Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2019 | 1 (9) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 49
1. luokkien yleisopetuksen aloituspaikkamäärät lukuvuodelle 2020–2021
HEL 2019-010809 T 12 01 01
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti kaupungin ylläpitämien suomenkielisten peruskoulujen 1. luokkien yleisopetuksen aloituspaikkamäärät lukuvuodelle 2020–2021 seuraavasti:
Alueen A1 koulut | Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus |
Aurinkolahden peruskoulu | 88 |
Itäkeskuksen peruskoulu | 44 |
Keinutien ala-asteen koulu | 100 |
Kontulan ala-asteen koulu | 88 |
Laakavuoren ala-asteen koulu | 40 |
Mellunmäen ala-asteen koulu | 60 |
Merilahden peruskoulu | 100 |
Myllypuron peruskoulu | 110 |
Puistopolun peruskoulu | 88 |
Puotilan ala-asteen koulu | 60 |
Sakarinmäen peruskoulu | 48 |
Vartiokylän ala-asteen koulu | 66 |
Vesalan perukoulu | 110 |
Vuoniityn peruskoulu | 110 |
Yhteensä | 1112 |
Alueen A2 koulut | Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus |
Hietakummun ala-asteen koulu | 48 |
Hiidenkiven peruskoulu | 48 |
Jakomäen peruskoulu | 69 |
Latokartanon peruskoulu | 80 |
Maatullin ala-asteen koulu | 60 |
Malmin peruskoulu | 85 |
Pihlajamäen ala-asteen koulu | 70 |
Pihlajiston ala-asteen koulu | 100 |
Puistolan peruskoulu | 38 |
Puistolanraitin ala-asteen koulu | 58 |
Pukinmäenkaaren peruskoulu | 120 |
Siltamäen ala-asteen koulu | 45 |
Suutarilan ala-asteen koulu | 50 |
Suutarinkylän peruskoulu | 58 |
Tapanilan ala-asteen koulu | 30 |
Yhteensä | 959 |
Alueen A3 koulut | Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus |
Haagan peruskoulu | 80 |
Kannelmäen peruskoulu | 220 |
Konalan ala-asteen koulu | 46 |
Malminkartanon ala-asteen koulu | 43 |
Maunulan ala-asteen koulu | 83 |
Meilahden ala-asteen koulu | 70 |
Metsolan ala-asteen koulu | 63 |
Munkkiniemen ala-asteen koulu | 75 |
Munkkivuoren ala-asteen koulu | 100 |
Oulunkylän ala-asteen koulu | 128 |
Pakilan ala-asteen koulu | 75 |
Paloheinän ala-asteen koulu | 72 |
Pihkapuiston ala-asteen koulu | 45 |
Pikku Huopalahdenala-asteen koulu | 64 |
Pitäjänmäen peruskoulu | 44 |
Pohjois-Haagan ala-asteen koulu | 90 |
Strömbergin ala-asteen koulu | 32 |
Torpparinmäen peruskoulu | 50 |
Yhteensä | 1380 |
Alueen A4 koulut | Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus |
Aleksis Kiven peruskoulu | 24 |
Arabian peruskoulu | 96 |
Jätkäsaaren peruskoulu | 70 |
Kaisaniemen ala-asteen koulu | 48 |
Kalasataman peruskoulu | 45 |
Kallion ala-asteen koulu | 50 |
Katajanokan ala-asteen koulu | 25 |
Koskelan ala-asteen koulu | 25 |
Käpylän peruskoulu | 80 |
Lauttasaaren ala-asteen koulu,läntinen osa | 100 |
Lauttasaaren ala-asteen koulu,Vattuniemenkuja 4 | 90 |
Pasilan peruskoulu | 80 |
Ressun peruskoulu | 25 |
Ruoholahden ala-asteen koulu | 48 |
Snellmanin ala-asteen koulu | 46 |
Suomenlinnan ala-asteen koulu | 15 |
Taivallahden peruskoulu | 98 |
Tehtaankadun ala-asteen koulu | 50 |
Töölön ala-asteen koulu | 50 |
Vallilan ala-asteen koulu | 65 |
Yhtenäiskoulu | 48 |
Yhteensä | 1178 |
Alueen A5 koulut | Yleisopetuksen oppilaat pl. painotettu opetus |
Hertsikan ala-asteen koulu | 83 |
Herttoniemenrannan ala-asteen koulu | 76 |
Kulosaaren ala-asteen koulu | 25 |
Laajasalon peruskoulu | 81 |
Poikkilaakson ala-asteen koulu | 30 |
Porolahden peruskoulu | 56 |
Roihuvuoren ala-asteen koulu | 75 |
Santahaminan ala-asteen koulu | 25 |
Tahvonlahden ala-asteen koulu | 62 |
Yhteensä | 513 |
Kaikki yhteensä | 5142 |
Lisäksi suomenkielinen jaosto päätti myöntää perusopetusjohtajalle oikeuden päättää aloituspaikkamäärän ylittämisestä, jos hakijan sisarus opiskelee koulun 1-5 luokalla. Tämä ei saa kuitenkaan aiheuttaa uuden opetusryhmän muodostamista.
