Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2020 | 1 (6) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 05.05.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 108
Eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammattiopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelujen hankinta ajalle 1.8.2020 - 31.7.2023
HEL 2020-001978 T 02 08 02 00
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammattiopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelujen hankinta ajalle 1.8.2020 - 31.7.2023 hankitaan seuraavasti:
Siivouspalvelut, ryhmä 1: Palmia Oy (FI26537623)
Siivouspalvelut, ryhmä 2: SOL Palvelut Oy (21602991)
Siivouspalvelut, ryhmä 3: SOL Palvelut Oy (21602991)
Ruoka- ja siivouspalvelut, ryhmä 4: Compass Group FS Finland Oy (0873697-9)
Ruokapalvelu, ryhmä 5: Päätetään myöhemmin erikseen, koska määräaikaan mennessä ei saapunut yhtään tarjousta.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on n. 4 870 000 euroa, alv. 0 %, sisältäen option.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Viljami Packalen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21150
viljami.packalen(a)hel.fi
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 310 43033
kari.salovaara(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko (ryhmät 1-3) |
2 | Laadun sanalliset perustelut (ryhmät 1-3) |
3 | Kohteet ryhmittäin |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Taustaa
Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 27.2.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2019-006152. Ruoka-, siivous- ja käyttäjäpalveluiden hankinta ajalla 1.1.2020 - 31.12.2022 hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä. Tarjouspyynnössä määritellyt kohteet tuli kilpailuttaa, koska kohteiden sopimuskausi on päättymässä 31.7.2020. Kohteet on aiemmin kilpailutettu vuonna 2014.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 28.2.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.
Kilpailutettavat kohteet esiteltiin palveluntarjoajille ajalla 10.3.-12.3.2020. Tarjouksen jättäminen edellytti kohteisiin tutustumista.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 31.3.2020 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui 10 tarjousta: Compass Group FS Finland Oy (0873697-9), ISS Palvelut Oy (0906333-1), KNK Palvelut Oy (FI28322036), Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0), Palmia Oy (FI26537623), Puhdas Unelma Oy (FI25582721), RTK-Palvelu Oy (FI26593238), Siskon Siivous Oy (FI09779129), SMC Palvelut Oy (2510087-6) ja SOL Palvelut Oy (21602991).
Tarjoukset jakautuivat kohderyhmittäinen seuraavasti:
- Siivouspalvelut, ryhmä 1
ISS Palvelut Oy (0906333-1)
Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0)
Palmia Oy (FI26537623)
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
RTK-Palvelu Oy (FI26593238)
Siskon Siivous Oy (FI09779129)
SOL Palvelut Oy (21602991)
- Siivouspalvelut, ryhmä 2
ISS Palvelut Oy (0906333-1)
KNK Palvelut Oy (FI28322036)
Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0)
Palmia Oy (FI26537623)
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
RTK-Palvelu Oy (FI26593238)
Siskon Siivous Oy (FI09779129)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)
SOL Palvelut Oy (21602991)
- Siivouspalvelut, ryhmä 3
ISS Palvelut Oy (0906333-1)
Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0)
Palmia Oy (FI26537623)
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
RTK-Palvelu Oy (FI26593238)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)
SOL Palvelut Oy (21602991)
- Ruoka- ja siivouspalvelut, ryhmä 4
Compass Group FS Finland Oy (0873697-9)
- Ruokapalvelu, ryhmä 5
Määräaikaan mennessä ei saapunut yhtään tarjousta.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot, on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien henkilöstön soveltuvuus koulutuksen ja osaamisen osalta tarkastetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista tarjouspyynnön mukaisesti.
Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjotut palvelut täyttivät tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Tarjousvertailuun valittiin kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat.
Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.
Tarjouspyynnön kohdan Hankinnan kohteen kriteerit mukaan tarjousten vertailu tehtiin seuraavasti:
- Siivouspalvelut, ryhmät 1 -3
Hinnan painoarvo on 70 pistettä ja laadun painoarvo max. 30 pistettä. Laatuarviointi tehtiin seuraavasti:
1. Miten varmistatte haltuunotossa laadullisesti ja toiminnallisesti hyvän asiakaskokemuksen toimipisteissä. Mitkä tekijät toiminnassanne vaikuttavat siihen, että haltuunotto onnistuu palvelukuvauksen ja sopimuksen mukaisesti? Tilaaja kiinnittää huomiota mm. haltuunoton onnistumiseen, asiakassuhteen luomiseen ja ylläpitämiseen, toimipistekohtaisten avainasioiden varmistamiseen sekä ennen starttia tehtäviin ennakoiviin toimenpiteisiin, sekä startin aikaiseen laadunvarmistukseen. Enintään 20 pistettä.
2. Miten varmistatte toiminnan tasalaatuisuuden kokonaisvaltaisesti lukuvuoden ja sopimuskauden aikana palvelun johtamisen ja yhteistyön näkökulmasta ja päivittäisen laaduntuottamisen näkökulmasta? Tilaaja kiinnittää huomiota mm. laadunvarmistusmenettelyihin, tilojen päivittäisen siivoustason ylläpitämiseen/kehittämiseen, laatupoikkeamien korjaamiseen sekä reagointinopeuteen sekä sijaisjärjestelyjen aikaiseen laadunvarmistamiseen ja resursointiin ja yhteistyöhön loppuasiakkaan kanssa, sekä miten toimintaympäristö huomioidaan henkilöstön perehdyttämis- ja koulutussuunnitelmassa, ja miten siivousteknologian kehittyminen ja innovaatiot näkyvät toimintaympäristössä sopimuskauden aikana. Enintään 10 pistettä.
Hinta- ja laatuvertailut perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteinä.
- Ruoka- ja siivouspalveluissa (ryhmä 4) ei varsinaista tarjousten vertailua tehty, koska määräaikaan mennessä saapui vain yksi tarjous.
Vertailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:
Siivouspalvelut: Palmia Oy (ryhmä 1) ja SOL Palvelut Oy (ryhmät 2 ja 3).
Ruoka- ja siivouspalvelut: Compass Group FS Finland Oy (ryhmä 4).
Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia kriteereitä vähimmäisvaatimuksissa. Lisäksi ruokapalveluiden laatukriteereissä on pyydetty tarjoajien selvitys Hiilineutraali Helsinki 2035 –ohjelman toteuttamisesta.
Sosiaalisena kriteerinä on käytetty työllistämisvelvoitetta.
Sopimuksen teko
Sopimuskausi on kolme (3) vuotta.
Sopimusta voidaan jatkaa 1 +1 vuoden mahdollisella optiokaudella. Tilaaja päättää ennen sopimuskauden päättymistä option käyttöönotosta.
Ruoka- ja siivouspalveluiden ryhmään 4 liittyy yhden yhdistelmätyöntekijän liikkeenluovutus kohteessa Daghemmet Landbo.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Viljami Packalen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21150
viljami.packalen(a)hel.fi
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 310 43033
kari.salovaara(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko (ryhmät 1-3) |
2 | Laadun sanalliset perustelut (ryhmät 1-3) |
3 | Kohteet ryhmittäin |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Tiedoksi
Hankintapalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus | +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
|