9/2019

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

13.08.2019

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Fatim Diarran talouarvioaloitteesta positiivisen diskriminaation määrärahan kasvattamisesta varhaiskasvatuksessa

HEL 2019-003299 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Pasi Brandt, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 42527

pasi.brandt(a)hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingissä on ollut vuodesta 2009 syrjäytymisen ehkäisyyn suunnattua määrärahaa. Rahamäärä on kasvanut vuoden 2009 määrästä, 350 000 eurosta, 1,3 miljoonaan euroon. Resursseista 1 230 000 euroa on jaettu varhaiskasvatusalueille ja 70 000 euroa leikkipuistotoimintaan. Rahalla on saatu erikseen sovituilla asuma-alueilla suunnattua resursseja lapsille perusmitoitusta enemmän. Resurssien jaossa on käytetty varhaiskasvatukseen soveltaen opetusvirastossa käytössä olleista indikaattoreista kolmea: ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa olevien aikuisten prosenttiosuus, keskimääräinen vuositulo asukasta kohden ja vieraskielisten lasten prosenttiosuus. Resursseista vajaat 70 prosenttia on kohdennettu kolmelle varhaiskasvatusalueelle: Vartiokylä-Vuosaari-Östersundom, Myllypuro-Mellunkylä ja Latokartano-Pukinmäki-Malmi.

Rahalla on palkattu yhteensä 20 työntekijää. Näistä seitsemän varhaiskasvatuksen erityisopettajia, viisi lastenhoitajaa ja kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa. Leikkipuistotoimintaan on palkattu kaksi sosionomia lisätyöntekijöiksi. Resurssia on kohdennettu aiemmin myös alueille, joissa varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien suhteellinen osuus hoito- ja kasvatushenkilökunnasta on ollut kaupungin keskiarvoa alempi. Näillä alueilla on lastenhoitajien vapautuvia vakansseja muutettu ja täytetty varhaiskasvatuksen opettajilla.

Ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen positiivisen diskriminaation lisäresurssi on kolme varhaiskasvatuksen opettajaa.

Lisäresurssilla on ollut mahdollista tukea lasten vertaistaitoja ja kielitaitoja, mahdollistaa pedagogisesti perusteltuja ja suunniteltuja pienryhmiä ja antaa enemmän aikaa lapsille. Perheet haluavat useimmiten varhaiskasvatuspaikan läheltä kotia, joten on tärkeää, että niissä päiväkodeissa on riittävästi tukea saatavilla. Lapsen on tärkeää saada tarvitsemansa tuki mahdollisimman varhain omassa lähipäiväkodissaan.

Helsingin varhaiskasvatus sai Opetushallituksen myöntämää positiivista diskriminaatiorahaa 1,28 miljoonaa euroa ajalle 5.8.2019–31.12.2020. Rahalla palkataan yhteensä 22 työntekijää: varhaiskasvatuksen opettajia, lastenhoitajia ja monikielisiä ohjaajia. Rahasta lapsimäärään suhteutettuna ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen palkataan kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa. Resurssi suomenkieliseen varhaiskasvatukseen jaettiin Opetushallituksen kriteerien mukaan: 30–54-vuotiaiden vain perusasteen suorittaneiden osuus ikäluokasta, työttömyysaste, vieraskielisen väestön osuus ja maksuttoman varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset.

Vuoden 2020 talousarvioehdotuksessa ei ole esitetty varhaiskasvatukselle positiiviseen diskriminaatioon lisärahaa.

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 28.8.2019 mennessä valtuutettu Fatim Diarran ja 11 muun valtuutetun talousarvioaloitteeseen, jossa esitetään, että Helsingin kaupunki varaa 5 000 000 euroa lisää positiivisen diskriminaatioon varhaiskasvatuksen käyttöön 2020 talousarvioon.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen