Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2018

1 (1)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/21

 

19.06.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 137

Begäran om omprövning av ett beslut om uppsägning av en tjänsteinnehavare som nämnden för fostran och utbildning har fattat

HEL 2018-002923 T 01 01 04 01

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning beslutade att avslå ********** begäran om omprövning av det beslut om uppsägning av en tjänsteinnehavare som nämnden för fostran och utbildning fattade 17.4.2018 (§ 80), eftersom de skäl som förs fram i begäran om omprövning inte ger anledning till att ändra beslutet. Nämnden motiverar sitt avslag med de faktorer som framställs i föredragningen

Behandling

Jäviga: Martina Harms-Aalto (28.1 § 7 punkten i förvaltningslagen).

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, telefon: 310 21012

timo.t.korhonen(a)hel.fi

Bilagor

1

Oikaisuvaatimus

2

Hankintavaltuudet

3

Oikaisuvaatimus 17.4.2018 § 80 päätökseen

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Muutoksenhakija

Förslagstext
Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning
Bilaga 1
Bilaga 2

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Beslutet och begäran om omprövning

Ändringssökanden begär ändring (bilaga 1) i det beslut som nämnden för fostran och utbildning fattade 17.4.2018 (§ 80), genom vilket hon sades upp från tjänsten som chef för småbarnspedagogiken.

Enligt § 134, moment 1 i kommunallagen får den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem begära omprövning av beslutet. Enligt § 137 får omprövning begäras och kommunalbesvär anföras av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) samt av kommunmedlemmarna.

Begäran om omprövning har lämnats in inom utsatt tid och hos rätt omprövningsmyndighet.

Ändringssökandens krav

Ändringssökanden kräver att uppsägningen hävs.

Ändringssökanden motiverar sitt krav enligt följande:

1. De saknade dokumenten.

Utvecklingssamtalet och bedömningen av arbetsprestationen försummades för endast en enda underlydande

2. Köpet av arbetshandledning.

Huvudsakligen gällde köpen utbildning och inte arbetshandledning. Enligt upphandlingslagen är tröskelvärdet 60 000 euro för tjänsteupphandling.

3. Anställningen av en barnträdgårdslärare.

Ett arbetsavtal måste göras upp för att personen skulle få lön, eftersom arbetet hade inletts redan innan arbetsavtalet gjorts upp

Ändringssökandens motiveringar i sin helhet framgår av den bifogade begäran om omprövning.

Erhållna redogörelser samt den juridiska bedömningen

De saknade dokumenten

Enligt den redogörelse arbetsgivaren har fått har dokumenteringen av utvecklingssamtalen och bedömningen av arbetsprestationen försummats för samtliga underlydande. Ändringssökandens påstående stämmer alltså inte överens med den redogörelse arbetsgivaren har fått.

Ändringssökanden konstaterar att dokument förstördes eller arkiverades i samband med att utbildningsverket flyttade i december 2016. Hade dokumenten arkiverats skulle de finnas till hands. Om utvecklingssamtalen och bedömningen av arbetsprestationen hade dokumenterats, hade de underlydande haft egna exemplar av dokumenten och så är det inte.

Köpet av arbetshandledning

Ändringssökanden beställde arbetshandledning och utbildning som ses som arbetshandledning i strid med utbildningsdirektörens beslut om upphandling. Av en leverantör beställde chefen arbetshandledning för 34 640,00 euro och av en annan för 42 209,20 euro. Det är fråga om betydande belopp, vilka inte har förnekats. I begäran om omprövning preciseras inte närmare till vilka delar det inte skulle gälla arbetshandledning eller utbildning som ses som arbetshandledning.

Ändringssökanden uppger att tröskelvärdet för tjänsteupphandling är 60 000 euro och avser med det uppenbarligen att upphandlingarna för de båda serviceleverantörernas del ligger under tröskelvärdet. Någon juridisk betydelse har detta ändå inte vid bedömningen av det här ärendet, eftersom det inte handlar om tröskelvärdet enligt upphandlingslagen utan om den befogenhet vid upphandling som nämnden för fostran och utbildning delegerat till tjänsteinnehavare. Nämnden beslutade 20.6.2018 (§ 5) att upphandlingsbefogenheterna för chefen för småbarnspedagogiken är 15 000 euro från och med 1.6.2017 (bilaga 2). Redan på den grunden borde båda upphandlingarna ha avbrutits efter 1.6.2017, eftersom bägge två redan överskridit 15 000 euro.

Anställningen av en barnträdgårdslärare

Ändringssökanden uppger att orsaken till att hon överskred sin befogenhet var att personen redan hade börjat arbetet, och för att trygga löneutbetalningen måste ett arbetsavtal göras upp. Ändringssökanden medger själv att hon överskridit befogenheten, för vilket det inte har lagts fram juridiskt hållbara skäl. Ändringssökanden meddelar att hon informerat sin chef om behovet av personalresurs. Detta stämmer inte när det gäller den här personen, utan då har ändringssökanden överskridit sin befogenhet och anställt personen utan chefen känt till det, vilket hon också själv har medgivit.

Då arbetsavtalet för personen gjordes upp, skedde det i ett läge där det disciplinära förfarande gällande de upphandlingar som ändringssökanden gjort i strid med ramavtalen ännu inte hade avgjorts. Samtidigt som behandlingen av överskridningen av befogenheterna pågick har ändringssökanden alltså medvetet i detta fall överskridit sin befogenhet.

Organisationsförändringen i staden

Ändringssökanden motiverar sitt förfarande med att staden genomförde en organisationsförändring. En organisationsförändring är inte en godtagbar orsak som skulle berättiga att befogenheter överskrids. Största delen av upphandlingarna gjordes dessutom innan organisationsförändringen trädde i kraft.

Samarbetet med chefen

Ändringssökanden försöker också berättiga sina handlingar med att hon inte har fått tillräckligt stöd av sin chef. Hon har alltid haft möjlighet att få stöd och hon har också uppmanats att be om stöd. Också av den utredning arbetsgivaren har fått framgår att hon i dessa ärenden inte har diskuterat med sin chef för att sålunda hitta en lösning, utan valt att agera självständigt och därmed inte sett sig vara bunden av de beslut som gäller tjänsteinnehavare. Som motivering berättigar påståendet inte förfarandet.

Slutledning

Ändringssökanden har inte fört fram något nytt som juridiskt skulle inverka på ärendet. Arbetsgivaren hade ett sakligt och vägande skäl till uppsägningen i enlighet med § 35 i lagen om kommunala tjänsteinnehavare. Med hänsyn till beslutet av nämnden för fostran och utbildning samt de redogörelser som arbetsgivaren har fått föreslår föredraganden att begäran om omprövning avslås.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, telefon: 310 21012

timo.t.korhonen(a)hel.fi

Bilagor

1

Oikaisuvaatimus

2

Hankintavaltuudet

3

Oikaisuvaatimus 17.4.2018 § 80 päätökseen

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Muutoksenhakija

Förslagstext
Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning
Bilaga 1
Bilaga 2

Beslutshistoria

Nämnden för fostran- och utbildning 17.04.2018 § 80

HEL 2018-002923 T 01 01 04 01

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning beslutade att säga upp chefen för småbarnspedagogiken ********** tjänsteförhållande (signum 25877) med en uppsägningstid på sex månader. Uppsägningstiden börjar löpa dagen efter det att uppsägningen delgivits. Nämnden fattar sitt beslut med stöd av kapitel 23, § 3 i Helsingfors stads förvaltningsstadga och det beslut om delegering av personalärenden inom sektorn för fostran och utbildning som fattats av sektorchefen 17.5.2017 samt i enlighet med § 35 i lagen om kommunala tjänsteinnehavare. Tjänsteinnehavaren har inte arbetsskyldighet under uppsägningstiden.

Behandling

17.04.2018 Enligt förslaget

Jäviga: Martina Harms-Aalto (28.1 § 7 punkten i förvaltningslagen).

Vid behandlingen hördes Timo Korhonen som sakkunnig och han avlägsnade sig efter hörandet.

27.03.2018 Poistettiin

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, telefon: 310 21012

timo.t.korhonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

+358 9 86390

 

FI02012566