9/2019

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

13.08.2019

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Vesa Korkkulan talousarvioaloitteesta nuorisopalvelujen resurssien lisäämisestä

HEL 2019-003295 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Mari Mulari, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 83274

mari.mulari(a)hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupungilla on nuorisotaloja ja muita toimitiloja eri puolilla kaupunkia. Nuorisotilat tarjoavat lapsille ja nuorille mahdollisuuden tavata muita nuoria, harrastaa ja osallistua erilaisiin tapahtumiin sekä kokea osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Toiminnan sisällöt vaihtelevat lasten ja nuorten paikallisten tarpeiden ja toiveiden, tilojen ja ohjaajien osaamisen mukaan. Nuorisotaloja sekä muita toimitiloja voivat hyödyntää myös esimerkiksi yhdistykset ja järjestöt. Nuorisotalojen ja muiden toimitilojen toiminnasta sekä nuorisopalvelujen henkilöstöresurssista vastaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala.

Nuorten osallisuuden, vertaisuuden sekä omaehtoisen toiminnan tukeminen on tärkeää. Nuorten tarpeisiin vastaaminen edellyttää nuorisopalvelujen sekä koulujen ja oppilaitosten ja muiden alueellisten verkostojen yhteistyötä toiminnan järjestämisessä sekä tilaratkaisuissa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tavoitteena on avata tilojansa muille toimijoille koulujen ja oppilaitosten perustoiminnan ulkopuolella olevina ajankohtina. Uusien tilojen suunnittelussa huomioidaan jo lähtökohtaisesti tilojen yhteiskäyttömahdollisuus. Koulujen ja oppilaitosten tilojen laajempi hyödyntäminen nuorille suunnatun toiminnan järjestämisessä tukee kattavan nuorisotilaverkoston varmistamista.

Kaupunginhallitus on 6.5.2019 hyväksynyt vuoden 2020 talousarvion raamin ja taloussuunnitelman 2020─2022. Tuoreimpiin väestönkasvun ja kustannustason ennusteisiin perustuvat strategiatavoitteen mukaiset käyttötalouden menot voivat vuonna 2020 kasvaa 3,47 % verrattuna vuoden 2019 talousarvioon. Vuoden 2020 talousarvion lähtökohtana on kaupunkistrategiasta johdettu kaupunkitasoinen käyttötalouden kokonaisraami, jota ei voida ylittää.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä koulujen ja oppilaitosten sekä nuorisopalvelujen yhteistyötä lasten ja nuoren osallisuuden, vertaisuuden ja omaehtoisen toiminnan tukemisessa. Koulujen ja oppilaitosten tilojen laajempi hyödyntäminen nuorisopalvelujen järjestämässä toiminnassa on lautakunnan mielestä perusteltua.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että yhden toimialan talousarvion raamin kasvattaminen vaikuttaa koko kaupungin talousarvion tasapainotukseen. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala päättää omien määrärahojensa kohdentamisesta ja nuorisopalvelujen resursseista.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnalta on pyydetty lausuntoa 28.8.2019 mennessä valtuutettu Vesa Korkkulan ja kahdeksan muun valtuutetun talousarvioaloitteesta nuorisopalvelujen resurssien lisäämisestä. Aloitteessa esitetään 1 miljoonan euron lisäämistä vuoden 2020 nuorison palvelukokonaisuuden talousarvion raamiin sekä myöhempään taloussuunnitelman pohjaan kullekin vuodelle nuorisotaloverkoston kehittämiseen ja nuorison palvelukokonaisuuden työntekijöiden palkkojen korottamiseen.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Mari Mulari, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 83274

mari.mulari(a)hel.fi