Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2021

1 (4)

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

 

 

 

 

Asia/15

 

18.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 21

Helsingin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelma

HEL 2021-001300 T 00 01 06

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan Helsingin kaupungin suomenkielisen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman.

Kokeiluopetussuunnitelmaa käytetään kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ajan vuosina 2021 - 2024. Suunnitelmaa noudatetaan kokeiluun valituissa päiväkodeissa vuonna 2016 ja 2017 syntyneiden lasten kaksivuotisessa esiopetuksessa.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Nina Onufriew, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 42550

nina.onufriew(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelma

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua ohjaavan kokeilulain 4 §:n mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö on valinnut ne kunnat, joiden tehtävänä on järjestää kaksivuotista esiopetusta. Helsinki on valittu mukaan kokeiluun (päätös VN/583/2021).
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää
18.5.2021 opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen mukaisesti (VN/7615/2021) kaksivuotisen esiopetuksen kokeilupäiväkodit.

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteet

Helmikuussa 2021 julkaistussa Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteissa määritellään tavoitteet esiopetuksen järjestämiselle ja opetukselle. Perusteissa otetaan huomioon kokeilussa mukana olevat aiempaa pienemmät lapset. Kokeiluopetussuunnitelman perusteissa korostetaan lapsilähtöistä, leikkiin ja tutkivaan havainnointiin perustuvaa pedagogiikkaa sekä lasten hyvinvoinnista huolehtimista.

Perusteet on laadittu siten, että toiminta ja opetus muodostavat luontevan osan lasten oppimisen polkua varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. Lasten osaamiselle ei aseteta tavoitteita. Kaksi vuotta kestävässä esiopetuksessa kukin lapsi saa edetä oppimisessaan omaan tahtiinsa.   

Kaksi vuotta antaa lapselle mahdollisuuden oppia, sisäistää ja syventää oppimaansa yksilölliseen tahtiin. Kokeilu antaa aiempaa paremmin mahdollisuuden keskittyä pitkäkestoisesti ja syventäen esiopetuksen tavoitteiden mukaiseen toimintaan. Vaikka kaksivuotinen esiopetus antaa toiminnalle lisää aikaa, ei perusteissa ole laajasti lisätty oppimisen alueiden tavoitteita.

Opetuksessa voidaan syventyä tarkemmin lapsia kiinnostaviin aiheisiin. Kokeiluperusteissa on vahvistettu kestävään elämäntapaan liittyvää laaja-alaista osaamista. Myös lasten monilukutaitoon ja matemaattisen osaamiseen liittyviä opetuksen tavoitteita on vahvistettu Kansallisen arviointikeskuksen (Karvi) arviointien perusteella.

Kokeilussa mukana olevien kuntien tulee laatia omat, paikalliset kokeiluopetussuunnitelmat ennen kokeilun alkamista.

Helsingin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelma

Helsingin kokeiluopetussuunnitelma noudattaa valtakunnallisia kokeiluopetussuunnitelman perusteita. Valtakunnallisia perusteita on täydennetty ottaen huomioon kaupungin monimuotoisuus ja monipuoliset toimintaa rikastuttavat mahdollisuudet. Paikallisen kokeiluopetussuunnitelman mukainen toiminta vahvistaa lapsen opinpolkua varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja edelleen perusopetukseen.

Helsingin kaksivuotisessa esiopetuksessa painotetaan kestävän ja yhdenvertaisen tulevaisuuden näkökulmia, lapsen osallisuutta ja yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistamista. Toimintaa ja sisältöjä tehdään huoltajille näkyväksi suunnitelmallisesti dokumentoimalla. Huoltajan osallisuuden mahdollistaminen esiopetuksen arvioinnissa ja kehittämisessä on merkityksellistä.

Lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi on yksi kokeilun tavoitteista ja teema, jota pohditaan myös yhdessä lasten kanssa. Toiminta suunnitellaan siten, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus innostua, iloita, kokeilla ja oppia uutta positiivisessa ja kannustavassa ilmapiirissä.

Helsingin kokeiluopetussuunnitelma sisältää leikkiin, liikkumiseen ja kielitietoiseen toimintaan ohjaavia tavoitteita sekä monialaisesti tiedettä, teknologiaa, matematiikkaa ja taidetta yhdistävää STEAM-pedagogiikkaa. 

Varhaiskasvatusyksiköt laativat vuosittain toimintasuunnitelman. Lapsiryhmän pedagoginen suunnitelma ja toiminta perustuu lasten vahvuuksien ja lasten tarpeiden pohjalta asetettuihin tavoitteisiin opetussuunnitelmaa ja yksikön toimintasuunnitelmaa noudattaen. Toimintaa dokumentoidaan ja arvioidaan säännöllisesti kaupungin yhtenäisen mallin mukaisesti.

Kokeilussa mukana olevien päiväkotien johtajat ja henkilökunta ovat saaneet mahdollisuuden perehtyä ja kommentoida kokeiluopetussuunnitelmaa. Heidän kanssaan kokoonnutaan säännöllisesti kehittämään Helsingin kaksivuotisen esiopetuksen toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa.

Lapsivaikutukset

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa, kehittää esiopetuksen laatua ja vaikuttavuutta, edistää varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen välisiä jatkumoita ja antaa tietoa kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin ja myönteisen itsetunnon muodostumiseen. Kaksivuotinen esiopetus antaa lapselle mahdollisuuden oppia, sisäistää ja syventää oppimaansa yksilölliseen tahtiin. Yhteisöllinen ja hyväksyvä toimintakulttuuri edistää jokaisen lapsen kasvua, kehitystä ja hyvinvointia. Kokeilussa mukana olevat lapset kuuluvat esiopetuksen oppilashuollon ja tukimuotojen piiriin.

Toimivalta

Hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto tai ruotsinkielinen jaosto oman kieliryhmänsä osalta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää kaupunkitasoisten opetussuunnitelmien ja muiden opetuksen järjestämiseen liittyvien suunnitelmien hyväksymisestä.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Nina Onufriew, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 42550

nina.onufriew(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelma

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566