10/2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

15.09.2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta Puistopolun peruskoulun Pohjavedenkadun toimipisteen pihan määrärahasta

HEL 2020-003278 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta Puistopolun peruskoulun Pohjavedenkadun toimipisteen pihan määrärahasta seuraavan lausunnon:

Vuosaaressa sijaitseva Puistopolun peruskoulun Pohjavedenkadun toimipisteen laajennus ja muutoshanke valmistuu keväällä 2021 jolloin pihalla olevista väliaikaisista lisätiloista voidaan luopua. Henkilökuntaa ja oppilaita on osallistettu hankkeen suunnitteluun. Samassa rakennuksessa toimii päiväkoti Mustakivi, jonka tilat ja piha eivät sisälly tähän rakennushankkeeseen.

Kaupunginhallitus hyväksyi 25.2.2019 hankesuunnitelman siten, rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 7,1 miljoonaa euroa. Kaupunginhallituksen hyväksymä enimmäishinta ei mahdollista pihan toiminnallisia muutostarpeita.

Pohjavedenkadun toimipisteen alapiha on kauttaaltaan hiekkapäällysteinen ja se rajoittuu hiekkapäällysteiseen urheilukenttään. Yläpiha on asfaltoitu ja sitä käytetään osittain saattoliikenteen pysähtymispaikkana samoin kuin ajoittain koulupäivän aikaisessa pysäköinnissä ja tarvittaessa lumen keräyspaikkana. Kaupunkiympäristön toimialan mukaan pihalla ei ole teknistä kunnostustarvetta.

Puistopolun peruskoulun Pohjavedenkadun toimipisteen pihan kunnostamisen toteutusmahdollisuuksien selvittämien kuuluu kaupunkiympäristön toimialalle. Kunnostushanke ei sisälly ensi vuoden talonrakentamisohjelmaan. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarvioehdotuksessa 2021 ei ole varauduttu aloitteen mukaisiin lisämäärärahatarpeisiin.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että vuoden 2022 talousarvioesityksessä varaudutaan Puistopolun koulun yläpuiston toimipisteen pihan parantamiseen. Pihan kunnostaminen parantaisi koulun oppimisympäristöä ja lisäisi alueen liikuntamahdollisuuksia, viihtyisyyttä ja yhteisöllisyyttä. Lautakunta muistuttaa, että henkilökuntaa ja oppilaita tulee osallistaa pihan toteutukseen.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Vera Schulman, yksikön päällikkö, puhelin: 310 20777

vera.schulman(a)hel.fi

Talousarvioaloite, Puistopolun peruskoulun Pohjavedenkadun toimipisteen pihan kunnostaminen, Jalovaara Ville

Kaupunginhallitus on pyytänyt lausuntoa kasvatus- ja koulutuslautakunnalta 22.9.2020 mennessä valtuutettu Ville Jalovaaran ja yhden muun allekirjoittamaan talousarvioaloitteeseen. Aloitteessa esitetään, että Helsingin vuoden 2021 budjettiin osoitetaan varat Vuosaaren Puistopolun peruskoulun Pohjavedenkadun toimipisteen pihan kunnostamiseksi.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen