Helsingfors stad

Protokoll

5/2019

1 (5)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/3

 

26.09.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 24

Godkännande av planen för småbarnspedagogik i Helsingfors

HEL 2019-009300 T 05 01 00

Beslut

Svenska sektionen beslutade att godkänna planen för småbarnspedagogik 2019 i Helsingfors. Planen följs inom den kommunala och den kommunalt övervakade privata småbarnspedagogiken.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Bilagor

1

Helsingfors Plan för småbarnspedagogik 25.9

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

utdrag

Förslagstext
Bilaga 1

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors har uppdaterats för att motsvara den nya lagen om småbarnspedagogik (540/2018) samt av Utbildningsstyrelsen 19.12.2018 fastställda Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Planen har utarbetats i samarbete med den finskspråkiga småbarnspedagogiken. Fostrans- och utbildningsnämndens finska sektion godkände på sitt möte 17.9.2019 den finska planen för småbarnspedagogik – Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma.

Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors gäller för alla verksamhetsformer inom småbarnspedagogik, även den kommunalt övervakade privata småbarnspedagogiken. De privata serviceproducenterna av småbarnspedagogik har involverats i förnyelseprocessen, dessutom har de givits tillfället att kommentera utkastet till planen för småbarnspedagogik.

Enligt 21 § i lagen om småbarnspedagogik är det Utbildningsstyrelsen som utarbetar och bestämmer Grunderna för planen för småbarnspedagogik. I grunderna definieras småbarnspedagogikens centrala mål och innehåll, samarbetet mellan anordnaren av småbarnspedagogik och barnens vårdnadshavare, det mångprofessionella samarbetet och innehållet i barnets plan för småbarnspedagogik.

Inom småbarnspedagogiken skapas en grund för barnens mångsidiga kompetens. I grunderna för planen för småbarnspedagogik betonas vikten av att barnets delaktighet stärks och en syn på lärande, enligt vilken barnen växer, utvecklas och lär sig genom att kommunicera med andra människor och den närmaste omgivningen.

Småbarnspedagogikens centrala mål och innehåll är samlade till lärområden, som genomförs som helhetsskapande undervisningshelheter.

Utarbetande av planen för småbarnspedagogik i Helsingfors

Planen för småbarnspedagogik har utarbetats i en arbetsgrupp bestående av personal och ledare som företräder olika verksamhetsformer och kommunens finsk- och svenskspråkiga enheter. Alla enheter har givits tillfälle att kommentera utkastet till planen. Under juni månad 2019 fanns dessutom utkastet till planen för småbarnspedagogik i Helsingfors 2019 tillgängligt på webben för eventuella kommentarer från allmänheten. Den nya lagen om småbarnspedagogik och vilka förändringar den medför för planen för småbarnspedagogik behandlades på svenska servicehelhetens personalkommitté den 27.2.2019.

Under våren 2019 hade vårdnadshavarna möjlighet att medverka och kommentera de nya delar som rör mobbningsförebyggande arbete, övergångarna emellan olika grupper, enheter och stadier samt utvärderingen av den småbarnspedagogiska verksamheten. Dessutom har centrala samarbetspartner från social- och hälsovårdssektorn samt från kultur- och fritidssektorn ombetts kommentera planen.

I planen har beaktats att lärstigen från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen ska vara obruten. Till sin uppbyggnad liknar planen läroplanen för förskoleundervisningen och läroplanen för den grundläggande utbildningen.

Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors

I planen för småbarnspedagogik i Helsingfors betonas särskilt barnets rätt att leka. Leken är central inom småbarnspedagogiken och barnet får leka varje dag. I en verksamhetskultur som uppmuntrar till lek erkänner man lekens betydelse för barnets välbefinnande och lärande. Hela staden med alla dess tjänster fungerar som lärmiljö. Språkstrategin som används inom småbarnspedagogiken har utarbetats för att stärka det svenska språket och höja den språkliga medvetenheten hos personalen och stödja dem i att skapa en språkmedveten verksamhet på enheterna.

