9/2018

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

14.08.2018

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Katju Aron ynnä muiden talousarvioaloitteesta tasa-arvohankkeen rahoittamiseksi

HEL 2018-003230 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kasvatuksen ja koulutuksen lautakunta pitää tavoiteltavana tutkivan ohjelmatyön aloittamista kasvatuksen ja koulutuksen toimialan palvelujen järjestämisestä ja toteutumisesta sukupuolinäkökulman kannalta.

Biologisesti, somaattisesti ja geneettisesti moniulotteinen sukupuolisuus tulee yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti ymmärretyksi eri tavoin eri aikoina eri kulttuureissa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on merkittävä osuus prosesseihin, joilla sosiaalista sukupuolta kussakin ajassa tuotetaan. Se on keskeinen toimija – toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän tiedostaen – sukupuoleen liittyvien merkitysten purkamisessa, yhteen sovittamisessa ja uusien rakentamisessa.

Sosiaalinen sukupuoli ilmenee olettamuksissa ja odotuksissa yksilöllisistä persoonallisuuden piirteistä, kyvyistä, kiinnostuksista, arvoista, sopivuuden rajoista jne. Se tulee esille ja uusiutuu sosiaalisissa rakenteissa vallan, vastuiden ja tehtävien jakautumisena, kielenkäytön tapoina, puheen sisältönä sekä vuorovaikutuksen muotoina. Monet yksilölliset, organisatoriset ja kulttuuriset ulottuvuudet kietoutuvat toisiinsa sosiaalisten sukupuolten muovautuessa varhaiskasvatuksesta vapaaseen sivistystyöhön.

Sukupuolen kokemisen ja ilmenemisen moninaisuus edellyttää kasvatusalan ammattilaisilta sekä organisaatioilta valppautta kuulla sukupuoliin liittyviä toiseuksia ja vastata uudesta ymmärryksestä syntyviin muutostarpeisiin. Sukupuolisensitiivisyys tarkoittaa, että saa, mutta ei aina täydy tulla kohdatuksi kaksijakoisesti tyttönä tai poikana.

Kasvatustyössä sukupuolten tasa-arvon toteutumista on punnittava niin pedagogiikan rakenteissa kuin sisällöissä. Se lomittuu tiiviisti yhdenvertaisuuden edistämisen muihin ulottuvuuksiin. Kyse on monimuotoisuuden vaalimisesta kasvatuksessa, osallisuuden ja monimuotoisuuden pedagogiikasta, dialogisten oppimisyhteisöjen luomisesta.

Monitieteinen sukupuolitutkimus tai sukupuolentutkimus on tuottanut jäsennyksiä myös muiden kuin sukupuoliin liittyvien stereotypioiden purkamiseen ja toiseuden ymmärtämiseen kasvatuksessa. Niiden pohjalta on kehitetty monimuotoisen, inklusiivisen ja ennakkokäsityksistä tietoisen pedagogiikan periaatteita sekä käytäntöjä.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pitää tärkeänä, että käynnistetään kaupunkistrategiassa päätetty tutkimuspohjainen hanke sukupuolivaikutusten ja tasa-arvon arvioimiseksi. Tutkimuksen toteuttaminen edellyttää koordinaattorin palkkaamista ja lisäresurssin osoittamista toimialalle.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Risto Keskinen, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 050 597 8748

risto.keskinen(a)hel.fi

Katju Aron talousarvioaloite tasa-arvohankkeen rahoittamiseksi

Kasvatus- ja koulutuslautakunnalta on pyydetty lausuntoa 28.8.2018 mennessä valtuutettu Katju Aron ym. talousarvioaloitteesta tasa-arvohankkeen rahoittamiseksi.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen