9/2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

11.08.2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Jenni Pajusen toivomusponnesta koulujen ja päiväkotien ruokahävikin yhdenmukaisesta seurannasta ja tilastoinnista

HEL 2020-002487 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle Jenni Pajusen toivomusponnesta seuraavan lausunnon:

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ruokapalvelujen suunnittelu tehdään yhteistyössä palveluntuottajien kanssa. Palvelukuvauksissa määritellään ruokalistojen ja aterioiden suunnittelun periaatteet, laatu ja sisältö. Toimiala vastaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä näiden määrittelystä. Palveluntuottajat vastaavat ruokapalvelujen tuottamisesta, elintarvikkeiden ja tarvittavien pakkausmateriaalien hankinnasta, ruoan valmistuksesta ja ruoan tarjoilusta. Palveluntuottajat vastaavat myös valmistettavien ruokamäärien suunnittelusta, ruoan riittävyydestä, mahdollisen ylijäämäruoan myynti- tai jakelutoiminnasta ja jätteiden lajittelusta. Palveluntuottajat pyrkivät päivittäisessä toiminnassaan menekin seuraamiseen, tarvittavien ruokamäärien ennustamiseen ja mahdollisimman pieneen hävikkiin myös kustannussyistä.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala selvitti keväällä 2020 ruokapalveluntuottajien tapoja seurata ja tilastoida ruoan hävikkiä. Tavat vaihtelivat palveluntuottajittain ja käytössä on sekä sähköisiä järjestelmiä että taulukkoon tai vihkoon tehtävää seurantaa. Seurantaa tehtiin päivittäin tai kausittain lyhyemmissä jaksoissa ja seurantatavat vaihtelivat myös keittiöstä, linjastosta ja lautasilta jäävästä hävikistä.

Toimialalla on tunnistettu tarve kehittää ruoanhävikin seurantaa ja edesauttaa palvelutuottajia vähentämään syntyvää hävikkiä. Yhtenäisen seurannan ja tilastoinnin toteuttaminen on hyvä suunnitella yhteistyössä palveluntuottajien kanssa. Näin toimialan tarvitsema tieto saadaan kaikilta palveluntuottajilta jatkossa samalla tavalla ja tilastointi sekä vertailtavuus ovat mahdollisia. Toimiala aloittaa suunnittelun Palvelukeskus Helsingin kanssa syksyllä 2020. Tavoitteena on ottaa kehitetty seuranta- ja tilastointimalli käyttöön vuoden 2021 alussa. Kilpailutettujen kohteiden palvelukuvauksiin asia voidaan kirjata seuraavien sopimuskausien alkaessa Palvelukeskus Helsingin kanssa saatujen kokemusten pohjalta.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Katja Peränen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 310 22596

katja.peranen(a)hel.fi

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus ja koulutuslautakunnalta 15.9.2020 mennessä lausuntoa Jenni Pajusen toivomusponnesta, jossa esitetään selvitettäväksi mahdollisuudet seurata ja tilastoida ruoan hävikkiä yhdenmukaisesti kaikissa Helsingin kouluissa ja päiväkodeissa.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen