Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2020

1 (7)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/17

 

24.03.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 67

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto Taivallahden peruskoulun perusparannuksen  hankesuunnitelmasta

HEL 2019-000887 T 10 06 00

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 15.1.2020 päivätystä Taivallahden peruskoulun perusparannuksen hankesuunnitelmasta (liite 1). Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee kuitenkin edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Erityisesti ääneneristyksen ja -vaimennuksen huolellinen toteutus tulee varmistaa. Myös valaistukseen tulee kiinnittää huomiota, sillä toimivalla valaistuksella tuetaan monipuolisia työskentelyolosuhteita ja edistetään turvallisuutta. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.

Peruskorjauksen rakentamiskustannuksia ja siitä toimialalle aiheutuvia tilakustannuksia nostavat mm. kohteen laajat rakennus- ja talotekniset korjaustarpeet, suuri määrä haitta-ainepurkuja sekä ammattikeittiön uudelleen sijoitus ja keittiön huollon järjestelyt. Molemmista rakennuksista puuttuvat hissit, jotka on välttämätöntä rakentaa koulurakennuksen esteettömyysvaatimusten täyttämiseksi. Suunnitteluohjauksessa ja toteutuksen aikana kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyrkii yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa laskemaan kustannustasoa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinto- ja tukipalvelut on laatinut hankkeesta tarveselvityksen, joka on lähtökohtana käsiteltävänä olevalle hankesuunnitelmalle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön, lasten ja nuorten näkemykset tilojen kehittämisessä.

Hankesuunnitelma on laadittu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ja kaupunkiympäristön toimialan yhteistyönä. Hankesuunnitelman laatimisen yhteydessä on saatu kommentteja kaupunginmuseolta, pelastuslaitokselta ja rakennusvalvonnalta.

Hanke on esitelty kasvatus- ja koulutustoimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle 24.10.2019. Työsuojelun lausunto otetaan huomioon jatkosuunnittelussa.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Ulla Manninen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 22493

ulla.k.manninen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hasu_Taivallahden peruskoulu_15012020_Liitteet

2

taivallahden pk työsuojelunlausunto 191024

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa Taivallahden peruskoulun perusparannuksen hankesuunnitelmasta 15.1.2020.

Kohde sijaitsee osoitteessa Eteläinen Hesperiankatu 38, Etu-Töölön kaupunginosassa. Tontilla sijaitsee kaksi erillista rakennusta, jotka ovat valmistuneet vuosina 1955-56. Ne on Helsingin koulurakennusten suojelutarvetta selvittävässä Opintiellä-julkaisussa luokiteltu luokkaan 3. Kohteella on rakennus- ja kulttuurihistoriallisia arvoja, jotka tulee peruskorjauksessa ottaa huomioon.

Taivallahden koulussa toimii suomenkielisen perusopetuksen vuosiluokat 1-9. Nykyinen oppilasmäärä on 784 oppilasta (tammikuu 2020). Suunnitelman mukainen Taivallahden peruskoulun maksimikapasiteetti on 824 oppilaspaikkaa, joista 42 on esiopetuksen puolella. Esiopetus on uusi toiminto tässä yksikössä. Osa opetusryhmistä on erityisen tuen ryhmiä, kehitysvammaisten erityisen tuen harjaantumisryhmiä tai integroituja erityisen tuen ryhmiä. Rakennuksissa on iltapäivä-, ilta-, viikonloppu- ja majoituskäyttöä.

Peruskorjauksen lähtökohtana on, että rakennuksen tekniset järjestelmät ovat suurelta osin käyttöikänsä lopussa ja rakennuksessa on rakennusteknisiä korjaustarpeita.  Perusparannuksessa koulun tekniset järjestelmät uusitaan ja ajanmukaistetaan sekä vastataan rakennusteknisiin korjaustarpeisiin sekä parannetaan paloturvallisuutta ja energiatehokkuutta.

Rakentaminen alkaa elokuussa 2022 ja rakennus otetaan kalustettuna ja varusteltuna käyttöön tammikuussa 2025.

Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2020-2029 Taivallahden peruskoulun perusparannushankkeelle on esitetty yhteensä 31,0 miljoonaa euroa siten, että hankkeen toteutus on vuosina 2021-23. Rahoitusvaraus tarkistetaan kustannusennusteen mukaiseksi ja hankkeen aikataulu hankesuunnitelman mukaiseksi.

Toiminnallisesta näkökulmasta koulurakennus piha-alueineen saatetaan vastaamaan turvallisuudeltaan ja toimivuudeltaan nykyaikaisen koulurakennuksen vaatimuksia. Oleellisia toiminnallisia parannuksia ovat riittävät ja toimivat ruokailu- ja oppilaiden wc-tilat. Rakennuksen esteettömyyttä parannetaan.  Tilojen pedagogista toimivuutta parannetaan muodostamalla joustavia oppimisympäristöjä, mikä vastaa opetussuunnitelman mukaisen pedagogiikan tarpeita. Yleisopetustilojen monipuolisuutta lisätään ja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioidaan mm. lisäämällä pienryhmätyötiloja. Kädentaitojen opetustiloista muodostetaan oma tilakokonaisuutensa keskittämällä ne yhteen kerrokseen, mikä tukee opetussuunnitelman tavoitteiden toteuttamista.

Tilaratkaisujen tavoitteena on turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja joustava oppimisympäristö, joka tukee monialaista oppimista, yhteisöllisyyttä sekä yksilön ja ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehittymistä.

Tilahanke parantaa alueen palveluiden järjestämistä

Kasvatus- ja koulutuspaikkojen tarvetta ja riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa otetaan huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Taivallahden peruskoulun oppilaaksiottoaluetta on muutettu siten, että Ruoholahden ala-asteen oppilaat jatkavat Jätkäsaaren peruskoulussa. Tämä tulee vähentämään Taivallahden peruskoulun oppilasmäärää.

Peruskorjatut tilat luovat hyvät edellytykset Taivallahden peruskoulun esi- ja perusopetukselle ja vastaavat lähialueen palvelutarpeisiin.

Riittävät ja toimivat palvelutilat parantavat lasten ja nuorten arkea

Suunniteltujen toimenpiteiden tavoitteena on turvallinen, terveellinen ja tarkoituksenmukainen oppimisympäristö, joka tukee sekä oppilaiden että henkilökunnan fyysistä, psyykistä ja sosiaalista hyvinvointia. Hankkeessa tilakokonaisuuksien sijainteja, tilajakoja ja kulkuyhteyksiä tarkoituksenmukaistetaan toiminnallisesti.

Tilat suunnitellaan kaikille oppijoille sopiviksi, lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Esteettömyyttä parannetaan; molempiin rakennuksiin lisätään uusi hissi ja luiskia tilojen välille. Tilasuunnittelussa huomioidaan pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaiden erityistarpeet.

Oppilaiden wc-tilat nykyaikaistetaan: luovutaan keskitetystä ratkaisusta ja hajautetaan kerroksiin, mikä lisää mukavuutta ja vähentää kiusaamista. Wc-tilojen määrää lisätään vastaamaan oppilasmäärää.

Koulukeittiö sijoitetaan samaan kerrostasoon ruokasalin kanssa. Ruokalasalin laajuutta ja paikkamäärää kasvatetaan. Näillä toimenpiteillä parannetaan hankalaksi koettuja kulkuyhteyksiä ja ruokailu voidaan järjestää kolmessa vuorossa nykyisen neljän sijaan.

Hankkeessa piha-alueet kunnostetaan. Piha-alueet varustetaan leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta ja opetussuunnitelman tavoitteita. Piha-alueiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys ja pihan monipuolinen käyttö oppimistilana. Pihojen suunnittelussa huomiota on kiinnitetty liikennejärjestelyjen, erityisesti erityisoppilaiden koulukuljetusten jättöliikenteen, turvallisuuteen. Ulkoalueita parannetaan ja korjataan tavoitteena turvallinen, liikkumiseen ja yhteisöllisyyteen kannustava sekä koulutyötä tukeva piha, jossa myös erityisryhmät on huomioitu.

Tarkoituksenmukaisilla lukitus- ja kulkujärjestelyillä tarjotaan edellytykset aktiiviselle asukaskäytölle.

Tilat tukevat perusopetuksen opetussuunnitelman toteuttamista

Taivallahden koulun nykyinen, käytävän varrella sijaitseviin erillisiin luokkahuoneisiin perustuva tilajako ei palvele monikäyttöisyydeltään nykyisen opetussuunnitelman mukaista pedagogiikkaa. Tilamuutosten tarkoituksena on perusopetustilojen ja kädentaidon opetustilojen toiminnallisen laatutason parantaminen siten, että ne mahdollistavat uuden opetussuunnitelman mukaisen pedagogiikan toteutumisen.

Edellä kuvattuihin tavoitteisiin pääsemiseksi perusopetuksen tilajakoa monipuolistetaan nykyisestä samankokoisiin luokkahuoneisiin perustuvasta mallista. Opetustilojen välisiin seiniin lisätään uusia ovia ja tilojen välisiä visuaalisia yhteyksiä parannetaan laseinien avulla. Huonetilojen kokovalikoimaa täydennetään pienryhmätiloilla ja käytävää hyödynnetään oppimisen tilana avaamalla opetustiloja käytävälle purkamalla väliseiniä. Eri tyyppisiin oppimistilanteisiin tarjotaan luonteeltaan erilaisia tiloja, mitä täydennetään jatkosuunnittelussa mm. kalustevalinnoilla.

Taitoaineiden tilat uudelleensijoitetaan keskitetysti ja toteutetaan tilajärjestelyiltään pajatilatyyppisenä kokonaisuutena, mikä mahdollistaa uuden opetussuunnitelman tarkoittaman joustavan ja monialaisen taitoaineiden opetuksen.

Esiopetus sijoitetaan perusopetuksen yhteyteen uutena toimintona Taivallahden koulussa. Esiopetuksen ja perusopetuksen tilojen toteutus samaan yksikköön luo edellytykset kasvatuksen ja opetuksen jatkumolle ja lapsen yhtenäiselle opinpolulle.

Hanke edistää kaupungistrategian tavoitteiden toteutumista

Perusparannus mahdollistaa turvalliset, terveelliset ja viihtyisät tilat Taivallahden peruskoulun toiminnalle. Nykyisiin tiloihin sijoittuva hanke mahdollistaa strategianmukaisen lähipalvelun tarjoamisen Etu-Töölön alueella.

Saavutettavuudeltaan ja esteettömyydeltään parannetut tilat tarjoavat tasa-arvoisen oppimisympäristön erilaisille oppijoille.

Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään näin korkean teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingin kaupunkistrategiassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Kaupunkistrategian mukaisesti koulun tilat suunnitellaan siten, että ne ovat koulun toiminta-ajan ulkopuolella muiden toimijoiden käytettävissä, mikä parantaa tilojen käyttöastetta ja mahdollistaa yhteisöllisyyden lisäämisen Etu-Töölön alueella.

Väistötilat tarvitaan

Rakennukset korjataan yhdessä vaiheessa. Perusparannuksen aikana väistötiloina toimivat osoitteessa Hiekkarannantie 6 olevat nykyiset siirtokelpoiset rakennukset sekä vuokrattavat tilat osoitteessa Arkadiankatu 24.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala maksaa väistötiloista rakentamisen ajan nykyisten tilojen vuokran suuruista vuokraa. Väistötiloista aiheutuva kustannus on otettu huomioon perusparannuksen jälkeisessä tilakustannuksessa lisävuokrana 30 vuoden ajalla.

Väistötiloissa huomioidaan pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaiden erityistarpeet.

Hankkeen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Hankkeen kustannusarvio on 33,37 miljoonaa euroa (alv 0%).

Hankkeen arvioitu tilakustannus on noin 33,54 €/ htm²/kk, yhteensä 259 772 €/kk ja noin 3 117 300 €/v. Neliövuokran perusteena on 7744 htm². Pääomavuokran osuus on 29,53 €/ htm²/kk ja ylläpitovuokran osuus on 4,01 €/htm²/kk.

Tilojen nykyinen vuokra on 14,08 €/htm²/kk, 121 489 €/kk ja 1 457 868 €/vuosi. Nykyinen vuokranmaksupinta-ala on yhteensä noin 8 630 m².

Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet, joihin varataan 554 000 euroa. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja, jotka arvioidaan erikseen. Arvio muuttokustannuksista on noin 105 000 euroa. Siivouskustannukset nousevat arviolta 4500 euroa vuodessa nykyiseen verrattuna.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteutuksesta ja ylläpidosta.

Koulun henkilöstö ja oppilaat ovat osallistuneet hankkeeseen

Käyttäjien osallistaminen suunnitteluun sitouttaa kaikki tahot suunnitelman tavoitteisiin. Koulun edustajat ovat osallistuneet hankkeeseen käyttäjäkokouksissa tuoden tilasuunnitteluun pedagogisen ja toiminnallisen näkökulman.

Koulun henkilöstö on orientoitunut uusiin tapoihin toimia peruskorjatun koulun tiloissa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kehityspalveluiden vetämissä workshopeissa.

Oppilaita on osallistettu hankkeeseen esittelemällä heille pihasuunnitelma, ja heillä on ollut mahdollisuus keskustella suunnitelmasta ja kommentoida sitä.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Ulla Manninen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 22493

ulla.k.manninen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hasu_Taivallahden peruskoulu_15012020_Liitteet

2

taivallahden pk työsuojelunlausunto 191024

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunkiympäristön toimiala

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

+358 9 86390

 

FI02012566