10/2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

15.09.2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Matias Pajulan talousarvioaloitteesta yhden vuosiviikkotunnin lisäämisestä A2-kielen opetukseen 3. vuosiluokalle

HEL 2020-002455 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle Matias Pajulan talousarvioaloitteesta yhden vuosiviikkotunnin lisäämisestä A2-kielen opetukseen 3. vuosiluokalle seuraavan lausunnon:

Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että Helsingin perusopetuksen tuntijaossa on resursoitu kielten opetukseen viisi vuosiviikkotuntia yli valtakunnallisen vähimmäismäärän, mitä voidaan pitää vaikuttavuudeltaan erittäin merkittävänä. Näiden vuosiviikkotuntien kustannus vuosittain on 3,87 miljoonaa euroa. A2-kielen opinnot aloittaa vuosittain 50 % ikäluokasta, mikä vastaa noin 125 ryhmää. Yhden vapaaehtoisen A2-kielen vuosiviikkotunnin ryhmäkohtainen hinta on 1800 euroa/vuosi, joten vuosikustannus esitetylle vuosiviikkotunnin lisäykselle on 215 000 euroa.

Helsingissä on aloitettu ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opinnot 1. luokalta elokuusta 2018 alkaen. Valinnaisen A2-kielen opinnot alkavat vastaavasti 3. luokalta elokuusta 2020 alkaen yhdellä vuosiviikkotunnilla aikaisemman 4. luokan sijaan. Kielenopetukseen kohdennetut lisäresurssit tukevat strategista tavoitetta kasvattaa helsinkiläisten kielitaitoa sekä valtakunnallisesti suomalaisten kielivarantoa, joka on viime vuosien aikana kaventunut. Valtaosa perusopetuksen suorittaneista oppilaista on opiskellut vain englantia ja ruotsia. Näin ollen valinnaisten kielten opetukseen kohdennetut lisäopetustunnit kasvattavat kielivarantoa ja monipuolistavat helsinkiläisten kielitaitoa.

Strategiakauden aikana on perusopetuksen kieliohjelmaan kuuluvien kielten oppimääriin kohdennettu Helsingissä lisäresursseja. Helsingin tuntijaon mukaan  A1-, A2 -ja B1-oppimäärien kokonaiskertymä vuosiluokilla 1-9 on valtakunnallista vähimmäistuntimäärää suurempi. Oppimääräkohtainen tuntijakovertailu kuvattuna alla olevassa taulukossa.

Helsingin tuntijako

Valtakunnallinen tuntijako

A1-oppimäärän kokonaiskertymä 20 vuosiviikkotuntia

A1-oppimääränkokonaiskertymä 18 vuosiviikkotuntia

A2-oppimäärän kokonaiskertymä 13 vuosiviikkotuntia

A2-oppimäärän kokonaiskertymä 12 vuosiviikkotuntia

B1-oppimäärän kokonaiskertymä 8 vuosiviikkotuntia

B1-oppimäärän kokonaiskertymä 6 vuosiviikkotuntia

Perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman tavoitteet on suunniteltu saavutettaviksi valtakunnallisen tuntijaon puitteissa. Helsingissä kielenopetukseen kohdennetut lisäresurssien ansiosta helsinkiläisten oppilailla on mahdollisuus saavuttaa valtakunnallisia tavoitteita vahvempi kielitaito kielten eri oppimäärissä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta tunnistaa talousarvioaloitteessa kuvatun haasteen, joka liittyy A1- ja A2-kieltä opiskelevien ryhmien tasoeroihin ryhmien siirtyessä yläkouluun.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarvioehdotuksessa 2021 ei ole varauduttu aloitteen mukaisiin lisämäärärahatarpeisiin.

Vastaehdotus:
Matias Pajula: Lisäys kappaleen (5) perään:

Kannattaja: Fatim Diarra

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Matias Pajulan vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen yksimielisesti.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Satu Koistinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 23444

satu.koistinen(a)hel.fi

Talousarvioesitys_Pajula

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle Matias Pajulan talousarvioaloitteesta yhden vuosiviikkotunnin lisäämisestä A2-kielen opetukseen 3. vuosiluokalle seuraavan lausunnon:

Helsingin tuntijako

Valtakunnallinen tuntijako

A1-oppimäärän kokonaiskertymä 20 vuosiviikkotuntia

A1-oppimääränkokonaiskertymä 18 vuosiviikkotuntia

A2-oppimäärän kokonaiskertymä 13 vuosiviikkotuntia

A2-oppimäärän kokonaiskertymä 12 vuosiviikkotuntia

B1-oppimäärän kokonaiskertymä 8 vuosiviikkotuntia

B1-oppimäärän kokonaiskertymä 6 vuosiviikkotuntia

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 22.9.2020 mennessä varavaltuutettu Matias Pajulan talousarvioaloitteesta, jossa esitetään lisättävän yksi vuosiviikkotunti A2-kielen opetusta 3. vuosiluokalle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen