12/2018

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

09.10.2018

HEL 2017-013314 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin nuorisoneuvoston toiminta on osa Helsingin nuorten vaikuttamisjärjestelmä Ruudin toimintaa. Helsingin nuorisoneuvoston mielipidettä lausuntojen pyytämiseen ja niiden valmisteluun on kysytty elokuussa 2018. Nuorisoneuvosto toivoo, että lausuntojen pyytämisestä nuorisoneuvostolta tulisi toimialoilla jatkossa normaali käytäntö.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää hyvänä, että Helsingin nuorisoneuvostolta pyydetään nykyistä useammin lausuntoja kaupungin päätöksenteon tueksi. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että nuorisoneuvosto on yksi helsinkiläisten nuorten osallisuuden ja vaikuttamisen foorumi. Nuorisoneuvoston kuuleminen ja lausuntojen antaminen täydentää laajaa ja monipuolista osallisuustyötä, mitä tehdään kouluissa ja oppilaitoksissa sekä nuorisotoimen palveluissa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kiinnittää huomiota siihen, että nuorisoneuvosto koostuu 13–17-vuotiaista nuorista, joiden pääasiallinen tehtävä on koulunkäynti ja opiskelu. Tästä syystä nuorisoneuvostolle on myös tarvittaessa annettava mahdollisuus rajata antamiensa lausuntojen määrää.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Ilona Taimela, Opetuskonsultti

ilona.tikka(a)hel.fi

Ulla Juhanko, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86469

ulla.juhanko(a)hel.fi

Kaupunginkanslia on pyytänyt 12.10.2018 mennessä kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Leo Straniuksen toivomusponnesta, jossa pyydetään selvittämään mahdollisuutta pyytää Helsingin nuorisoneuvostolta nykyistä useammin lausuntoja kaupungin päätöksenteon pohjaksi.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen