9/2019

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

13.08.2019

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Johanna Nuortevan talousarvioaloitteesta Arabianrannan liikuntapuiston hiekkakentän muuttamisesta tekonurmikentäksi

HEL 2019-002600 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Susan Niemelä, projektiarkkitehti, puhelin: 310 21714

susan.niemela(a)hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa tehtyä aloitetta, jonka mukaan Arabian peruskoulun hiekkakenttä muutettaisiin tekonurmikentäksi.

Arabian peruskoululla on mahdollisuus käyttää Arabianrannan liikuntapuiston hiekkakenttää koulun liikunta- ja välituntipihana kouluaikana, mikä on merkittävä ja tarpeellinen laajennus välituntialueeseen oman koulupihan lisäksi lähes 500 oppilaan koulussa. Kentän muuttaminen hiekkatekonurmeksi parantaisi kentän käytettävyyttä, liikunnallisen elämäntavan omaksumista, lisäisi viihtyisyyttä alueella sekä vähentäisi pihan pölyisyyttä ja hiekan kulkeutumista koulun sisätiloihin.

Hiekkakenttä sijaitsee Arabianrannan liikuntapuistossa. Liikuntapuistojen investointien ohjelmoinnista päättää kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala. Hankkeen koordinointi ja suunnittelu kuuluu täten kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tehtäväkenttään.

Hiekkakentän muuttaminen tekonurmikentäksi ei ole liikuntapaikkarakentamisen investointiohjelmassa vuosille 2020‒2029.

Vaikutusten arviointi

Aloitteella on merkittäviä terveysvaikutuksia. Tehtävillä toimenpiteillä edistetään liikunnallista elämäntapaa ja nuorten hyvinvointia.

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 28.8.2019 mennessä valtuutettu Johanna Nuorteva ja kolmen muun valtuutetun talousarvioaloitteesta, jossa he esittävät Arabian peruskoulun vieressä sijaitsevan Arabian liikuntapuiston hiekkakentän muuttamista tekonurmeksi. Esityksen mukaan tekonurmi helpottaisi koulun välituntien järjestämistä, vähentäisi hiekkapölyn kulkeutumista koulun sisäilmaan ja lisäisi alueen liikuntamahdollisuuksia.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen