3/2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

03.03.2020

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Katju Aron toivomusponnesta suostumusperustaisuuden vahvistamiseksi seksuaalikasvatuksessa

HEL 2019-010194 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Katju Aron toivomusponnesta suostumusperustaisuuden vahvistamisesta seksuaalikasvatuksessa:

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa suostumusperustaisuuden vahvistamista seksuaalikasvatuksessa. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan antamassa lausunnossa kasvatuksen ja koulutuksen toimiala sitoutuu tarkentamaan ja laajentamaan opetussuunnitelman toteuttamista seksuaalikasvatuksessa. Suostumusperustaisuuden vahvistaminen sopii hyvin tähän työhön. Suostumusperustaisuuden vahvistaminen tarkoittaa seksuaalisen itsemääräämisoikeuden korostamista, mikä on tärkeä tapa vaikuttaa asenteisiin ja siten seksuaalisen häirinnän ja väkivallan ennalta ehkäisyyn. Esimerkiksi kouluterveyskyselyn mukaan nuorten kokema seksuaalinen häirintä on yleistä.

Suostumusperustaisuuden vahvistaminen otetaan vahvemmin mukaan koulujen ja oppilaitosten seksuaalikasvatukseen ja henkilökunnan koulutuksiin. Vahvistaminen tapahtuu myös ulkopuolisilta tahoilta hankittavissa koulutuksissa. Suostumusperustaisuuden vahvistaminen tapahtuu käytännössä opiskeluhuollon henkilökuntaa ja opettajia kouluttamalla sekä ostopalveluna toteutettavissa, tarpeen mukaan järjestettävissä lisäkoulutuksissa oppilaille ja opiskelijoille.

Tällä hetkellä suostumusperustaisuus vahvistuu kiusaamisen vastaisen ohjelman toimenpiteissä verkossa tapahtuvan kiusaamisen ja häirinnän ehkäisemisessä. Lisäksi osaaminen vahvistuu grooming-ilmiön ehkäisyyn keskittyvässä hankkeessa: Turvallisesti mediassa ja maailmalla – lapsiin ja nuoriin kohdistuvien seksuaalirikosten ehkäisy. Sekä kiusaamisen vastaiseen ohjelman toimenpiteisiin että mainittuun hankkeeseen kuuluu osana henkilökunnan, oppilaiden ja opiskelijoiden sekä huoltajien tietoisuuden ja osaamisen lisääminen suostumusperusteisuuteen liittyen.

Vastaehdotus:
Pia Pakarinen: Kasvatus- ja koulutuslautakunta kehottaa toimialaa olemaan yhteydessä myös oppimateriaalivalmistajiin, jotta suostumusperustaisuus näkyisi selvemmin myös oppimateriaaleissa, ja osallistamaan nuorisoneuvoston koulujen seksuaalikasvatuksen kehittämiseen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi yksimielisesti Pia Pakarisen tekemän vastaehdotuksen.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Crister Nyberg, opiskelijahuollon päällikkö, puhelin: 310 86659

crister.nyberg(a)hel.fi

Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214

vesa.nevalainen(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, Ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö, puhelin: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa seuraavan lausunnon Katju Aron toivomusponnesta suostumusperustaisuuden vahvistamisesta seksuaalikasvatuksessa:

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 28.2.2020 mennessä Katju Aron toivomusponnesta, jossa pyydetään selvittämään mahdollisuudet sille, miten opetussuunnitelman toteuttamisen laajentamisessa voitaisiin paremmin huomioida myös suostumusperustaisuuden vahvistaminen seksuaalikasvatuksessa.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen