15/2018

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

18.12.2018

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Elina Moision aloitteesta toipumiskoulun rakentamiseksi sisäilmasta sairastuneille lapsille ja opettajille

HEL 2018-006853 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta ei pidä kannatettavana valtuutettu Elina Moision ja allekirjoittaneiden tekemää aloitetta, jossa ehdotetaan, että kaupunki selvittää, onko kaupungissa tarvetta rakentaa toipumiskoulu sisäilmasta sairastuneille oppilaille ja opettajille. Ehdotetun toipumiskoulun sijaan lautakunta korostaa, että kaikki toimialan oppimisen tilat tulee olla toimintaan soveltuvia, terveellisiä ja turvallisia sekä toteaa seuraavaa:

Sisäilmasta johtuvaa oireilua epäiltäessä on tärkeää noudattaa toimialan ohjeistusta ja ilmoittaa epäilyistä oppilashuoltoon ja työterveyteen, että tieto saadaan mahdollisimman nopeasti kunnossapitoon kiinteistössä tehtävien tutkimusten ja tarvittavien korjausten aloittamiseksi. Tarvittaessa oireilevalle lapselle tai aikuiselle tarjotaan mahdollisuus siirtyä toiseen toimipisteen tai toimipisteelle osoitetaan väistötilat tehtävien korjausten ajaksi.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala järjestää suomen- ja ruotsinkielisiä palveluja päiväkodeissa, ryhmäperhepäiväkodeissa, leikkipuistoissa, perusopetuksen kouluissa, lukioissa, ammattiopistoissa ja työväenopistoissa; yhteensä yli 700:ssa toimipisteessä.

Kaupungin roolijaon mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimiala määrittää tarvitsemiensa tilojen määrän sekä niiden toiminnalliset tarpeet ja kaupunkiympäristön toimiala vastaa tarvittavien tilojen hankinnasta, toteutuksesta sekä yllä- ja kunnossapidosta. Yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa laadittavassa talonrakennuksen investointiohjelmassa priorisoidaan uusien tarvittavien tilojen ja perusparannusten kiireellisyysjärjestys vuosittaisen investointiraamin puitteissa. Käytettävissä olevat varat ja resurssit eivät ole vastanneet kiinteistöjen korjaustarvetta, mikä näkyy korjattavien palvelurakennusten huonona kuntona ja kasvavana korjausvelkana.

Toteutettavien uudis- ja korjaushankkeiden määrä vaihtelee vuosittain. Määrärahojen lisääminen mahdollistaa useamman vuosittaisen korjaushankkeen lisäämisen talonrakennusohjelmaan ja kaikkein huonokuntoisempien kiinteistöjen korvaamisen uusilla. Myös uusilla rakentamisen malleilla ja kokeiluilla kaupunki hakee parempaa rakentamisen laatua. Lautakunta pitääkin erityisen tärkeänä juuri rakentamisen laadun kehittämistä ja valvontaa toteutettavissa kohteissa sekä rakennusten riittävää, suunnitelmallista yllä- ja kunnossapitoa. Toimialalla tämä tarkoittaa ylläpitosiivoukseen panostamista ja mahdollisesti sen lisäämistä, mikä tulee huomioida budjetoinnissa. Lisäksi haettaessa sisäilmaongelmiin liittyviä ratkaisuja  on  terveydenhoidon asiantuntijoiden roolia syytä vahvistaa.

Helsingin kaupungin valmisteilla olevassa kiinteistöstrategiassa, siihen liittyvässä sisäilmaohjelmassa ja kiinteistöstrategian toimenpideohjelmassa määritetään ne toimenpiteet ja vastuut, joilla palvelutilojen korjausvelan kasvu pysäytetään ja saadaan pienenemään.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Mauno Kemppi, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 86860

mauno.kemppi(a)hel.fi

20181210  aloite Elina Moisio(1)

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 20.12.2018 mennessä, valtuutettu Elina Moision ja allekirjoittaneiden tekemästä aloitteesta, jossa ehdotetaan, että kaupunki selvittää, onko kaupungissa tarvetta rakentaa toipumiskoulu sisäilmasta sairastuneille oppilaille ja opettajille. Mikäli selvitys osoittaa tarpeen, allekirjoittaneet ehdottavat, että kaupunki tutkii mahdollisuutta rakentaa kaupunkiin yhden sisäilmaturvallisen toipumiskoulun sisäilmasta sairastuneille oppilaille ja opettajille.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Mauno Kemppi, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 86860

mauno.kemppi(a)hel.fi