrahoituksella 7.–9.-luokkalaisille suunnattua KouluPT-toimintaa lukuvuonna 2022–2023. KouluPT-toiminnassa tarjotaan yläkouluikäisille tukea liikunnalliseen elämäntapaan liikuntaneuvonnan muodossa. KouluPT-toimintaan ohjautuminen tapahtuu opettajan, oppilashuollon, kouluterveydenhuollon tai nuoren vanhempien toiveesta. Esimerkiksi Move!-mittausten antama informaatio voi toimia herätteenä KouluPT-toimintaan ohjaamisessa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta näkee lasten ja nuorten liikkumisen tärkeänä asiana ja Helsingissä edistetään kokonaisvaltaisesti lasten ja nuorten liikkumista muun muassa edellä esitetyin keinoin. Kasvatus- ja koulutuslautakunta ei kannata kaikkien yläkoulujen liittämisestä mukaan Urhean yläkoulutoiminnan liikuntalähikouluiksi. Toimialalla pyritään kuitenkin lukuvuoden 2022 - 2023 aikana selvittämään mahdollisuuksia lisätä Urheiluakatemian toimintaa Helsingin kaupungin kouluissa, jotta verkostotoimintaan osallistuvia kouluja olisi laajemmin ja tasavertaisemmin tarjolla kaupungin eri alueilla.

Kaupunginkanslia on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 30.9.2022 mennessä kaupunginhallitukselle valtuutettu Teija Makkosen ja 14 muun valtuutetun aloitteesta Helsingin kaikki yläkoulut mukaan Urhean yläkoulutoimintaan liikuntalähikouluksi. Aloitteesta on pyydetty lausunto myös Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta, ja Urheiluakatemia on jättänyt oman lausuntonsa. Urheiluakatemian lausunto on Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunnon liitteenä.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas