Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2022

1 (5)

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

 

 

 

 

Asia/7

 

10.05.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 22

Perusopetukseen valmistavan ryhmämuotoisen suomenkielisen opetuksen järjestämispaikat

HEL 2022-005732 T 12 00 01

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että perusopetukseen valmistavaa opetusta järjestetään ryhmämuotoisesti seuraavissa 35 kouluissa:

Aleksis Kiven peruskoulu
Haagan peruskoulu
Hertsikan ala-asteen koulu
Herttoniemenrannan ala-asteen koulu
Itäkeskuksen peruskoulu
Kallion ala-asteen koulu
Kankarepuiston peruskoulu
Kannelmäen peruskoulu
Keinutien ala-asteen koulu
Kontulan ala-asteen koulu
Maatullin ala-asteen koulu
Malminkartanon ala-asteen koulu
Meilahden yläasteen koulu
Mellunmäen ala-asteen koulu
Merilahden peruskoulu
Myllypuron peruskoulu
Paloheinän ala-asteen koulu
Pihlajiston ala-asteen koulu
Pikku Huopalahden ala-asteen koulu
Pitäjänmäen peruskoulu
Porolahden peruskoulu
Puistopolun peruskoulu
Pukinmäenkaaren peruskoulu
Puotilan ala-asteen koulu
Ressun peruskoulu
Ruoholahden ala-asteen koulu
Sakarinmäen peruskoulu
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Snellmanin ala-asteen koulu
Suutarinkylän peruskoulu
Tapanilan ala-asteen koulu
Vartiokylän ala-asteen koulu
Vattuniemen ala-asteen koulu
Vesalan peruskoulu
Vuoniityn peruskoulu

Tämän lisäksi jaosto päätti, että perusopetusjohtaja saa toimivallan päättää valmistavaa opetuksen järjestämisestä 1-5 muussa koulussa, mikäli valmistavan opetuksen lisäryhmien perustamiselle ilmenee tarvetta.

Päätös kumoaa jaoston aiemmin (15.03.2022 § 2) tekemän päätöksen ja on voimassa toistaiseksi.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Leeni Siikaniemi, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 86212

leeni.siikaniemi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

 

Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu vasta Suomeen muuttaneille lapsille ja nuorille, joiden suomen kielen taito jää alle kehittyvän alkeiskielitaidon tason. Valmistavaa opetusta voidaan tarjota saman kielitaitokriteerin perusteella myös Suomessa syntyneille tai alle kouluikäisenä Suomeen muuttaneille lapsille.

Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 21.6.2016 hyväksymän perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti opetusryhmät pyritään muodostamaan oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti siten, että ryhmäjako edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä sekä varmistaa opetussuunnitelman mukaisten ja oppilaiden omissa opinto-ohjelmissa asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Maahan muuttaneet lapset ja nuoret ohjataan valmistavan opetuksen piiriin heti maahan saapumisen jälkeen. Perusopetukseen valmistava opetus kestää pääsääntöisesti yhden kalenterivuoden ajan.

Valmistavaa opetusta voidaan antaa joko inklusiivisesti oppilaan omassa lähikoulussa tai ryhmämuotoisesti erikseen nimetyissä kouluissa.

Inklusiivisessa perusopetukseen valmistavassa opetuksessa alkuopetusikäinen (1.–2. lk) oppilas aloittaa koulupolkunsa omassa lähikoulussa yleisopetuksen luokassa ja hänen opetuksensa järjestetään perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.

Stadin ammattioppilaitoksen perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmiin osoitetaan oppilaat, jotka ovat perusopetuksen viimeistä vuotta suorittavien ikäryhmässä, jotta heidän opinpolkunsa jatko pystytään toteuttamaan joustavammin.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 15.3.2022 perusopetukseen valmistavan ryhmämuotoisen suomenkielisen opetuksen järjestämispaikat. Se päätti myös, että perusopetusjohtaja saa toimivallan päättää valmistavaa opetuksen järjestämisestä 1-3 muussa koulussa, mikäli valmistavan opetuksen lisäryhmien perustamiselle ilmenee tarvetta. Perusopetusjohtaja on jaoston valtuuttamana
päättänyt järjestää ryhmämuotoista perusopetukseen valmistavaa opetusta seuraavissa kouluissa: Haagan peruskoulu, Itäkeskuksen perus- koulu ja Tapanilan ala-asteen koulu.

Lukuvuoden 2021-2022 alusta lähtien perusopetukseen valmistavaa ryhmämuotoista opetusta on toteutettu 20 järjestämispaikassa. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 15.3.2022 perusopetukseen valmistavan ryhmämuotoisen suomenkielisen opetuksen järjestämispaikat, jolloin ryhmämuotoista opetusta voi olla 21 järjestämispaikassa. Se päätti myös, että perusopetusjohtaja saa toimivallan päättää valmistavaa opetuksen järjestämisestä 1-3 muussa koulussa, mikäli valmistavan opetuksen lisäryhmien perustamiselle ilmenee tarvetta. Perusopetusjohtaja on jaoston valtuuttamana päättänyt järjestää ryhmämuotoista perusopetukseen valmistavaa opetusta seuraavissa kouluissa: Haagan peruskoulu, Itäkeskuksen peruskoulu ja Tapanilan ala-asteen koulu. Tässä päätöksessä järjestämispaikkoja tulee yhteensä 35, joka sisältää perusopetusjohtajan päättämät 3 järjestämispaikkaa. Ensi lukuvuoden epävarmuuden johdosta perusopetusjohtajalle annetaan vielä toimivalta perustaa 1-5 järjestämispaikkaa lisää. Suomenkielisessä perusopetuksessa  on yhteensä 82 yleisopetuksen koulua.

Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilasmäärä on ollut useita vuosia suhteellisen muuttumaton. Tästä poiketen vuoden 2022 maalis- ja huhtikuun aikana perusopetukseen valmistavaan opetukseen on hakeutunut aiempia vuosia enemmän oppilaita johtuen suurelta osin Ukrainan sodan aiheuttamasta maahan tulosta. Perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmämuotoisessa opetuksessa on yhteensä 434 oppilasta (25.4.2022), joista noin 100 on Ukrainasta paenneista perheistä. Edellisvuoden vastaavana ajankohtana valmistavan opetuksen ryhmissä oppilaita oli yhteensä 272 (30.4.2021). Syksyn oppilasmääräksi perusopetukseen valmistavaan opetuksen oppilasmäärän ennuste on 600, mikä sisältää myös inklusiivisesti opiskelevat valmistavan opetuksen oppilaat.

Valmistavan opetuksen järjestämispaikkoja on sijoitettu eri puolille kaupunkia. Suunnittelussa on huomioitu koulujen tilojen riittävyys.

Suunnitelma ryhmämuotoisen perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämispaikoista on valmisteltu yhdessä rehtorien ja aluepäälliköiden kanssa. Toimialajohtaja tekee vuosittain päätöksen ryhmien kohdentamisesta jaoston päätöksen mukaisiin järjestämispaikkoihin.

Lapsivaikutusten sekä terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Perusopetukseen valmistava opetus on hyödyllinen ja lapsen edun mukainen vasta maahan muuttaneelle lapselle ja nuorelle. Perusopetukseen valmistavan opetuksen aikana vahvistetaan oppilaan valmiuksia pärjätä suomenkielisessä perusopetuksessa ja luodaan hyvä pohja koulunkäynnille Suomessa, mikä osaltaan tukee kotoutumista ja ehkäisee syrjäytymistä.

Esitys perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmämuotoisen opetuksen järjestämispaikoista kattaa laajalti koko kaupungin ja vastaa näin ollen hyvin uusien valmistavan opetuksen oppilaiden koulupaikkatarpeisiin asuinpaikasta riippumatta. Oppilaiden koulumatkat pysyvät inhimillisinä, kun ryhmiä on tasaisesti ympäri kaupunkia.

Toimivalta

Hallintosäännön 15. luvun 2 §:n 2. kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole toisin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto ja ruotsinkielinen jaosto oman kieliryhmänsä osalta päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Leeni Siikaniemi, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 86212

leeni.siikaniemi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Tiedoksi

kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566