9/2018

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

14.08.2018

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Vesa Korkkulan ynnä muiden talousarvioaloitteesta NYT-liikunnan jatkon turvaamisesta

HEL 2018-003218 T 00 00 03

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon:

Liikunta vaikuttaa kokonaisvaltaisesti nuorten hyvinvointiin ja oppimiseen. On tärkeää, että helsinkiläisille nuorille on tarjolla monipuolista, maksutonta ja matalankynnyksen liikuntapalveluita, kuten NYT-liikuntaa.

NYT-liikuntaan on vuonna 2017 osallistunut noin 360 opiskelijaa ja kevään 2018 aikana noin 270 opiskelijaa. NYT-liikuntaan liittyviä infoja ja luentoja pidettiin kevään 2018 aikana Stadin ammattiopistossa ja Eiran aikuislukiossa. Näihin osallistui noin 350 opiskelijaa.

NYT-hankkeen ja Stadin ammattiopiston yhteistyönä on luotu liikunnan ja terveystiedon passi, jonka suoritusten perusteella opiskelijoiden osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on mahdollista osaksi tutkintoa. NYT-hankkeen liikuntatarjontaan osallistuneet nuoret ovat saaneet osallistumisestaan osaamismerkin, joka on voitu myöhemmin tunnustaa osaksi ammatillisien opintojen yhteisiä tutkinnon osia (liikunta). Opiskelijoiden on ollut mahdollista suorittaa näitä opintoja osana Stadin ammattiopiston avoimia opintoja.

Hankkeen toimintaa on esitelty oppilaitoksen vuosittaisissa hyvinvointipäivissä ja siten kannustettu opiskelijoita kiinnittämään huomiota terveellisiin elämätapoihin. NYT-hankkeen toimijat ovat olleet mukana myös Stadin ammattiopistossa järjestettävissä kutsuntatilaisuuksissa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää NYT-liikuntaa tärkeänä nuorten hyvinvoinnin edistäjänä ja kannattaa NYT-liikunnan sisällyttämistä kaupunkistrategian liikkumisohjelmaan.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Sara Törmänen, suunnittelija, puhelin: 310 86210

sara.tormanen(a)hel.fi

Arja Kukkonen, lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja, puhelin: 310 86850

arja.kukkonen(a)hel.fi

Aloite NYT-liikunta

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 28.8.2018 mennessä Vesa Korkkulan ym. talousarvioaloitteesta NYT-liikunnan jatkon turvaamisesta.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen