4/2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

23.03.2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Emma Karin valtuustoaloitteesta metsän lisäämisestä päiväkotipihoille

HEL 2020-012175 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä olevasta Emma Karin valtuustoaloitteesta, jossa esitetään metsän tuomista päiväkoteihin:

Voimassa oleva toimintamalli

Päiväkotipihat ovat osa toimintaympäristöä, joten pihamateriaalien ja -toimintojen tulee edistää  varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteita. Tila- ja pihasuunnittelun tavoitteena on turvallinen, terveellinen ja tarkoituksenmukainen toimintaympäristö, joka tukee sekä lasten että henkilökunnan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Piha ja tilat suunnitellaan kaikille sopiviksi, lasten kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Lisäksi toiminnassa hyödynnetään koko kaupunkia ja erityisesti lähialuetta oppimisen ja luontoelämysten paikkoina, mikä vahvistaa lasten luontosuhteen muodostumista.

Päiväkotien piha-alueiden varustelun tulee tukea varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteita ja niiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimis- ja leikkimistilana. Henkilökunta ja lapset osallistuvat pihojen ja niiden toimintojen suunnitteluun.

Tontin ja sen lähiympäristön lähtökohdat asettavat suunnittelulle reunaehdot. Ulkotilan sijainti ja koko sekä rakennuksen muoto ja sijainti vaikuttavat ulkotilan luonteeseen ja sinne määriteltäviin toimintoihin. Ulkotiloissa käytettävät materiaalit ovat terveellisiä, kulutusta kestäviä, käyttötarkoituksen mukaisia sekä rakennusfysikaalisesti kestäviä. Lisäksi materiaalivalinnoilla lisätään pihan ekologisuutta ja oppimisympäristön monimuotoisuutta. Piha-alueen suunnittelussa suositaan mahdollisimman luonnonmukaisia ja läpäiseviä materiaaleja, kuten leikkihiekkaa tai kunttaa.

Päiväkotipihojen suunnittelua ohjaa valtakunnallisten lakien ja määräysten lisäksi Helsingin kaupungin valtuustotavoitteet.

Toimintamallin kehittäminen

Metsäpohjan tai istutuslaatikoiden mahdollinen lisääminen tulee suunnitella ja toteuttaa yhdessä käyttäjätoimialan kanssa piharatkaisujen toiminnollisuuden varmistamiseksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa pihojen ja pintarakenteiden kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen toimintaympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

Piha-alueiden luonnonmukaisuuden mahdollisella lisäämisellä ei ole kustannusvaikutuksia. Tilojen ja sisäilmaolosuhteiden toimivuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi tulee sisäänkäyntien lähialueet myös jatkossa rakentaa kovapintaisina.

Helsingin kaupunki on pilottina toteuttanut muutamien päiväkotien pihoille istutuslaatikoita, joiden ylläpito on osoittautunut odotettua haastavammaksi. Lisäksi istutukset ovat toiminta-ajan ulkopuolella joutuneet ilkivallan kohteeksi. Toimiala selvittää miten istutuslaatikoiden ylläpitoa voisi helpottaa ja ilkivaltaa rajoittaa, jotta niiden toteuttaminen  olisi jatkossa tarkoituksenmukaista.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Vera Schulman, yksikön päällikkö, puhelin: 310 20777

vera.schulman(a)hel.fi

Emma Karin valtuustoaloite metsän tuomisesta päiväkoteihin

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 5.4.2021 mennessä valtuutettu Emma Karin ja 27 muun allekirjoittaneen valtuustoaloitteesta metsän tuomisesta päiväkoteihin.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen