Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2022

1 (3)

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

 

 

 

 

Asia/9

 

10.05.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 24

Muutokset Helsingin kaupungin aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelmaan 2021

HEL 2022-004643 T 12 00 01

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä muutokset, jotka tehdään Helsingin kaupungin aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman Aktiivipolku-opintoihin liitteen 1 mukaisesti. 

Muutokset tulevat voimaan, kun tämä päätös on saanut lainvoiman.

Esittelijä

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Arja Kukkonen

Lisätiedot

Elli-Noora Lassy, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 35095

elli-noora.lassy(a)hel.fi

Harri Korhonen, lukiokoulutuksen päällikkö, puhelin: 310 86342

harri.korhonen(a)hel.fi

Liitteet

1

LIITE 1 - Temaattiset opinnot: Aktiivipolku-opinnot

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Helsingin kaupungin aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman yhteisen osan kokouksessaan 9.6.2020 (suomenkielinen jaosto 9.6.2020, § 25). Jaosto hyväksyi lisäykset opetussuunnitelmaan kokouksessaan 18.5.2021 (suomenkielinen jaosto 18.5.2021, § 11).

Helsingin kaupungin aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelmaan 2021 ehdotetaan nyt muutoksia, jotka liittyvät temaattisten opintojen Aktiivipolku-opintoihin.

Temaattiset opinnot: Aktiivipolku-opinnot

Aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden 2019 (Opetushallitus, määräys 7.11.2019) mukaan lukiokoulutuksen oppimäärä voi sisältää laaja-alaista osaamista kehittäviä temaattisia opintoja. Näiden temaattisten opintojen tavoitteet ja sisällöt päätetään paikallisessa opetussuunnitelmassa.

Kaupungin lukiokoulutuksessa temaattiset opinnot ovat Aktiivipolku-opintoja. Opiskelija voi suorittaa niitä esimerkiksi osallistumalla lukion projektiin tai tapahtuman järjestelyihin, toimimalla lukion tutorina tai tekemällä vapaaehtoistyötä. Opiskelija voi kerryttää Aktiivipolku-opintoja myös edustuksellisen työskentelyn ja vaikuttamisen kautta. Esimerkiksi opiskelijan osallistuessa aktiivisesti ja pitkäjänteisesti toimintaan, jonka tavoitteena on vaikuttaminen, hän voi saada tästä opintopisteitä Aktiivipolku-opintoihin. Tämä toiminta voi tapahtua hallitus- tai työryhmätyöskentelynä oppilaitoksen ulkopuolella kaupunkitasoisesti, valtakunnallisesti tai kansainvälisesti.

Aktiivipolku-opintoihin esitetään nyt muutoksia liitteen 1 mukaisesti. Asia on valmisteltu yhdessä rehtoreiden sekä erillisen työryhmän kanssa, jossa oli mukana rehtoreita ja opinto-ohjaajia.

TOA01 Lukion tutortoiminta -opintojakson tavoitteissa määriteltäisiin tarkemmin, mitä tutortoiminta on.

TOA03 Vapaaehtoistoiminta ja kansainvälisyysosaaminen -opintojaksoon lisättäisiin tarkennus siitä, mistä opetussuunnitelman luvusta voi käydä lukemassa tarkemmin kansainvälisen osaamisen määritelmästä. Opintojakson keskeisiin sisältöihin muutetaan ”au pairina saavutetun kansainvälisen osaamisen” tilalle yleisempi määritelmä ”ulkomailla työskentelemällä saavutettu kansainvälinen osaaminen”.

Lisäksi opintojakson nimessä ja kuvauksessa käytettäisiin jatkossa opetussuunnitelman perusteiden mukaista käsitettä ”kansainvälinen osaaminen” nyt käytetyn ”kansainvälisyysosaaminen” sijasta.

TOA05 Työelämään valmentavat opinnot -opintojaksoon lisättäisiin keskeisten sisältöjen esimerkkeihin hengenpelastajatodistuksen tilalle uinninvalvojakurssi, joka olisi laajuudeltaan kaksi opintopistettä. Lisäksi esimerkkeihin tulisi uutena tulityökortti (yksi opintopiste). Liitteen 1 mukaisesti esimerkkeihin määriteltäisiin myös ensiapukorttien ja työturvallisuuskortin laajuudet.

Näillä tarkennuksilla ja lisäyksillä on tarkoitus tukea lukioita osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytänteissä sekä lisätä opiskelijoiden yhdenvertaisuutta määrittelemällä kaupunkitasoisia käytänteitä Aktiivipolku-opintojen suorituksiin.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää tai hyväksyy oman kieliryhmänsä osalta perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää kaupunkitasoisten opetussuunnitelmien ja muiden opetuksen järjestämiseen liittyvien suunnitelmien hyväksymisestä.

Esittelijä

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Arja Kukkonen

Lisätiedot

Elli-Noora Lassy, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 35095

elli-noora.lassy(a)hel.fi

Harri Korhonen, lukiokoulutuksen päällikkö, puhelin: 310 86342

harri.korhonen(a)hel.fi

Liitteet

1

LIITE 1 - Temaattiset opinnot: Aktiivipolku-opinnot

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Tiedoksi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566