6/2018

08.05.2018

HEL 2018-000868 T 00 00 03

Esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa aloitteessa esitettyä yhteistyön tehostamista toimialojen kesken nuorten seksuaalikasvatuksessa. Perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa seksuaalikasvatus ja seksuaaliterveyteen liittyvät asiat ovat osa opetussuunnitelmia ja tutkintojen perusteita ja niitä käsitellään esimerkiksi terveystieto-oppiaineen tunneilla. Lisäksi oppilas- ja opiskelijahuoltolain yhtenä tarkoituksena on edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä. Näihin kaikkiin kokonaisuuksiin kuuluvat seksuaalikasvatukseen ja aikuistumiseen liittyvät teemat. Seksuaalikasvatus alkaa varhaislapsuudesta ja jatkuu läpi nuoruuden ja aikuisuuden.

Erityisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajilla, oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattoreilla ja psykologeilla, mutta myös opettajilla on hyvät mahdollisuudet edistää seksuaalikasvatusta, sillä heidän avullaan tavoitetaan lähes kaikki lapset ja nuoret. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on sitoutunut koko kaupunki oppimisympäristönä -periaatteeseen, mikä tarkoittaa kaupungin muiden toimialojen sekä kolmannen sektorin palvelujen hyödyntämistä opetuksen järjestämisessä. Tämän lisäksi koulujen opiskeluhuoltoryhmät ja opettajat suunnittelevat ja toteuttavat seksuaalikasvatusta yhdessä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Toimialojen yhteistyöllä tehostetaan tällä hetkellä viestintää ja neuvontaa nuorten seksuaaliterveydestä ja seksitautien ehkäisystä. Erilaisten ohjeistusten (esim. kiusaamisen ja häirinnän ehkäiseminen ja muut vastaavat opetussuunnitelmiin kuuluvat ohjeistukset) tekemistä toimialojen yhteistyönä pidetään kannatettavana. Näin kaupungin toimintatavat yhtenäistyvät ja niitä voidaan välittää myös kolmannen sektorin yhteistyökumppaneille.

Maksuttoman ehkäisyn laajennuksen myötä on lähdetty hakemaan laajaa yhteistyötä, jonka tavoitteena on, että kaikki nuoret ovat tietoisia oikeudestaan maksuttomaan ehkäisyyn ja osaavat tämän palvelun hakea. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tehdään yhteistyötä eri palvelujen kesken oppilaitoksissa, aikuissosiaalityössä, jälkihuollossa sekä verkostoyhteistyössä kolmannen sektorin kanssa.

Kulttuuripalveluilla on seksuaalikasvatukseen liittyen esim. näyttelyitä, esityksiä, kirjastopalveluita, taidekasvatusta sekä tapahtumia, joita koulut ja oppilaitokset aktiivisesti hyödyntävät.

Hyvää yhteistyötä on nuorisopalveluiden ja peruskoulujen kanssa toteutettava Valintojen stoori. Menetelmä on kehitetty nuorisopalveluissa nuorten seksuaaliterveyttä tukevana työtapana ja osana ehkäisevää päihdetyötä 6.-luokkalaisille. Valintojen stoorissa kuudesluokkalainen nuori saa tietoa ja oppii toimintatapoja erilaisiin tilanteisiin sekä oppii kuuntelemaan itseään ja asettamaan omat rajansa. Opettaja pystyy hyödyntämään menetelmää liittyen tunnetaitoihin sekä päihde- ja seksuaalikasvatukseen. Menetelmä tukee opetussuunnitelman tavoitteita tunnetaitojen, päihdekasvatuksen ja seksuaalikasvatuksen osalta ja vahvistaa ja luo suojaavia tekijöitä nuorelle päihteiden käytön ja seksuaalisen kaltoinkohtelun suhteen. Keskimäärin Valintojen stoori tavoittaa Helsingissä vuosittain 4300 oppilasta, 220 opettaja, 120 tukioppilasta, 180 ohjaajaa ja 120 vanhempainiltaan osallistunutta.

Toimialojen yhteistyössä on hyödynnetty myös kouluterveyskyselyä, jolla saadaan koulukohtaista, alueellista, kuntatasoista ja valtakunnallista tietoa lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Yhteistyön tehostamisesta seksuaalikasvatuksessa toimialojen kesken on keskusteltu kaupungin LASU-kollegiossa sekä Nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa (NOP). Toimialojen välisessä yhteistyössä kumppaneina ovat monet kolmannen sektorin toimijat kuten Tyttöjen ja Poikien talo sekä Silmu-tukea nuoreen vanhemmuuteen -hanke.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että seksuaalisen häirinnän, hyväksikäytön ja väkivallan ennaltaehkäiseminen ja näihin asioihin puuttuminen ovat kaikkien lasten ja nuorten kanssa toimivien yhteisiä asioita. Toimialojen yhteistä suunnittelua tulee vahvistaa valtuustokauden aikana kuvaamalla toimialoille yhteiset, keskeiset strategiset hankkeet ja tavoitteet, jotka huomioidaan kunkin toimialan toimintasuunnitelmissa.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Crister Nyberg, opiskelijahuollon päällikkö, puhelin: 310 86659

crister.nyberg(a)hel.fi

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 31.5.2018 mennessä Seija Muurisen toivomusponnesta mahdollisuuksista tehostaa Helsingissä yhteistyötä toimialojen kesken nuorten seksuaalikasvatuksessa osana laajempaa aikuistumisen tuen kokonaisuutta.

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen