3/2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

02.03.2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Kati Juvan toivomusponnesta mahdollisuuksista työllistää enemmän osatyökykyisiä henkilöitä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle

HEL 2020-010659 T 00 00 03

Esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle Kati Juvan toivomusponnesta mahdollisuuksista työllistää enemmän osatyökykyisiä henkilöitä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle:

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala edistää kaupungin periaatteiden mukaisesti henkilöstön yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Tavoitteena on lisätä monimuotoisuutta henkilöstössä. Tätä edistetään osaltaan mm. anonyymin rekrytoinnin, positiivisen erityiskohtelun ja tehtävien mukautuksen keinoin. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla toteutettiin anonyymin rekrytoinnin kokeilussa vuonna 2020 yhteensä 36 hakuprosessia.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tarjoaa kesätyöpaikkoja osatyökykyisille nuorille leikkipuistoissa ja päiväkodeissa. Työtehtävät pyritään räätälöimään nuoren osaamisen ja fyysisen toimintakyvyn mukaiseksi. Esihenkilöt sitoutuvat vastuullisen työnantajan periaatteisiin ja perehdyttävät nuoret työtehtäviin. Nuorille halutaan tarjota paras mahdollinen kesätyökokemus.

Toimialalla on huolehdittu ensisijaisesti työn tarjoamisen velvollisuudesta kaupungin palveluksessa oleville osatyökykyisille työntekijöille.

Toimialan yksiköt ovat tarjonneet kaupungin toimintatavan mukaisesti työkokeilu- ja palkkatukityöpaikkoja. Jos tehtävään on palkattu osatyökykyinen ja tehtävä on osoittautunut hänelle sopivaksi, työllistymistä kaupungille on pyritty edistämään. Vaihtoehtona on ollut myös tarjota tehtävän edellyttämää koulutusta oppisopimuskoulutuksena.

Lautakunta pitää Kati Juvan toivomusponnessa esitettyä asiaa tärkeänä. Osatyökykyisten määrän lisääminen edellyttää, että selvitetään systemaattisesti minkälaisia tehtäviä toimialalla on mahdollista räätälöidä osatyökykyisille sopiviksi. Erityisesti työkokeilu- ja palkkatukipaikkoja on tärkeää lisätä aikaisempaan verrattuna ja tätä kautta pyrkiä rakentamaan urapolkuja osatyökykyisille. Jotta tässä onnistutaan, tulee varmistaa, että osatyökykyisten työntekijöiden palkkaamiseen luodaan selkeä toimintatapa mm. rekrytointiin, työntekijän vastaanottamiseen, työn räätälöintiin ja perehdytykseen. Lisäksi tulee huolehtia verkostoitumisesta ja yhteistyöstä mm. TE-palvelujen ja kolmannen sektorin kanssa, jotta osatyökykyiset tavoitetaan. Toiminnan turvaaminen edellyttää, että henkilöstöresurssipalveluihin varataan osatyökykyisten työllisyyden edistämisen suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan riittävä resurssi.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Riikka Heloma, hr-asiantuntija, puhelin: 310 42704

riikka.heloma(a)hel.fi

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Kaupunginhallitus on pyytänyt 30.3.2021 mennessä kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa valtuutettu Kati Juvan toivomusponteen. Toivomusponnessa edellytetään selvittämään mahdollisuutta työllistää enemmän osatyökykyisiä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen