8/2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

16.06.2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Paavo Arhinmäen aloitteeseen Kontulan asukkaiden kokoontumistilojen parantamisesta

HEL 2020-001933 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Paavo Arhinmäen valtuustoaloitteesta Kontulan asukkaiden kokoontumistilojen parantamisesta:

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä olevien tilojen uudis- ja perusparannushankkeiden yhteydessä toteutetaan esteettömiä tiloja, joista osa on kaupungin strategian mukaisesti kaikkien asukkaiden varattavissa. Asukaskäyttöisten tilojen yhteyteen toteutetaan myös erilliset varastotilat asukaskäyttöön.

Kontulan alueella on useita kaupungin toimialojen käytössä olevia tiloja. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä olevista tiloista  Kontulan ala-asteen perusparannus on suunniteltu toteutettavan vuosina 2023-2026. Tässä yhteydessä rakennukseen toteutetaan asukaskäyttöön sopivat esteettömät tilat, mikä lisää kokoontumistilojen määrä alueella. Perusparannuksen suunnitteluun osallistetaan koulun henkilökuntaa ja lapsia sekä selvitetään alueellisen asukaskäytön laajuus ja erityispiirteet. Kontulan ala-asteen peruskorjaus ei auta kuitenkaan tämänhetkiseen tilatarpeeseen, joten ratkaisua pitäisi etsiä tässä vaiheessa aloitteessa esitettyjen tilapäisten ratkaisuvaihtoehtojen kautta.

Toteuttamalla esteettömiä ja helposti saavutettavia, asukaskäyttöön soveltuvia tiloja Kontulan ala-asteen perusparannuksen yhteydessä vahvistetaan alueen yhteisöllisyyttä sekä tuetaan alueen asukastoimintaa, yhdistysten toimintamahdollisuuksia ja elinikäistä oppimista

Vastaehdotus:
Vesa Korkkula: Lisätään kohdan (3) loppuun:

"Kontulan ala-asteen peruskorjaus ei auta kuitenkaan tämänhetkiseen tilatarpeeseen, joten ratkaisua pitäisi etsiä tässä vaiheessa aloitteessa esitettyjen tilapäisten ratkaisuvaihtoehtojen kautta."

Kannattaja: Petra Malin

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Vesa Korkkulan vastaehdotuksen yksimielisesti, ilman äänestystä.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Vera Schulman, yksikön päällikkö, puhelin: 310 20777

vera.schulman(a)hel.fi

Paavo Arhinmäen valtuustoaloite

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa seuraavan lausunnon Paavo Arhinmäen valtuustoaloitteesta Kontulan asukkaiden kokoontumistilojen parantamisesta:

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa Paavo Arhinmäen ja 16 muun allekirjoittaneen aloitteesta 31.8.2020 mennessä. Aloitteessa esitetään jonkun vapautuvan liiketilan saneeraaminen yhdistysten käyttöön tai jonkun Helsingin kaupungin hallussa olevan tilan parantamista esteettömäksi.

Kontulassa on monen ikäisiä ihmisiä ja paljon aktiivista toimintaa. Asukkaita alueella on noin 13 000 ja naapurialueet huomioiden noin 28 000. Paavo Arhinmäen aloitteessa tavoitteena on toteuttaa tila, joka palvelee erityisesti vanhemman väestön tarpeita.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen