3/2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

03.03.2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Petra Malinin aloitteeseen katutilan hyödyntämisestä kasvatuksen ja koulutuksen piha-alueena

HEL 2020-000559 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Petra Malinin valtuustoaloitteesta katutilan hyödyntämisestä kasvatuksen ja koulutuksen piha-alueena:

Katualueiden mahdollisessa hyödyntämisessä tulee varmistaa piha-alueiden toimivuus, turvallisuus, terveellisyys ja valvottavuus toiminta-aikana. Lisäksi selvityksessä on huomioitava alueen saavutettavuus ja rajautuvuus sekä varmistettava, että katupihat eivät aiheuta lisäkustannuksia toimialalle. Selvityksen yhteydessä on myös tärkeää varmistaa kevyen liikenteen sujuvuus sekä varmistaa lasten ja nuorten turvallinen liikkuminen piha-alueella ja kouluteillä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää, että vastuu selvitystyöstä on kaupunginkanslialla tai kaupunkiympäristön toimialalla, jonka toimintaan katualueiden ja tonttien kehittäminen kuuluu. Lautakunta edellyttää, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala osallistuu selvitystyöhön toiminnollisuuden ja turvallisuuden takaamiseksi. Lisäksi lautakunta esittää, että mahdollisten katupihojen suunnitteluun osallistetaan käyttäjiä ja kaupunkilaisia.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Vera Schulman, yksikön päällikkö, puhelin: 310 20777

vera.schulman(a)hel.fi

Valtuutettu Petra Malinin aloite

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa Petra Malinin ja 16 muun valtuutetun allekirjoittamasta aloitteesta 31.3.2020 mennessä. Aloitteessa valtuutetut esittävät, että Helsinki selvittää katutilan hyödyntämistä kasvatuksen ja koulutuksen piha-alueena Kööpenhaminan mallin mukaisesti.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen