Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (3) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 10.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 71
Suomenkielisen perusopetuksen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestämispaikat 1.8.2020 alkaen
HEL 2019-012349 T 12 00 01
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti
perusopetuksen suomenkielisen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestämispaikat liitteen mukaisesti 1.8.2020 alkaen. Näissä kouluissa on yksi tai useampi erityisluokka.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Taina Tervonen.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Taina Tervonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83013
taina.tervonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suomenkielisen perusopetuksen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestämispaikat |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 § mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.
Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston päättämien erityisluokkaverkon tarkistamisen periaatteiden mukaan (§ 149) tarkastellaan erityisluokkaverkkoa kokonaisuutena osana kaupungin palveluverkkoa ja siinä otetaan huomioon sekä alueelliset että keskitetyt erityisen tuen palvelutarpeet. Suunnittelun lähtökohtana on vahvistaa lähikouluperiaatteen ja yhtenäisen perusopetuksen toteutumista. Erityisluokkaverkko suunnitellaan yhteistyössä alueen koulujen kanssa. Alueellinen suunnittelu tehdään viidellä alueella. Erityisluokkaverkon suunnittelussa huomioidaan alueiden, koulujen ja oppilaiden tarpeet. Tavoitteena mahdollisimman pysyvän erityisen tuen palvelun rakentaminen lähikouluperiaatteen mukaisesti.
Luokkamuotoista erityisopetusta annetaan alueellisilla erityisluokilla ja keskitettynä palveluna. Alueellisilla erityisluokilla erityisen tuen oppilaat opiskelevat erityisluokalla yleisopetuksen kouluissa kaikilla viidellä perusopetusalueella. Keskitetyn palvelun erityisluokkia ovat vaativan erityisen tuen luokat. Näitä luokkia ovat pidennetyn oppivelvollisuuden toiminta-alueittain järjestettävä opetus (TOI), kehitysvammaisten oppilaiden opetus (POY), autismiopetus (EAU), kielellisten erityisvaikeuksien oppilaiden opetus (SLI) ja tuettujen erityisluokkien opetus. Tuetuilla erityisluokilla opiskelevat psyykkisesti oirehtivat oppilaat, jotka tarvitsevat erityisen paljon tukea opiskeluun. Keskitetyn palvelun luokkia ei ole kaikilla alueilla, koska oppilaiden määrä koko kaupungissa ei ole niin suuri, että jokaiselle alueelle tarvittaisiin ko. luokkia. Keskitetyn palvelun eli vaativan erityisen tuen erityisluokat pyritään sijoittamaan niin, että ne palvelevat tasaisesti koko kaupunkia.
Erityinen tuki alueellisella erityisluokalla pyritään järjestämään palveluna niin, että mahdollisimman moni oppilas saa tarvitsemansa tuen omassa lähikoulussa tai mahdollisimman lähellä. Alueellisia erityisluokkia on sijoitettu niihin kouluihin, joiden alueella erityistä tukea tarvitsevat lapset asuvat. Näin mahdollisimman moni oppilas voi opiskella omassa lähikoulussa.
Erityistä tukea saavien oppilaiden suhteellinen osuus on kasvanut. Kaupungin kouluissa 5 280 oppilaalla (13,1 %) oli erityisen tuen päätös 20.9.2019. Erityisen tuen päätöksen saaneiden oppilaiden opetus järjestetään muun opetuksen yhteydessä integroituneena yleisopetuksen ryhmään tai erityisluokalla. Kaikista erityisen tuen päätöksistä integraatiossa olevia oppilaita on 46,4 % ja erityisluokilla 53,6 %.
Helsingin kaupungin suomenkielisiä peruskouluja on 87, joista 80 on yleisopetuksen kouluja ja 7 erityiskouluja. Lukuvuonna 2020–2021 tulee kouluja olemaan 88, kun Vattuniemen ala-asteen koulu aloittaa toimintansa. Lukuvuonna 2019–2020 luokkamuotoista erityisopetusta järjestetään 76 kaupungin koulussa. Tämän päätöksen jälkeen perusopetuksen suomenkielistä luokkamuotoista erityisopetusta lukuvuonna 2020–2021 järjestetään 79 koulussa.
Näiden koulujen lisäksi Helsingin kaupungilla on 11 sopimuskoulua, jotka toimivat alueensa lähikouluna. Näistä yhdeksässä koulussa järjestetään luokkamuotoista erityisopetusta.
Lapsivaikutusten sekä terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Lähikouluperiaatteen mukainen luokkamuotoinen erityisopetuksen sijoittaminen parantaa erityisen tuen oppilaan mahdollisuutta opiskella omassa lähikoulussaan.
Lapsen sosiaalista kehitystä ja kiinnittymistä omaan kouluyhteisöön tuetaan sillä, että oppilas saa tarvitsemansa erityisluokan tuen omassa lähikoulussa. Lapsella on koulun alkaessa tuttuja kavereita omasta lähiympäristöstään. Koulu niveltyy paremmin perheiden arkeen parantaen myös koulun ja kodin yhteistyötä. Oppilaan koulumatkat lyhenevät, kun oppilas opiskelee lähempänä kotia.
Päätös tukee lähikouluperiaatteen ja yhtenäisen perusopetuksen vahvistumista. Lähikouluperiaatteen mukainen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestäminen selkiyttää koulupolkua, luo jatkuvuutta oppilaalle ja tukee oppilaan hyvinvointia. Alueellisen tarpeen ja tarjonnan mukaan toteutettu tarkastelu tuo pysyvyyttä lapsen koulupolkuun.
Ehdotetuilla muutoksilla tuetaan sitä, että lapsille tarjotaan erityisluokka lähipalveluna, jolloin sosiaalinen kiinnittyminen ja lapsen arki rakentuu omalle alueelle.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Taina Tervonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83013
taina.tervonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suomenkielisen perusopetuksen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestämispaikat |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Kasvatus ja koulutus
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi |
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
|