Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2020

1 (9)

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

 

 

 

 

Asia/6

 

03.11.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 47

1. luokkien yleisopetuksen aloituspaikkamäärät lukuvuodelle 2021– 2022

HEL 2020-011219 T 12 01 01

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti kaupungin ylläpitämien suomenkielisten peruskoulujen 1. luokkien yleisopetuksen aloituspaikkamäärät lukuvuodelle 2021–2022 seuraavasti:

Alueen A1 koulut

Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus

Aurinkolahden peruskoulu

88

Itäkeskuksen peruskoulu

44

Keinutien ala-asteen koulu

100

Kontulan ala-asteen koulu

88

Laakavuoren ala-asteen koulu

44

Mellunmäen ala-asteen koulu

66

Merilahden peruskoulu

88

Myllypuron peruskoulu

132

Puistopolun peruskoulu

88

Puotilan ala-asteen koulu

44

Sakarinmäen peruskoulu

24

Vartiokylän ala-asteen koulu

66

Vesalan peruskoulu

100

Vuoniityn peruskoulu

110

Yhteensä

1082

 

Alueen A2 koulut

Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus

Hietakummun ala-asteen koulu

56

Hiidenkiven peruskoulu

60

Kankarepuiston peruskoulu

78

Latokartanon peruskoulu

95

Maatullin ala-asteen koulu

85

Malmin peruskoulu

70

Pihlajamäen ala-asteen koulu

74

Pihlajiston ala-asteen koulu

74

Puistolan peruskoulu

32

Puistolanraitin ala-asteen koulu

72

Pukinmäenkaaren peruskoulu

110

Siltamäen ala-asteen koulu

48

Suutarilan ala-asteen koulu

32

Suutarinkylän peruskoulu

45

Tapanilan ala-asteen koulu

32

Yhteensä

963

 

Alueen A3 koulut

Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus

Haagan peruskoulu

66

Kannelmäen peruskoulu

175

Konalan ala-asteen koulu

51

Malminkartanon ala-asteen koulu

48

Maunulan ala-asteen koulu

71

Meilahden ala-asteen koulu

57

Metsolan ala-asteen koulu

48

Munkkiniemen ala-asteen koulu

83

Munkkivuoren ala-asteen koulu

75

Oulunkylän ala-asteen koulu

96

Pakilan ala-asteen koulu

72

Paloheinän ala-asteen koulu

73

Pihkapuiston ala-asteen koulu

45

Pikku Huopalahdenala-asteen koulu

65

Pitäjänmäen peruskoulu

38

Pohjois-Haagan ala-asteen koulu

112

Strömbergin ala-asteen koulu

37

Torpparinmäen peruskoulu

48

Yhteensä

1260

 

Alueen A4 koulut

Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus

Aleksis Kiven peruskoulu

25

Arabian peruskoulu

90

Jätkäsaaren peruskoulu

90

Kaisaniemen ala-asteen koulu

40

Kalasataman peruskoulu

51

Kallion ala-asteen koulu

60

Katajanokan ala-asteen koulu

30

Koskelan ala-asteen koulu

30

Käpylän peruskoulu

70

Lauttasaaren ala-asteen koulu

90

Pasilan peruskoulu

80

Ressun peruskoulu

30

Ruoholahden ala-asteen koulu

45

Snellmanin ala-asteen koulu

48

Suomenlinnan ala-asteen koulu

15

Taivallahden peruskoulu

85

Tehtaankadun ala-asteen koulu

48

Töölön ala-asteen koulu

48

Vallilan ala-asteen koulu

85

Vattuniemen ala-asteen koulu

95

Yhtenäiskoulu

43

Yhteensä

1198

 

Alueen A5 koulut

Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus

Hertsikan ala-asteen koulu

79

Herttoniemenrannan ala-asteen koulu

80

Kulosaaren ala-asteen koulu

34

Laajasalon peruskoulu

71

Poikkilaakson ala-asteen koulu

50

Porolahden peruskoulu

61

Roihuvuoren ala-asteen koulu

111

Santahaminan ala-asteen koulu

23

Tahvonlahden ala-asteen koulu

62

Yhteensä

571

 

Kaikki yhteensä

5074

 

Lisäksi suomenkielinen jaosto päätti myöntää perusopetusjohtajalle oikeuden päättää aloituspaikkamäärän ylittämisestä, jos hakijan sisarus opiskelee koulun 1–5 luokalla. Tämä ei saa kuitenkaan aiheuttaa uuden opetusryhmän muodostamista. Sisarusperuste ei koske hakijoita, joiden sisarus on otettu koulun oppilaaksi valintakokeen perusteella.

Koululle määritelty aloituspaikkamäärä on voimassa kaksi vuotta eli lukuvuodet 2021–2022 ja 2022–2023. Koulukohtainen aloituspaikkamäärän ennuste on suuntaa antava. Oppilasmäärä voi kuitenkin ylittyä, jos koulun oppilaaksiottoalueella asuu tai sinne osoitetaan 1. tai jälkimmäisenä lukuvuonna 2. luokan oppilaita.

Esittelijä

perusopetusjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Jorma Antman, suunnittelija, puhelin: 310 84051

jorma.antman(a)hel.fi

Arjariitta Heikkinen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71765

arjariitta.heikkinen(a)hel.fi

Kimmo Mustonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 23148

kimmo.mustonen(a)hel.fi

Taina Tervonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83013

taina.tervonen(a)hel.fi

Ulla-Maija Vähäsarja, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71764

ulla-maija.vahasarja(a)hel.fi

Hanna Välitalo, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83012

hanna.valitalo(a)hel.fi

Liitteet

1

1-luokkalaiset yleisopetuksen aloituspaikat 2021-2022

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan jaosto päättää oman kieliryhmänsä perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta (Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 kohta). Esityksen lähtökohtana on turvata koulujen ja alueiden tasapuolinen kehitys.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 19.12.2017 (§ 32) päättänyt oppilaaksioton perusteista.

Oppilaan koulupaikan määräytyminen ja oppilaaksiottamisen perusteet suomenkielisessä perusopetuksessa

1 Lähikoulun tai muun soveltuvan paikan osoittaminen

1.1 Lähikoulu

Oppilaalla on ensisijainen oikeus käydä sitä koulua, jonka kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päättämällä oppilaaksiottoalueella hän asuu.

1.2 Muu soveltuva paikka

Oppilaalla on oikeus päästä muuhun kunnan osoittamaan lähimpään, tarkoituksenmukaiseen kouluun seuraavissa tilanteissa:

- ensimmäiselle luokalle otettaessa sellaisen A-kielenopetukseen, jota ei ole mahdollisuus valita lähikoulussa

- jos oppilas ei voi jatkaa koulussa aikaisemmin opiskelemaansa vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelua

- B1-englannin opetuksen perusteella

- jos oppilaan lähikoulu ei ole oppilaan terveydentilan tai muuhun erityisen syyn takia hänelle sovelias. Tarvittaessa syy osoitetaan asiantuntijalausunnolla.

- oppilaalla on erityisen tuen päätös erityisluokalle

- oppilas osallistuu valmistavaan opetukseen

- oppilas osallistuu joustavan perusopetuksen toimintaan.

Oppilaaksi pääseminen edellyttää, että koulussa on tilaa. Koulun osoittamisessa voidaan ottaa huomioon matkan pituus ja turvallisuus.

Tarvittaessa käytetään arvontaa, jos halukkaita oppilaita on enemmän kuin koulussa on tilaa.

2 Pyrkiminen muuhun kuin 1 luvussa tarkoitettuun kouluun

2.1 Yleistä

Oppivelvollinen voi pyrkiä myös muuhun kuin edellä 1 luvussa tarkoitettuun kouluun. Oppilaaksi pääseminen edellyttää, että koulussa on tilaa.

Helsingin kaupungin järjestämään opetukseen otetaan ensisijaisesti Helsingissä asuvia oppilaita.

Vuosiluokkien 1–6 osalta edellytetään, että näistä oppilaista kouluun ei synny uutta opetusryhmää.

Jos oppilas otetaan muuhun kuin 1 luvussa tarkoitettuun kouluun, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.

2.2 Valintaperusteet

Oppilaita otettaessa hakijoihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita.

Jos hakijoita on enemmän kuin koulussa on tilaa, valintaperusteita noudatetaan seuraavassa järjestyksessä:

1) Sisaruus: oppilaalla on sisaruksia kyseisessä koulussa

2) Jatkuvuus

a) Esiopetus ja vuosiluokat 1–2: esiopetuksen ja alueen koulun yhteisessä suunnitelmassa nimetyistä esiopetusryhmistä tulevat oppilaat.

b) Yhtenäinen peruskoulu: ko. koulun oppilaaksiottoalueen vuosiluokkien 1–6 kouluissa olevat oppilaat.

3) Koulumatkan pituus.

Jokaisen valintaperusteen kohdalla käytetään tarvittaessa lisäksi arvontaa, jos hakijoita on enemmän kuin koulussa on tilaa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää vuosittain 1. vuosiluokan ja 7. vuosiluokan aloituspaikkamäärät kouluittain. Ensimmäisen vuosiluokan aloituspaikkamäärä sitoo vuosiluokkien 1–2 tässä luvussa tarkoitettua oppilaaksiottoa ja seitsemännen vuosiluokan aloituspaikkamäärä vuosiluokkien 7–9 tässä luvussa tarkoitettua oppilaaksiottoa.

2.3 Valintakoe

Jos opetuksessa noudatetaan opetussuunnitelmaa, jossa painotetaan yhtä tai useampaa oppiainetta, voidaan oppilaita otettaessa käyttää oppilaan taipumuksia painotettavaan opetukseen osoittavaa koetta.

Samaa painotusta tarjoavat koulut käyttävät samaa valintakoetta. Tiettyyn painotukseen hakeva oppilas otetaan huomioon kaikkien kyseistä painotusta tarjoavien koulujen oppilaaksiotossa huoltajan ilmoittamassa järjestyksessä.

3 Oppilaaksi ottaminen kielikylpyopetukseen

Kielikylpyopetukseen otetaan oppilaita, jotka ovat osallistuneet kielikylpyesiopetukseen tai joilla on muutoin riittävä ruotsin kielen taito, joka arvioidaan haastattelussa. Oppilaan koulupaikka määräytyy kieliohjelmassa määritellyn kielikylpypolun mukaisesti.

4 Oppilaan koulunkäyntioikeus asuinpaikan muuttuessa

Jos oppilaan asuinpaikka muuttuu Helsingin kaupungin sisällä, oppilaalla on oikeus käydä kaikki koulun luokka-asteet ao. koulussa, jonka oppilas hän oli ennen asuinpaikan muuttumista.

Jos oppilaan asuinpaikka muuttuu Helsingin kaupungin ulkopuolelle, oppilaalla on oikeus käydä kuluva lukukausi loppuun ao. koulussa. Oppilas voidaan tämän jälkeen ottaa helsinkiläiseen kouluun 2 luvussa mainittujen perusteiden mukaisesti.

Huoltaja vastaa mahdollisista oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Koulukohtainen aloituspaikkamäärä

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää vuosittain 1. vuosiluokan ja 7. vuosiluokan koulukohtaiset aloituspaikkamäärät. Koulukohtaisesta aloituspaikkamäärästä annettava ennuste on suuntaa antava.

Lukuvuoden 2021–2022 aloituspaikkamäärä 1. luokalle on laskettu siten, että perusjoukkona on vuonna 2014 syntyneet helsinkiläiset ilman ruotsinkielisiä. Väestömäärästä on ensin vähennetty erityisen tuen ja painotetun opetuksen oppilaiden osuus, joita oletetaan olevan samassa suhteessa kuin 20.9.2019. Näin saatuun oppilasmäärään on lisätty painotetun opetuksen oppilaspaikat lukuvuonna 2021–2022 jolloin on saatu yleisopetuksen aloituspaikkamäärä. Painotetun opetuksen oppilaspaikkoihin lasketaan mukaan soveltuvuuskokeen perusteella valittavien lisäksi kielikylpyopetus ja vieraskielinen opetus.

Tämän päätöksen luvut muodostavat koulun 1. luokan oppilasmäärän pois lukien painotetun opetuksen oppilaspaikat. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää painotetun opetuksen oppilaspaikoista.

Laskelman perusteella valmisteltiin yhteistyössä koulujen rehtoreiden kanssa esitys siten, että koulujen rehtorit ovat voineet esittää väestöennusteen pohjalta koulukohtaisen aloituspaikkamäärän, jotta opetusryhmät ovat opetuksen järjestämisen kannalta järkeviä ja opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet (opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 21.6.2016 § 57).

Koulukohtaisia aloituspaikkamääriä määriteltäessä on pyritty huomioimaan nuorimpien sisarusten pääsy samaan kouluun vanhemman sisaruksen kanssa, mikäli oppilaaksiottoalueen muutoksen vuoksi nuoremmalle sisarukselle määrittyy eri oppilaaksiottoalueen koulu.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuspalvelut tiedottaa päätöksestä Helsingin kaupungin ylläpitämille ala-asteen kouluille.

Lapsi- ja terveysvaikutusten arviointi

Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 mukaan helsinkiläisillä tulee olla tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet ja kaupungin perusopetuspalvelut ovat vetovoimaisia lähipalveluita. Koulukohtainen aloituspaikkamäärän päättäminen lukuvuosittain tukee edellä kuvattuja tavoitteita vahvistamalla koulujen tasapuolista kehitystä, minkä johdosta eri alueilla asuvat asukkaat saavat yhdenvertaiset koulupalvelut.

Koulukohtainen aloituspaikkamäärän määrittely tukee yksilöllistä ja yhteisöllistä oppimista. 1. luokalla aloittavien osalta tavoitteena on yhtenäinen koulupolku, jolloin yhtenäisessä peruskoulussa oppilaan koulu ei vaihdu 7. luokalle siirryttäessä ja jos koulu vaihtuu, niin koulupolut on suunniteltu siten, että oman alueensa lähikouluun pääsee jatkamaan tutun oppilasryhmän kanssa. Koulukohtaisen aloituspaikkamäärän määrittelyssä huomioidaan optimaalinen ryhmäkokojen muodostuminen pedagogisesti ja taloudellisesti. Optimaaliset ryhmäkoot tukevat osaltaan oppilaan yksilöllistä oppimista ja, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen omassa lähikoulussaan.

Perheiden arkea pyritään helpottamaan osoittamalla koulu mahdollisimman turvallisen ja lyhyen matkan päästä kodista. Lisäksi perheiden arkea pyritään helpottamaan huomioimalla sisarusten pääsy samaan kouluun, mikäli oppilaaksiottoaluetarkistusten seurauksena heille määrittyisi eri koulu.

Oppilaaksiottoalueiden muutokset

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää mahdollisista oppilaaksiottoalueiden muutoksista.

Esittelijä

perusopetusjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Jorma Antman, suunnittelija, puhelin: 310 84051

jorma.antman(a)hel.fi

Arjariitta Heikkinen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71765

arjariitta.heikkinen(a)hel.fi

Kimmo Mustonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 23148

kimmo.mustonen(a)hel.fi

Taina Tervonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83013

taina.tervonen(a)hel.fi

Ulla-Maija Vähäsarja, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71764

ulla-maija.vahasarja(a)hel.fi

Hanna Välitalo, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83012

hanna.valitalo(a)hel.fi

Liitteet

1

1-luokkalaiset yleisopetuksen aloituspaikat 2021-2022

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566