Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2018

1 (1)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/19

 

27.03.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 61

Begäran om omprövning

HEL 2018-000408 T 01 01 01 01

Päätös

Nämnden för fostran och utbildning beslutar med stöd av § 134 i kommunallagen att avslå Jan-Anders Salenius begäran om omprövning av det beslut som chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen fattade 13.2.2018 (§ 4), eftersom de grunder som framställs i begäran om omprövning inte ger anledning till att ändra beslutet. Nämnden motiverar sitt avslag med de faktorer som framställs i föredragningen.

Esittelijä

ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja

Niclas Grönholm

Lisätiedot

Aira Saarni, johtava lakimies, puhelin: 310 86748

aira.saarni(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 20.2.2018, ruotsinkielisen vapaan sivistystyön ja lukiokoulutuksen päällikön päätös 13.2.2018 § 4

2

Oikaisuvaatimus 20.2.2018, liite, työpaikkailmoitus merkinnöin

3

Oikaisuvaatimus 20.2.2018, liite, työhakemus

4

Oikaisuvaatimus 20.2.2018, liite, pöytäkirjanote 13.2.2018 § 4

5

Utlåtande_Salenius_allekirjoitettu

Muutoksenhaku

Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sökande

Esitysteksti
Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Fostran och utbildining

Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Jan-Anders Salenius har begärt omprövning av det beslut som chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen fattade 13.2.2018 (§ 4), enligt vilket chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen anställde filosofie magister Henrik Litonius på tjänsten som lektor i matematik, fysik och kemi i Tölö gymnasium tillsvidare från och med 1.8.2018.

Chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen har gett ett utlåtande i ärendet 6.3.2018.

Enligt § 134, moment 1 i kommunallagen får den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem begära omprövning av beslutet. Enligt § 137, moment 1 i kommunallagen får omprövning begäras och kommunalbesvär anföras av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) samt av kommunmedlemmarna.

Begäran om omprövning har lämnats in inom utsatt tid och hos rätt omprövningsmyndighet.

Enligt kapitel 14, § 1, punkt 5 i Helsingfors stads förvaltningsstadga är det sektorchefen som, om inte något annat är föreskrivet, anställer sektorns tjänsteinnehavare och arbetstagare. Sektorchefen fattade 17.5.2017 beslut om delegering i personalärenden och enligt detta beslut anställs övrig personal enligt principen en över, så att ingen anställer direkt underlydande personal i fast anställning. Detta innebär för den svenska gymnasieutbildningens del att ordinarie lärare anställs av chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen.

Tjänsten som lektor i matematik (lång) och fysik var lediganslagen under tiden 14–29.1.2018. I annonsen preciserades att matematikundervisningen i första hand gäller lång matematik.

Enligt § 6, moment 1 i lagen om kommunala tjänsteinnehavare anges de allmänna grunderna för anställning i tjänsteförhållande i grundlagen. Enligt § 125 i grundlagen är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Den som anställs i ett tjänsteförhållande ska dessutom ha särskilt föreskriven eller av kommunen bestämd särskild behörighet.

Enligt § 10 i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet är den behörig att ge ämnesundervisning som 1) har avlagt högre högskoleexamen,

2) i ett av de ämnen som undervisas har slutfört minst 120 studiepoängs studier i undervisningsämnet i utbildningen för ämneslärare när studierna är grundstudier, ämnesstudier och fördjupade studier i huvudämnet för examen eller i en helhet som jämställs med huvudämnet, och i varje annat ämne som undervisas har slutfört minst 60 studiepoängs studier i undervisningsämnet i utbildningen för ämneslärare när studierna är grundstudier och ämnesstudier vid universitet i läroämnet eller i en helhet som jämställs med läroämnet, samt

3) har slutfört minst 60 studiepoängs eller minst 35 studieveckors pedagogiska studier för lärare.

Ändringssökanden anser sig vara mer meriterad än den person som valdes till tjänsten.

Chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen konstaterar i sitt utlåtande bl.a. att den person som valdes har varit anställd som lektor i matematik och fysik vid Storängens skola i Esbo stad sedan 1.8.2012, och före det hade han haft flera vikariat i Helsingfors och Esbo i sammanlagt ca ett år. 1.8.2009–31.5.2011 turnerade han med Heurekas Tiedesirkus i Finland för att på ett inspirerande och lärorikt sätt presentera naturvetenskaper för unga. I sin ansökan beskriver han användning av digitala verktyg där de ger ett klart mervärde i undervisningen i metoder så som ”flipped classroom”, användning av individuella undervisningsspår och användning av filmning av laborativa lektioner inom fysiken. Han nämner också att han har jobbat ämnesövergripande och är intresserad av samarbete mellan humaniora och naturvetenskaper. Han poängterar det kollegiala samarbetet.

Ändringssökanden har varit anställd i både grundskolor och gymnasier i Helsingfors sedan 1991. Sedan 1.8.1997 har han innehaft ett lektorat i matematik och fysik i Brändö gymnasium, med undantag för 2006–2008 då han fungerade som skolans rektor. Han har fungerat som censor i matematik vid studentexamensnämnden sedan 2001. I sin ansökan nämner han att han är väl förtrogen med gymnasiets nya läroplan och användningen av TNSpire, GeoGebra och Abitti i sin undervisning i matematik. Han nämner också att han har jobbat tvärvetenskapligt i samarbete med lärare i humanistiska ämnen, och han poängterar samarbete med sina ämneskollegor. Han har lång erfarenhet av studentskrivningar i matematik, både som lärare och censor och är styrelsemedlem i MAOL (Matemaattisten aineiden opettajien liitto).

Vid intervjun med den som valdes till tjänsten framkom att han deltagit aktivt i utformandet och genomförandet av grundskolans nya läroplan i Esbo. Gymnasiets nya läroplan är i linje med grundskolans läroplan då det gäller mångsidiga arbets- och bedömningsmetoder, ansvar för eget lärande och kollaborativt lärande, och den som valdes till tjänsten framförde med exempel hur han kunde tillämpa läroplanen i praktiken. Den som valdes till tjänsten har mycket goda digitala kunskaper och kan därför använda sig av digitala metoder då de ger ett mervärde till undervisningen i matematik och fysik. Han ser digitaliseringen av studentexamen som en spännande utmaning.

Ändringssökanden poängterar i sin intervju kollaborativt lärande, dialog och det tvärvetenskapliga. Han har inte utnyttjat alternativa bedömningsmodeller i matematiken utan förlitar sig i stort sett på provbedömning. Han finner fördelar i användning av vissa digitala program då de ger ett mervärde.

Föredraganden konstaterar att båda sökandena har den behörighet som krävs enligt förordningen om behörighetsvillkor för personal inom undervisningsväsendet och att båda två är välmeriterade för tjänsten i fråga.

Enligt § 125, moment 2 i grundlagen är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Med skicklighet avses närmast utbildning eller kunskaper och färdigheter som förvärvats genom arbetserfarenhet. Med förmåga avses i allmänhet sådana personliga egenskaper som förutsätts för goda arbetsresultat, t.ex. naturlig begåvning, organisationsförmåga, initiativkraft och andra liknande egenskaper som är nödvändiga för att kunna sköta uppgifterna framgångsrikt. Med beprövad medborgerlig dygd avses i samband med allmänna medborgerliga aktiviteter förvärvade meriter som har relevans för skötseln av tjänsten samt ett oklanderligt uppförande. De allmänna utnämningsgrunderna ska tolkas i relation till de allmänna och särskilda behörighetsvillkoren för ifrågavarande tjänst.

Chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen har vid valet av tjänsteinnehavare tagit hänsyn till de grundlagsenliga allmänna utnämningsgrunderna. Chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen har på basis av en helhetsbedömning valt den person som hon anser vara den skickligaste och lämpligaste för den ledigförklarade tjänsten.

Föredraganden konstaterar att de grunder som framförs i begäran om omprövning inte ger anledning till att ändra beslutet. Ändringssökanden har inte lagt fram sådana faktorer som skulle påvisa att chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen har använt sin prövningsrätt för ett annat ändamål än denna rätt får användas. 

Föredraganden föreslår med hänvisning till ovan framförda och utlåtandet av chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildningen att begäran om omprövning avslås.

Esittelijä

ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja

Niclas Grönholm

Lisätiedot

Aira Saarni, johtava lakimies, puhelin: 310 86748

aira.saarni(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 20.2.2018, ruotsinkielisen vapaan sivistystyön ja lukiokoulutuksen päällikön päätös 13.2.2018 § 4

2

Oikaisuvaatimus 20.2.2018, liite, työpaikkailmoitus merkinnöin

3

Oikaisuvaatimus 20.2.2018, liite, työhakemus

4

Oikaisuvaatimus 20.2.2018, liite, pöytäkirjanote 13.2.2018 § 4

5

Utlåtande_Salenius_allekirjoitettu

Muutoksenhaku

Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sökande

Esitysteksti
Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Fostran och utbildining

Kommunalbesvär, beslut med anledning av begäran om omprövning

Päätöshistoria

Sektorn för fostran och utbildning Svenska servicehelheten Fri bildning och gymnasieutbildning Chefen för den fria bildningen och gymnasieutbildingen 13.02.2018 § 4

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

+358 9 86390

 

FI02012566