10/2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

15.09.2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Pauliina Saareksen talousarvioaloitteesta määrärahan osoittamisesta moniammatillisen liikkuvan nuorisotyön mallin kokeiluun

HEL 2020-002460 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle Pauliina Saareksen talousarvioaloitteesta määrärahan osoittamisesta moniammatillisen liikkuvan nuorisotyön mallin kokeiluun seuraavan lausunnon:

Helsingissä kaupunkilaisen hyvinvointia ja terveyttä edistetään kaikkien toimialojen yhteistyönä. Kaupunkitasoinen hyvinvointisuunnitelma 2019─2021 sisältää keskeiset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HYTE) painopisteet sekä niihin liittyvät tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit. Lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä edistävää työtä ohjataan ja kehitetään lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman avulla. Suunnitelma on konkreettinen toimintaohjelma, joka sisältää valitut tavoitteet, toimenpiteet, mittarit sekä toimenpiteiden vastuutahot. Toimialat vastaavat toimenpiteiden toteuttamisesta yhteistyössä sidosryhmien kanssa.

Helsingin kaupungin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuuteen kuuluu useita verkostoja. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on tärkeä toimija etenkin Lasten ja nuorten strategisessa verkostossa (LANU-verkosto) sekä lasten ja nuorten palvelujen integraatioryhmässä. LANU-verkosto johtaa hyvinvointisuunnitelman lapsiin ja nuoriin liittyvien tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista, tarkistaa toimenpiteitä vuosittain sekä nostaa esille mahdollisia kehittämistarpeita lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseen liittyen osana vuosittaista talousarviovalmistelua. Palvelujen integraatioryhmä edistää lasten ja nuorten palvelujen yhteensovittamista sekä varmistaa ilmiölähtöisten palveluketjujen rakentamisen asiakaslähtöisiksi kokonaisuuksiksi.

Nuorisotyötä tehdään yhä enemmän jalkautuen ja perinteisten nuorisotilojen ulkopuolella. Helsingin kaupungin liikkuva ja jalkautuva nuorisotyö tapaa nuoria esimerkiksi kauppakeskuksissa, rautatieasemalla, puistoissa, tapahtumissa ja muissa nuorten suosimissa ajanviettopaikoissa. Nuorisotyötä tehdään myös kouluissa ja oppilaitoksissa. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala vastaa nuorisotyöstä ja nuorten palvelukokonaisuudesta. Yksi lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman toimenpiteistä on nuorille suunnatun liikkuvan mielenterveystyön kaltaisten matalan kynnyksen sosiaali- ja terveyspalvelujen vahvistaminen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä nuorisopalvelujen, muiden alueellisten toimijoiden sekä koulujen ja oppilaitosten yhteistyötä. Moniammatillinen yhteistyö mahdollistaa nuoren kokonaisvaltaisen tuen haastavissa tilanteissa. Kouluissa ja oppilaitoksissa nuorten tarvitsema tuki toteutetaan monialaisen asiantuntijuuden sekä eri toimijoiden välisen verkostoyhteistyön kautta. Kaupunkitasoisesti lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä edistetään toimialojen ja sidosryhmien yhteistyönä osana HYTE-kokonaisuutta. Lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät asiat on lautakunnan mielestä tarkoituksenmukaista käsitellä HYTE-verkostoissa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarvioehdotuksessa 2021 ei ole varauduttu talousarvioaloitteen mukaisiin lisämäärärahatarpeisiin.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Mari Mulari, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 83274

mari.mulari(a)hel.fi

Varavaltuutettu Pauliina Saareksen talousarvioaloite

Kasvatus- ja koulutuslautakunnalta on pyydetty lausuntoa 22.9.2020 mennessä varavaltuutettu Pauliina Saareksen ja 14 muun allekirjoittaneen talousarvioaloitteesta. Aloitteessa esitetään 450 000 euron määrärahaa moniammatillisen liikkuvan nuorisotyön mallin kehittämiseen ja kokeiluun neljän työparin laajuudella. Aloitteen mukaan liikkuvan nuorisotyön toimintamallin kehittämistä ja kokeilua nuorisotoimen, sosiaali- ja terveystoimen sekä poliisin ennalta estävän toiminnan yhteistyönä on esitetty Helsingin sote integraatioryhmälle (palvelujen integraatioryhmä).

Talousarvioaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalta.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen