Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2022

1 (5)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

31.05.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 113

Yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajalle maksettava lapsikohtainen korvaus 1.8.2022 alkaen

HEL 2022-006403 T 05 01 08

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajalle voidaan hakemuksesta maksaa 1.8.2022 alkaen enimmillään 2 900 euron lapsikohtainen korvaus, mikäli yksityisessä varhaiskasvatuksessa olevalle lapselle on tehty varhaiskasvatuslain mukainen hallintopäätös tehostetusta tai erityisestä tuesta tai varhaiskasvatukseen osallistumisen edellyttämistä yleisen tuen tulkitsemis- ja avustamispalveluista ja siitä aiheutuu palveluntuottajalle kustannuksia.

Yksityiselle palveluntuottajalle maksettava korvaus maksetaan kuukausittain erillisestä hakemuksesta niiltä kuukausilta, kun lapsella on voimassaoleva hoitosopimus. Lapsikohtainen korvaus voidaan myöntää ryhmän lapsimäärän pienentämiseen tai ryhmäkohtaisen tai lapsikohtaisen avustajan tukeen.

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että yksityisen varhaiskasvatuksen ohjauksen ja valvonnan päällikkö päättää edellä mainitun korvauksen maksamisesta yksityiselle palveluntuottajalle.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Piia Nevala, erityissuunnittelija, puhelin: 310 34658

piia.nevala(a)hel.fi

Riikka Reunanen, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 32641

riikka.reunanen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Varhaiskasvatuslain uudessa 3 a luvussa säädetään oikeudesta varhaiskasvatuksessa annettavaan tukeen. Uudistukset tulevat voimaan 1.8.2022. Luku 3a selkeyttää lapsen tuen järjestämistä niin kunnallisessa kuin yksityisessä varhaiskasvatuspalvelussa.

Varhaiskasvatuslain uudistuksen myötä lapsi voi saada tukea yleisen, tehostetun tai erityisen tuen tasolla. Tehostettu ja erityinen tuki on huomioitava päiväkodin ja perhepäiväkodin lasten tai henkilökunnan määrässä, ellei lasta varten ole avustajaa. Lisäksi lapsella on hänen tuen tarpeensa edellyttäessä oikeus saada varhaiskasvatuksen tukipalveluita.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan varhaiskasvatuksen järjestäjä on velvollinen antamaan lapselle hänen tarvitsemaansa tukea päiväkodissa tai perhepäiväkodissa viivytyksettä. Jokaisella lapsella on lähtökohtaisesti oikeus saada tukea omassa lapsiryhmässään erilaisin joustavin järjestelyin.

Helsingin kaupungin strategian mukaan yksityinen varhaiskasvatus täydentää kunnallisen varhaiskasvatuksen palveluverkkoa, lisää asiakkaiden valinnanmahdollisuuksia ja tukee lähipäiväkotiperiaatteen toteutumista. Erilaiset vaihtoehdot toteutuvat muun muassa vieraskielisen ja painotetun varhaiskasvatuksen palveluina. Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus on yksityisen varhaiskasvatuksen piiriin kuuluvaa toimintaa.

Päätös tuesta

Lapsen tehostetusta ja erityisestä tuesta sekä varhaiskasvatuksen tukipalveluista tulee tehdä hallintopäätös. Varhaiskasvatuslain piiriin kuuluvassa yksityisessä varhaiskasvatuksessa olevan lapsen hallintopäätöksen tekee palveluntuottajan esityksestä varhaiskasvatuksen toimipaikan sijaintikunta. Helsingin yksityisessä varhaiskasvatuksessa hallintopäätöksen tekee yksityisen varhaiskasvatuksen ohjauksen ja valvonnan päällikkö. Lapsen ja huoltajien kuuleminen toteutetaan yhteistyössä päiväkodin johtajan ja yksityisen varhaiskasvatuksen kiertävän varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Kiertävät varhaiskasvatuksen erityisopettajat arvioivat lapsen tuen tarvetta ennen hallintopäätöksen tekemistä.

Tuen muodot

Varhaiskasvatuksen tuen muodot tarkoittavat lapsen tarvitsemia pedagogisia, rakenteellisia ja hoidollisia tukitoimia. Pedagogisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee käyttää toimintatapoja, joissa lapsen tarvitsema tuki toteutuu osana vertaisryhmää. Rakenteellisiin tuen muotoihin kuuluvat henkilöstön osaamisen ja erityispedagogisen osaamisen lisääminen, sekä ryhmän lapsimäärän pienentäminen ja henkilöstön mitoitukseen ja rakenteeseen liittyvät ratkaisut. Hoidollisen tuen muodot tarkoittavat menetelmiä ja toimintatapoja, joilla vastataan lapsen tarvitsemaan hoitoon, hoivaan ja avustamiseen. Varhaiskasvatuksen tukipalvelut ovat varhaiskasvatuksen erityisopettajan antama konsultaatio tai opetus sekä varhaiskasvatukseen osallistumisen kannalta tarpeelliset avustamis- ja tulkitsemispalvelut.

Rakenteellisen tuen muodot yksityisessä varhaiskasvatuksessa

Yksi Helsingin kaupungin kiertävä varhaiskasvatuksen erityisopettaja on ollut yksityisen varhaiskasvatuksen käytössä. Toinen kiertävä varhaiskasvatuksen erityisopettaja rekrytoidaan 1.8.2022 alkaen.

Ryhmän lapsimäärän pienentäminen vahvistaa henkilöstön mahdollisuuksia tukea lasta erilaisin pedagogisen tuen muodoin ryhmän arjessa. Avustajan tehtävänä on tukea lasta tai lapsia ryhmässä sekä mahdollistaa heidän osallistumisensa toimintaan, tai auttaa muita lapsia silloin, kun varhaiskasvatuksen opettaja toimii tukea tarvitsevan lapsen kanssa.

Tehostettua tukea, erityistä tukea tai varhaiskasvatuksen tukipalveluita tarvitsevien lasten määrän yksityisessä varhaiskasvatuksessa on arvioitu olevan yksi (1) prosenttia palvelun piirissä olevista lapsista. Lukumäärää seurataan yksityisen varhaiskasvatuksen vuosiraportin yhteydessä.

Lapsivaikutukset

Lapsikohtainen korvaus tukee lasten välisen yhdenvertaisuuden toteutumista, vahvistaa lapsen opinpolun jatkumoa ja lapsen oikeutta saada tukea yksityisessä varhaiskasvatuspalvelussa. Lisäksi korvaus vahvistaa perheiden mahdollisuutta valita lapselleen yksityinen varhaiskasvatuspalvelu myös silloin, kun lapsella on tehostetun tuen, erityisen tuen tai varhaiskasvatuksen tukipalveluiden tarve.

Vaikutukset palveluntuottajille

Helsinki tukee taloudellisesti yksityisten palveluntuottajien järjestämää lapsen tukea, jotta palveluntuottajat eivät joudu kompensoimaan lapsen tuen järjestämisestä aiheutuneita kuluja asiakasmaksuja nostamalla. Lasten tukeen liittyvien kustannusten kompensointi perustuu kuntien harkintaan.

Kansaneläkelaitoksella (Kela) ei ole mahdollisuutta maksaa lapsikohtaisen korvauksen tyyppisiä tarkemmin yksilöityjä kuntalisiä. Tämän johdosta kasvatuksen ja koulutuksen toimiala maksaa lapsen tuen järjestämisestä korvauksen palveluntuottajan hakemuksen perusteella. Valmistelussa on otettu huomioon palveluntuottajien kanssa käytyjä keskusteluja.

Ryhmän lapsimäärän pienentämisen myötä palveluntuottajalta jää saamatta yksityisen hoidon tuki, kuntalisä, asiakasmaksu ja mahdolliset muut erilliset korvaukset. Säästöä palveluntuottajalle kertyy ateriamaksuista ja materiaalikuluista. Asiakasmaksut vaihtelevat yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Ryhmän lapsimäärän pienentämisestä maksettavan lapsikohtaisen korvauksen määrään vaikuttavat yksityisen hoidon tuki, kuntalisä, mahdolliset muut erilliset korvaukset ja asiakasmaksun omavastuuosuus. Asiakasmaksun omavastuuosuudessa huomioidaan enimmillään kunnallisen varhaiskasvatuksen asiakasmaksun enimmäismäärä.

Ryhmäkohtaisen tai lapsikohtaisen avustajan tuesta maksettavan lapsikohtaisen korvauksen määrään vaikuttavat avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset.

Lapsikohtaisen korvauksen enimmäisarvo on 2 900 euroa kuukaudessa. Summaa tarkistetaan vuosittain. Palveluntuottajalle maksettavan korvauksen määrä lasketaan lapsikohtaisten kustannusten perusteella ja korvaus maksetaan siltä ajalta, kun lapsella on voimassaoleva hoitosopimus.

Taloudelliset vaikutukset

Varhaiskasvatuslain muutosten toimeenpanoon on myönnetty kunnille pysyvää valtion rahoitusta valtionosuuksien kautta 15 miljoonaa euroa. Rahoituksella katetaan kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen rakenteellisen tuen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Kustannukset vaihtelevat valitusta mallista ja lapsimäärästä riippuen. Arvioidaan, että lapsen tarvitseman tuen kustannuksiin osallistuminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa aiheuttaa vuositasolla lisäkustannuksia noin 589 000 – 875 000 euroa, joka tulee huomioida kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarvioehdotuksessa vuosittain.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 1 §:n 2 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää kaupungin yksityisen hoidon tuen sekä kotihoidontuen kuntalisästä.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Piia Nevala, erityissuunnittelija, puhelin: 310 34658

piia.nevala(a)hel.fi

Riikka Reunanen, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 32641

riikka.reunanen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Tiedoksi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566