4/2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

08.03.2022

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Sami Muttilaisen toivomusponnesta Kottby lågstadieskolan korvaavan uudisrakennuksen riittävistä rauhallisista luokkatiloista

HEL 2021-010660 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä olevasta Sami Muttilaisen toivomusponnesta, jossa pyydettiin tiloja kehitettäessä varmistamaan koulussa olevan riittävästi rauhallisia luokkatiloja:

Nykyinen toimintamalli

Koulujen tilasuunnittelun tavoitteena on turvallinen, terveellinen ja tarkoituksenmukainen toimintaympäristö, joka tukee sekä lasten että henkilökunnan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Tilat suunnitellaan kaikille sopiviksi, lasten kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Tilatarpeen mitoitus perustuu Helsingin kaupunkitasoisiin toiminnallisiin ja pedagogisiin tavoitteisiin.

Opetustilojen laajuus, määrä ja sisältö mitoitetaan oppilasmäärän perusteella siten, että tilat ovat yhteiskäyttöisiä ja erilaisille toiminnoille on käytössä tarkoituksenmukaiset ja toimivat tilat. Tiloissa on mahdollista keskittyä häiriöttä oppimiseen ja opetukseen yhtä lailla pienessä kuin suuremmassakin ryhmässä. Tilatarpeet huomioidaan koulurakennuksen toiminta-alueissa, jotka muodostuvat ryhmä- ja yhteisistä tiloista. Tilasuunnittelulla ja hyvällä akustiikalla edistetään tilojen rauhallisuutta ja vähennetään läpikulkua. Tilojen varustelu tukee opetussuunnitelman tavoitteiden totetumista, ja niiden suunnittelussa sekä varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys ja liikunnallisuus. Jokaiselta toiminta-alueelta löytyy erikokoisia ja eriluonteisia ryhmätyötiloja ja pienryhmätiloja. Osa ryhmätyötiloista on rajattu siten, että tilojen äänieristys mahdollistaa äänekkään toiminnan muita häiritsemättä. Samoja tiloja käytetään myös esim. koetilanteisiin. Toiminta-alueille toteutettavat erilaiset pienryhmätilat tarjoavat rauhallisen toimintaympäristön pienemmälle ryhmälle. Jokaisella toiminta-alueella on vähintään yksi pienempi vetäytymistila, joka on myös eriyttämiseen soveltuva tila.

Tilojen pedagoginen toimivuus varmistetaan käyttäjien ja koulukohtaisen pedagogisen suunnitelman avulla. Tilojen suunnittelussa osallistetaan käyttäjiä koko suunnitteluprosessin ajan ja saadun käyttäjäpalautteen pohjalta arvioidaan ja edistetään tilojen toiminnallisuutta. Rehtorilla on keskeinen rooli osallistamisen toteuttamisessa koulussa. Tiiviillä ja jatkuvalla yhteistyöllä varmistetaan toimivat oppimisen tilat kaikille oppilaille sekä hyvä toimintaympäristö henkilökunnalle. Tilasuunnittelulla tuetaan opetuksen sisällön toteuttamista opetuksessa ja kouluyhteisön työ- ja toimintakulttuurin toimivaa kokonaisuutta.

Tilasuunnitteluvaiheessa varmistetaan, että rakennuksesta löytyy saman aikaisesti kaikille koulun luokille rauhallista ryhmäkeskustelua mahdollistava tila. Lisäksi nuorimmille oppilaille ja erityisluokille varmistetaan oma kotipaikka, joka toimii kiintopisteenä koulupäivien ajan.

Esteelliset: Veli-Pekka Dufva

Esteellisyyden syy: osallisuusjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 1)

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Sari Lehtonen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 15124

sari.k.lehtonen(a)hel.fi

Muttilainen Sami, toivomusponsi, Kvsto 22.9.2021 asia 7

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 29.04.2022 mennessä Sami Muttilaisen toivomusponnesta Kottby lågstadieskolan korvaavan uudisrakennuksen riittävistä rauhallisista luokkatiloista.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas