9/2018

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

14.08.2018

HEL 2018-003231 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:

Suomenkielinen ja ruotsinkielinen varhaiskasvatus ja esiopetus ovat lähipalveluita, joissa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sekä perusopetuksen oppilaaksiottoalueiden yhdenmukaistaminen vahvistaa lähipäiväkotiperiaatteen kokonaisuutta. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla lähipäiväkotiperiaatteen suuntainen lapsen opinpolun sujuvoittaminen on jo aloitettu varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteisellä keskustelulla, alueiden kokonaisuuksien kuvaamisella ja palveluverkkotyönä.

Vuonna 2017 suomenkielisistä lapsista 30 prosenttia vaihtoi päiväkotia siirtyessään esiopetukseen. Samana vuonna 73 prosenttia esiopetuksessa olleista lapsista jatkoi saman oppilaaksiottoalueen koulussa. Ruotsinkielisessä esiopetuksessa lähes 100 prosenttia jatkoi esiopetuksen jälkeen saman oppilaaksiottoalueen koulussa.

Vuoden 2019 talousarvioon on varattu määräraha selvityshenkilön palkkaamiseen. Selvityksessä kartoitetaan mahdollisuudet siirtyä lähipäiväkotimalliin. Talousarvioesityksen mukaisen selvityksen tekeminen vaatii varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukäytännön kuvaamista ja suunnitelman tekemistä. Muutos edellyttää palveluverkon tarkastelua ja kehittämistä, jossa huomioidaan yksityinen ja kunnallinen varhaiskasvatus kokonaisuutena.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Pirjo Pekkala, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 310 56404

pirjo.pekkala(a)hel.fi

Pilvi Torstin talousarvioaloite

Kasvatus- ja koulutuslautakunnalta on pyydetty lausuntoa 28.8.2018 mennessä Pilvi Torstin ym. talousarvioaloitteesta määrärahojen varaamisesta lähipäiväkoti-periaatteen käyttöön ottamiseen Helsingissä 2019.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on antanut kaupunginhallitukselle lausunnon 29.5.2018 § 112 koskien valtuutettu Pilvi Torstin aloitetta selvityksen tekemisestä lähikouluperiaatteen käyttöönotosta päiväkotipäätöksissä Helsingissä.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen