10/2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

24.08.2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Avoin puolueen ryhmäaloitteesta palveluja koordinoivasta kontaktihenkilöstä lapsiperheiden tukemiseen

HEL 2021-006778 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Avoin puolueen ryhmäaloitteesta palveluja koordinoivasta kontaktihenkilöstä lapsiperheiden tukemiseen:

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että perhepalvelut ovat kaikille helposti saavutettavissa ja asiakaslähtöisiä perhetilanteesta riippumatta. Monialaista yhteistyötä tehdään sosiaali- ja terveystoimialan vastuu/nimetty työntekijöiden kanssa vammaistyössä, lastensuojelussa ja sosiaalihuoltolain mukaisen erityisen tuen päätökseen liittyvän työntekijän kanssa. Palvelujen moninaisuus koordinoidaan systemaattisella eri toimijoiden yhteistyöllä, jossa vastuut ja toimijat on selkeästi sovittu. Perheet voivat kokea tämän moniammatillisen kokonaisuuden hajanaisena ja tällöin yhden kontaktihenkilön nimeäminen voi auttaa perhettä.

Matalan kynnyksen palvelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala toimii kiinteässä yhteistyössä sosiaali- ja terveystoimialan kanssa, jossa vakiinnutetaan lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelumalleja. Perheentuki- sivustolla on tietoa perheille kaupungin tarjoamista palveluista vauvaiästä vanhemmuuteen ja parisuhteeseen. Sivustolla on tietoa mm. perhevalmennuksesta, lapsiperheiden kotipalvelusta ja nuorten harrastehausta. Perhekeskuksen sosiaalipalveluiden piiriin perheet voivat hakeutua soittamalla lapsiperheiden sosiaalineuvonnan numeroon tai täyttämällä perheentuki.fi -verkkosivulta löytyvän Tarvitsen apua -napin lomakkeen.

Yhteistyö perhekeskuksen kanssa

Perhekeskus kokoaa yhteen lasten ja perheiden palveluja ennaltaehkäisevistä terveyden-ja sosiaalihuollon palveluista tiettyihin erityispalveluihin. Lapsiperheiden sosiaaliohjauksen kanssa noudatetaan yhdessä sovittuja toimintatapoja asiakasohjauksen ja yhteistyön osalta. Neuvolatiimissä moniammatillinen työryhmä käsittelee asian ja miettii lapselle sekä perheelle oikeanlaisen tuen ja sopii tapauskohtaisesti kuka toimii perheen vastuuhenkilönä. Silloin kun huoli koskee jo lastensuojelun tuen piirissä olevaa lasta tai kun huoli on suuri ja lapsen kasvu ja kehitys ovat vaarassa ja mietitään lastensuojeluilmoituksen tekemistä, ollaan yhteydessä alueelliseen lapsiperheiden palvelutarpeen arviointi- ja tuki työryhmään. Yhteisessä tapaamisessa tuodaan esiin huoli, sovitaan kaikkien osapuolten työskentelystä perheen tukemiseksi, sovitaan yhteydenpidosta työskentelyn aikana sekä miten ja milloin tilannetta arvioidaan seuraavan kerran.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta näkee, että parhaiten kontaktihenkilö- malli toimii perhekeskuksen palveluissa, silloin kun se perheen palvelutarpeen näkökulmasta edellyttää selkeää kokonaisuuden koordinointia. Lapsiperheiden neuvonnan, ohjauksen ja mukanakulkijuuden toimintakäytäntöjä on tarkoituksenmukaista edelleen kehittää yhteistyössä sosiaali- ja terveystoimen kanssa.

kasvatuksen ja koulutuksen vs. toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Pasi Brandt, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 42527

pasi.brandt(a)hel.fi

Avoimen puolueen valtuustoryhmän ryhmäaloite_

Kaupunginhallitus on pyytänyt lausuntoa 15.9.2021 mennessä kasvatus- ja koulutuslautakunnalta Avoin puolueen ryhmäaloitteesta palveluja koordinoivasta kontaktihenkilöstä lapsiperheiden tukemiseen.

Lausuntoa on pyydetty myös sosiaali- ja terveyslautakunnalta. Sosiaali-ja terveystoimialan kanssa on tehty yhteistyötä lausunnon valmistelun osalta.

kasvatuksen ja koulutuksen vs. toimialajohtaja

Satu Järvenkallas