Koululle määritelty aloituspaikkamäärä on voimassa kaksi vuotta eli lukuvuodet 2020–2021 ja 2021–2022. Koulukohtainen aloituspaikkamäärän ennuste on suuntaa antava. Oppilasmäärä voi kuitenkin ylittyä, jos koulun oppilaaksiottoalueella asuu tai sinne osoitetaan 1. tai jälkimmäisenä lukuvuonna 2. luokan oppilaita.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Petteri Räisänen, johtava tietosuunnittelija, puhelin: 310 20349
petteri.j.raisanen(a)hel.fi
Arjariitta Heikkinen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71765
arjariitta.heikkinen(a)hel.fi
Kimmo Mustonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 23148
kimmo.mustonen(a)hel.fi
Taina Tervonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83013
taina.tervonen(a)hel.fi
Ulla-Maija Vähäsarja, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71764
ulla-maij.vahasarja(a)hel.fi
Hanna Välitalo, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83012
hanna.valitalo(a)hel.fi
Liitteet
1 | 1-luokkalaiset yleisopetuksen aloituspaikat 2020-2021 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan jaosto päättää oman kieliryhmänsä perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta (Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 kohta). Esityksen lähtökohtana on turvata koulujen ja alueiden tasapuolinen kehitys.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 19.12.2017 (§ 32) päättänyt oppilaaksioton perusteista.
Oppilaan koulupaikan määräytyminen ja oppilaaksiottamisen perusteet suomenkielisessä perusopetuksessa
1 Lähikoulun tai muun soveltuvan paikan osoittaminen
1.1 Lähikoulu
Oppilaalla on ensisijainen oikeus käydä sitä koulua, jonka kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päättämällä oppilaaksiottoalueella hän asuu.
1.2 Muu soveltuva paikka
Oppilaalla on oikeus päästä muuhun kunnan osoittamaan lähimpään, tarkoituksenmukaiseen kouluun seuraavissa tilanteissa:
- ensimmäiselle luokalle otettaessa sellaisen A-kielenopetukseen, jota ei ole mahdollisuus valita lähikoulussa
- jos oppilas ei voi jatkaa koulussa aikaisemmin opiskelemaansa vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelua
- B1-englannin opetuksen perusteella
- jos oppilaan lähikoulu ei ole oppilaan terveydentilan tai muuhun erityisen syyn takia hänelle sovelias. Tarvittaessa syy osoitetaan asiantuntijalausunnolla.
- oppilaalla on erityisen tuen päätös erityisluokalle
- oppilas osallistuu valmistavaan opetukseen
- oppilas osallistuu joustavan perusopetuksen toimintaan.
Oppilaaksi pääseminen edellyttää, että koulussa on tilaa. Koulun osoittamisessa voidaan ottaa huomioon matkan pituus ja turvallisuus.
Tarvittaessa käytetään arvontaa, jos halukkaita oppilaita on enemmän kuin koulussa on tilaa.
2 Pyrkiminen muuhun kuin 1 luvussa tarkoitettuun kouluun
2.1 Yleistä
Oppivelvollinen voi pyrkiä myös muuhun kuin edellä 1 luvussa tarkoitettuun kouluun. Oppilaaksi pääseminen edellyttää, että koulussa on tilaa.
Helsingin kaupungin järjestämään opetukseen otetaan ensisijaisesti Helsingissä asuvia oppilaita.
Vuosiluokkien 1–6 osalta edellytetään, että näistä oppilaista kouluun ei synny uutta opetusryhmää.
Jos oppilas otetaan muuhun kuin 1 luvussa tarkoitettuun kouluun, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.
2.2 Valintaperusteet
Oppilaita otettaessa hakijoihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita.
Jos hakijoita on enemmän kuin koulussa on tilaa, valintaperusteita noudatetaan seuraavassa järjestyksessä:
1) Sisaruus: oppilaalla on sisaruksia kyseisessä koulussa
2) Jatkuvuus
a) Esiopetus ja vuosiluokat 1 - 2: esiopetuksen ja alueen koulun yhteisessä suunnitelmassa nimetyistä esiopetusryhmistä tulevat oppilaat.
b) Yhtenäinen peruskoulu: ko. koulun oppilaaksiottoalueen vuosiluokkien 1-6 kouluissa olevat oppilaat.
3) Koulumatkan pituus.
Jokaisen valintaperusteen kohdalla käytetään tarvittaessa lisäksi arvontaa, jos hakijoita on enemmän kuin koulussa on tilaa.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää vuosittain 1. vuosiluokan ja 7. vuosiluokan aloituspaikkamäärät kouluittain. Ensimmäisen vuosiluokan aloituspaikkamäärä sitoo vuosiluokkien 1-2 tässä luvussa tarkoitettua oppilaaksiottoa ja seitsemännen vuosiluokan aloituspaikkamäärä vuosiluokkien 7-9 tässä luvussa tarkoitettua oppilaaksiottoa.
2.3 Valintakoe
Jos opetuksessa noudatetaan opetussuunnitelmaa, jossa painotetaan yhtä tai useampaa oppiainetta, voidaan oppilaita otettaessa käyttää oppilaan taipumuksia painotettavaan opetukseen osoittavaa koetta.
Samaa painotusta tarjoavat koulut käyttävät samaa valintakoetta. Tiettyyn painotukseen hakeva oppilas otetaan huomioon kaikkien kyseistä painotusta tarjoavien koulujen oppilaaksiotossa huoltajan ilmoittamassa järjestyksessä.
3 Oppilaaksi ottaminen kielikylpyopetukseen
Kielikylpyopetukseen otetaan oppilaita, jotka ovat osallistuneet kielikylpyesiopetukseen tai joilla on muutoin riittävä ruotsin kielen taito, joka arvioidaan haastattelussa. Oppilaan koulupaikka määräytyy kieliohjelmassa määritellyn kielikylpypolun mukaisesti.
4 Oppilaan koulunkäyntioikeus asuinpaikan muuttuessa
Jos oppilaan asuinpaikka muuttuu Helsingin kaupungin sisällä, oppilaalla on oikeus käydä kaikki koulun luokka-asteet ao. koulussa, jonka oppilas hän oli ennen asuinpaikan muuttumista.
Jos oppilaan asuinpaikka muuttuu Helsingin kaupungin ulkopuolelle, oppilaalla on oikeus käydä kuluva lukukausi loppuun ao. koulussa. Oppilas voidaan tämän jälkeen ottaa helsinkiläiseen kouluun 2 luvussa mainittujen perusteiden mukaisesti.
Huoltaja vastaa mahdollisista oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Koulukohtainen aloituspaikkamäärä
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää vuosittain 1. vuosiluokan ja 7. vuosiluokan koulukohtaiset aloituspaikkamäärät. Koulukohtaisesta aloituspaikkamäärästä annettava ennuste on suuntaa antava.
Lukuvuoden 2020–2021 aloituspaikkamäärä 1. luokalle on laskettu siten, että perusjoukkona on vuonna 2013 syntyneet helsinkiläiset ilman ruotsinkielisiä. Väestömäärästä on ensin vähennetty erityisen tuen ja painotetun opetuksen oppilaiden osuus, joita oletetaan olevan samassa suhteessa kuin 20.9.2019. Näin saatuun oppilasmäärään on lisätty painotetun opetuksen oppilaspaikat lukuvuonna 2020–2021 jolloin on saatu yleisopetuksen aloituspaikkamäärä. Painotetun opetuksen oppilaspaikkoihin lasketaan mukaan soveltuvuuskokeen perusteella valittavien lisäksi kielikylpyopetus ja vieraskielinen opetus.
Tämän päätöksen luvut muodostavat koulun 1. luokan oppilasmäärän pois lukien painotetun opetuksen oppilaspaikat. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää painotetun opetuksen oppilaspaikoista.
Laskelman perusteella valmisteltiin yhteistyössä koulujen rehtoreiden kanssa esitys siten, että koulujen rehtorit ovat voineet esittää väestöennusteen pohjalta koulukohtaisen aloituspaikkamäärän, jotta opetusryhmät ovat opetuksen järjestämisen kannalta järkeviä ja opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet (opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 21.6.2016 § 57).
Koulukohtaisia aloituspaikkamääriä määriteltäessä on pyritty huomioimaan nuorimpien sisarusten pääsy samaan kouluun vanhemman sisaruksen kanssa, mikäli oppilaaksiottoalueen muutoksen vuoksi nuoremmalle sisarukselle määrittyy eri oppilaaksiottoalueen koulu.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuspalvelut tiedottaa päätöksestä Helsingin kaupungin ylläpitämille ala-asteen kouluille.
Lapsi- ja terveysvaikutusten arviointi
Helsingin kaupunkistrategian 2017-2021 mukaan helsinkiläisillä tulee olla tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet ja kaupungin perusopetuspalvelut ovat vetovoimaisia lähipalveluita. Koulukohtainen aloituspaikkamäärän päättäminen lukuvuosittain tukee edellä kuvattuja tavoitteita vahvistamalla koulujen tasapuolista kehitystä, minkä johdosta eri alueilla asuvat asukkaat saavat yhdenvertaiset koulupalvelut.
Koulukohtainen aloituspaikkamäärän määrittely tukee yksilöllistä ja yhteisöllistä oppimista. 1. luokalla aloittavien osalta tavoitteena on yhtenäinen koulupolku, jolloin yhtenäisessä peruskoulussa oppilaan koulu ei vaihdu 7. luokalle siirryttäessä ja jos koulu vaihtuu, niin koulupolut on suunniteltu siten, että oman alueensa lähikouluun pääsee jatkamaan tutun oppilasryhmän kanssa. Koulukohtaisen aloituspaikkamäärän määrittelyssä huomioidaan optimaalinen ryhmäkokojen muodostuminen pedagogisesti ja taloudellisesti. Optimaaliset ryhmäkoot tukevat osaltaan oppilaan yksilöllistä oppimista ja, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen omassa lähikoulussaan.
Perheiden arkea pyritään helpottamaan osoittamalla koulu mahdollisimman turvallisen ja lyhyen matkan päästä kodista. Lisäksi perheiden arkea pyritään helpottamaan huomioimalla sisarusten pääsy samaan kouluun, mikäli oppilaaksiottoaluetarkistusten seurauksena heille määrittyisi eri koulu.
Oppilaaksiottoalueiden muutokset
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää mahdollisista oppilaaksiottoalueiden muutoksista.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Petteri Räisänen, johtava tietosuunnittelija, puhelin: 310 20349
petteri.j.raisanen(a)hel.fi
Arjariitta Heikkinen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71765
arjariitta.heikkinen(a)hel.fi
Kimmo Mustonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 23148
kimmo.mustonen(a)hel.fi
Taina Tervonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83013
taina.tervonen(a)hel.fi
Ulla-Maija Vähäsarja, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71764
ulla-maij.vahasarja(a)hel.fi
Hanna Välitalo, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83012
hanna.valitalo(a)hel.fi
Liitteet
1 | 1-luokkalaiset yleisopetuksen aloituspaikat 2020-2021 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Perusopetuksen aluepäälliköt
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus | +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
|