Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

1 (1)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/9

 

14.08.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 150

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Vesa Korkkulan ynnä muiden talousarvioaloitteesta ammatillisen koulutuksen resurssien parantamiseksi

HEL 2018-003220 T 00 00 03

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Ammatillisen koulutuksen uudistaminen on tuonut koulutuksen järjestäjille paljon merkittäviä muutoksia. Yksi merkittävimmistä muutoksista on, että vuoden 2018 alussa voimaan astuneen uuden lainsäädännön mukaan koulutuksen järjestäjän tulee laatia jokaiselle opiskelijalle henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), johon on tallennettava suoritettavan koulutuksen tai tutkinnon tietojen lisäksi myös tiedot opiskelijan tarvitsemasta ohjauksesta ja tuesta, opiskelijan tarvitseman erityisen tuen sisällöstä, erityistä tukea saavan opiskelijan osaamisen arvioinnin mukauttamisesta ja yksilöllisestä osaamisen arvioinnista, opiskelijalle järjestettävistä opiskeluvalmiuksia tukevista opinnoista ja urasuunnitelmasta. Lisäksi uuden lainsäädännön myötä vastuu opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta on siirtynyt opiskelijalta koulutuksen järjestäjälle. Opiskelijoiden henkilökohtaistaminen on merkittävästi lisännyt opinto-ohjauksen tarvetta. 

Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskelevien vieraskielisten sekä runsaasti tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä kokonaisopiskelijamääriin suhteutettuna on huomattava. Lukuvuonna 2017–2018 vieraskielisten opiskelijoiden osuus oli liki 32 prosenttia, ja tietyissä tutkinnoissa heidän osuutensa oli vielä tätäkin suurempi. Vieraskielisten opiskelijoiden osuus oli huomattavan suuri seuraavissa tutkinnoissa: kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto (65,1%), hammastekniikan perustutkinto (63,5%), lääkealan perustutkinto (50,5%) ja rakennusalan perustutkinto (49,2%). Opintojen sujuvoittamiskesi ja läpäisyn nostamiseksi on panostettu kielitietoisen opetuksen ja ohjauksen järjestämiseen ja on vahvistettu opiskelijoiden toiminnallista suomen kielen osaamista, mikä on lisännyt s2-opetuksen resurssitarvetta huomattavasti.  

Stadin ammatti- ja aikuisopiston kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa on kasvanut niiden opiskelijoiden osuus, jotka tarvitsevat jatkuvaa ja pitkäkestoista tukea koko opintojensa ajan. Runsaasti tukea tarvitsevien opiskelijoiden osuus suhteutettuna tutkintojen kokonaisopiskelijamääriin on huomattavan korkea seuraavissa tutkinnoissa: prosessiteollisuuden perustutkinto (47,2%), painoviestinnän perustutkinto (30,6%), logistiikan perustutkinto (24,9%), talotekniikan perustutkinto (22,3%) ja elintarvikealan perustutkinto (20,4%). Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen järjestäminen ja erityisen tuen sisällön suunnittelu runsaasti tukea tarvitseville opiskelijoille lisää ammatillisen opetuksen ja ohjauksen resurssitarvetta.

Vieraskielisten opiskelijoiden opiskeluvaikeuksien tunnistaminen on haasteellista, sillä tunnistamisen menetelmät ovat vahvasti kieli- ja kulttuurisidonnaisia. Tästä johtuen opetuksen ja ohjauksen mukauttamisen tarpeet on vaikea ennakoida heti opintojen alussa ja tarpeet ilmenevät opintojen eri vaiheissa. Oikea-aikaisella ohjauksella ja tuella pystytään sujuvoittamaan opintojen etenemistä ja ennaltaehkäisemään opintojen keskeyttämiset. Ohjauksen ja tuen tehostaminen vieraskielisten opiskelijoiden oppimiseen liittyvien vaikeuksien varhaisemmaksi todentamiseksi vaatii merkittäviä lisäresursseja.

Ammatillisen koulutuksen rahoitusmalli on reformin myötä muuttunut. Uudessa rahoitusmallissa korostuvat tuloksellisuus ja vaikuttavuus, mikä haastaa koulutuksen järjestäjää toimenpiteisiin, joilla vähennetään koulutuksen keskeyttämistä. Täten resurssin tarve koulutuksen läpäisyn ja tuloksellisuuden vahvistamiseksi kasvaa kaikissa Stadin ammatti- ja aikuisopiston tutkinnoissa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa, että mahdollinen lisäresurssi ammatillisen koulutuksen resurssien parantamiseen kohdennetaan yksilölliseen opinto-ohjaukseen, runsaasti tukea tarvitsevien ammatilliseen opetukseen sekä kielitietoisen opetuksen ja ohjauksen lisäämiseen.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Edit Lampinen, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86356

edit.lampinen(a)hel.fi

Arja Kukkonen, lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja, puhelin: 310 86850

arja.kukkonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvioaloite ammatillisen koulutuksen resurssien parantamiseksi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kasvatus- ja koulutuslautakunnalta on pyydetty lausuntoa 28.8.2018 mennessä kaupunginhallitukselle valtuutettu Korkkulan ym. tekemästä talousarvioaloitteesta ammatillisen koulutuksen resurssien parantamiseksi.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Edit Lampinen, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86356

edit.lampinen(a)hel.fi

Arja Kukkonen, lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja, puhelin: 310 86850

arja.kukkonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvioaloite ammatillisen koulutuksen resurssien parantamiseksi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

+358 9 86390

 

FI02012566