Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (4) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 10.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 70
Painotetun, laajamittaisen kaksikielisen, englanninkielisen ja kielikylpyopetuksen aloittavien ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmäärät lukuvuodesta 2020–2021 alkaen
HEL 2019-010638 T 12 00 01
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti
hyväksyä painotetun, laajamittaisen kaksikielisen, englanninkielisen ja kielikylpyopetuksen aloittavien ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmäärät alla esitetyn mukaisesti lukuvuodesta 2020–2021 alkaen seuraavasti:
Painotetun opetuksen aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 16 ja enimmäisoppilasmäärä on 26 vuosiluokilla 1–6.
Painotetun opetuksen aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 16 ja enimmäisoppilasmäärä on 32 vuosiluokilla 7–9.
Laajamittaisen kaksikielisen suomi–englanti-opetuksen ja englanninkielisen opetuksen aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 12 ja enimmäisoppilasmäärä on 26 vuosiluokilla 1–9.
Laajamittaisen kaksikielisen suomi–viro ja suomi-espanja –opetuksen aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 12 ja enimmäisoppilasmäärä on 26 vuosiluokilla 1–9.
Laajamittaisen kaksikielisen suomi–kiina, suomi–venäjä, suomi–pohjoissaame-opetuksen aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 5 ja enimmäisoppilasmäärä on 26 vuosiluokilla 1–9.
Ruotsin kielikylpyopetuksen aloittavan ryhmän enimmäisoppilasmäärä on 26 kuitenkin niin, että kaikki kaupungin kielikylpyohjelman varhaiskasvatuksessa aloittaneet saavat paikan kielikylpypolun mukaisesta perusopetuksen koulusta.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti delegoida päätösvallan vuosittain tarkistettavista soveltuvuuskokeiden alimmista hyväksytyistä pistemääristä sekä aloittavien ryhmien lukumääristä perusopetusjohtajalle.
Tällä päätöksellä kumotaan aikaisemmin tehdyt päätökset edellä todettujen ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmäärien osalta.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Satu Koistinen.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Satu Koistinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 23444
satu.koistinen(a)hel.fi
Tommi Tiittala, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 22900
tommi.tiittala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingissä tarjotaan painotettua, kaksikielistä ja englanninkielistä opetusta 61 koulussa, joista osassa tarjotaan kahta tai kolmea eri painotusta. Painotettua opetusta annetaan ensimmäiseltä, kolmannelta ja seitsemänneltä vuosiluokalta alkaen. Laajamittaista kaksikielistä ja englanninkielistä opetusta annetaan ensimmäiseltä ja seitsemänneltä vuosiluokalta alkaen.
Aloituspaikkoja ensimmäiseltä vuosiluokalta alkavassa painotetussa ja kaksikielisessä opetuksessa on yhteensä 460, kolmannelta vuosiluokalta alkavassa painotetussa opetuksessa yhteensä 350 ja seitsemänneltä vuosiluokalta alkavassa painotetussa ja kaksikielisessä opetuksessa yhteensä 1 550. Painotettu ja kaksikielinen opetus jatkuu 6. tai 9. vuosiluokan loppuun asti.
Painotettu opetus
Perusopetuksen opetussuunnitelmassa voidaan painottaa yhtä tai useampaa oppiainetta, mikä on määritelty koulun opetussuunnitelmassa. Helsingissä painotettua opetusta tarjotaan seuraavissa oppiaineissa:
B2-latina
Ilmaisu
Kuvataide
Liikunta
Liikunta ja kotitalous
Luonto ja tiede
Matematiikka
Matematiikka ja luonnontiede
Mediakasvatus
Musiikki
Nykytanssi
Tanssi, liike ja ilmaisu
Tanssi
Taideilmaisu
Teknologiakasvatus
Tietotekniikkapainotteinen kuvataide
Viestintä
URHEA
Painotetun opetuksen tavoitteena on syventää oppilaan osaamista painotetun oppiaineen osalta. Oppiaineiden tavoitteet sekä sisällöt sekä niiden arviointi muilta osin ovat samat kuin yleisopetuksessa.
Laajamittainen kaksikielinen, englanninkielinen ja kielikylpyopetus
Perusopetuksen opetuskielenä suomenkielisessä perusopetuksessa on suomi. Opetusta voidaan kuitenkin antaa jollain toisella paikallisessa opetussuunnitelmassa määritellyllä kielellä, kun varmistetaan, ettei sen käyttö vaaranna oppilaan mahdollisuuksia seurata opetusta (Perusopetuslaki 10 §). Tällaisia tapauksia ovat laajamittainen kaksikielinen opetus, englanninkielinen opetus ja kielikylpyopetus.
Kaksikielisen opetuksen järjestämisen periaatteet on määritelty valtakunnallisessa sekä Helsingin kaupungin opetussuunnitelmassa ja niitä on tarkennettu koulujen omissa opetussuunnitelmissa. Oppiainekohtaiset tavoitteet, sisällöt ja arviointikäytänteet ovat samat kuin yleisopetuksessa.
Laajamittaisessa kaksikielisessä opetuksessa oppilas opiskelee kaikkia oppiaineita suomeksi ja toisella opetussuunnitelmassa määritellyllä kielellä, jota kutsutaan kohdekieleksi. Laajamittaisessa kaksikielisessä opetuksessa opetusta annetaan yli 25 % kohdekielellä ja osa äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen sisällöistä voidaan opettaa myös kohdekielellä.
Englanninkielisessä opetuksessa opetuksesta 80 % annetaan englanniksi. Opetus on tarkoitettu ensisijaisesti lapsille, jotka ovat käyneet koulua englanniksi tai tulevat muuttamaan ulkomaille perusopetuksen aikana. Englanninkielisessä opetuksessa oppiaineiden keskeiset käsitteet opitaan myös suomeksi. Muilta osin suomen kielen taitojen kehittyminen on suppeampaa kuin kaksikielisessä tai yleisopetuksessa.
Kielikylpyopetuksessa annetaan 50–90 % opetuksesta ruotsiksi. Tavoitteena on, että kielikylpyohjelmaan osallistunut oppilas saavuttaa vahvan kielitaidon molemmissa kotimaisissa kielissä.
Aloittavien ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmäärät
Tällä päätösehdotuksella on tarkoitus yhtenäistää samaa painotusta, laajamittaista kaksikielistä, englanninkielistä ja kielikylpyopetusta tarjoavien koulujen aloittavien ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmäärät.
Vähimmäisoppilasmäärän tavoitteena on taata, että painotettua tai kaksikielistä opetusta on mahdollista antaa kuudennen tai yhdeksännen vuosiluokan loppuun asti pedagogisesti tarkoituksenmukaisessa ryhmässä. Lisäksi riittävän suurella aloittavan ryhmän koolla taataan, ettei opetuksen järjestäminen kasvata oppilaskohtaisia kustannuksia liian suureksi, jos opetukseen osallistuvista oppilaista osa siirtyy muuhun opetukseen.
Kaikki halukkaat voivat hakea painotettuun ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen. Painotettua tai kaksikielistä opetusta ei kuitenkaan voida tarjota kaikille hakijoille. Näin ollen on aloittaville ryhmille määriteltävä enimmäisoppilasmäärä. Nyt esitetyissä enimmäisoppilasmäärissä on huomioitu oppilaiden ja opetuksen järjestämisen kannalta tarkoituksenmukaiset ryhmäkoot.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Satu Koistinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 31023444
satu.koistinen(a)hel.fi
Tommi Tiittala, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 22900
tommi.tiittala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Perusopetuksen alueelliset palvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus | +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
|