Enheterna utarbetar årligen en verksamhetsplan utifrån av planen för småbarnspedagogik i Helsingfors. I verksamhetsplanen beskrivs verksamhetens pedagogiska prioriteringar, åtgärder för hur verksamhetskulturen utvecklas och för hur stadens strategiska mål beaktas och hur planen för småbarnspedagogik i Helsingfors omsätts i praktiken. Daghemsföreståndaren ansvarar för att en verksamhetsplan utarbetas och chefen för  småbarnspedagogik godkänner planen.

En plan för småbarnspedagogik utarbetas för varje barn på daghem eller i familjedagvård. Planen utarbetas i samarbete med lärare inom småbarnspedagogik, barnet och vårdnadshavarna. Barnets plan för småbarnspedagogik ska utgå från barnets styrkor och individuella behov samt barnets bästa. De mål och åtgärder som anges i barnets plan ska beskriva hur man med den pedagogiska verksamheten stödjer barnets utveckling, lärande och välbefinnande och ligger som grund för barngruppens verksamhet.

I planen för småbarnspedagogik har också Nationella centret för utbildningsutvärdering NCUs Grunder och rekommendationer för utvärdering av småbarnspedagogikens kvalitet (2018) beaktats. Dokumentet styr utvärderingen av småbarnspedagogikens kvalitet i Helsingfors. Helsingfors småbarnspedagogik kommer att använda rekommendationerna som underlag för sitt kvalitetsarbete. Planen för småbarnspedagogik och implementeringen av den utvärderas regelbundet.

Införandet av planen för småbarnspedagogik kommer att åtföljas av fortbildningar och workshoppar för olika personalgrupper, introduktionsmaterial, utvecklingsdagar samt annan gemensam utveckling inom fostrans- och utbildningssektorn. För personalen ordnas fortbildning i pedagogisk dokumentation, portfolioarbete samt utvärdering.

Forskningsbaserad utveckling inom småbarnspedagogiken

I Helsingfors finns utmärkta möjligheter att utveckla småbarnspedagogiken utifrån forskning i samarbete med universitet och yrkeshögskolor. Helsingfors förhåller sig positivt till forskningsprojekt inom småbarnspedagogiken, erbjuder möjlighet till forskning på sina egna enheter och utnyttjar aktivt de forskningsrön som fås genom projekten för att utveckla småbarnspedagogiken.

Konsekvenser för barnen

Småbarnspedagogiken bygger på uppfattningen om barndomens egenvärde. Varje barn är unikt och värdefullt precis som hen är. Alla barn har rätt att bli hörda, sedda, tagna i beaktande som individer och som medlemmar i gruppen. Barnet får det stöd hen behöver för att växa, utvecklas och lära sig.

I en målinriktad och planmässig småbarnspedagogik främjas lika möjligheter att vara  delaktig och aktiv tillsammans med andra. Att delta i småbarnspedagogiken är barnets rättighet.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Bilagor

1

Helsingfors Plan för småbarnspedagogik 25.9

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

utdrag

Förslagstext
Bilaga 1

Beslutshistoria

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 17.09.2019 § 26

HEL 2019-009300 T 05 01 00

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan Helsingin kaupungin suomenkielisen varhaiskasvatussuunnitelman. Suunnitelmaa noudatetaan kunnallisessa ja kunnan valvomassa yksityisessä varhaiskasvatuksessa.

Käsittely

17.09.2019 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että esittelijän perusteluihin lisätään seuraava kohta:

"Varhaiskasvatuksen tutkimuspohjainen kehittäminen

Helsingissä on erinomaiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen tutkimuspohjaiseen kehittämiseen yhteistyössä alueen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Helsinki suhtautuu myönteisesti varhaiskasvatusta koskeviin tutkimushankkeisiin, tarjoaa mahdollisuuksia tehdä tutkimusta omissa yksiköissään ja hyödyntää hankkeissa syntyvää tutkimustietoa aktiivisesti varhaiskasvatuksen kehittämisessä."

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.

Esittelijä

vs. kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Nina Onufriew, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 42550

nina.onufriew(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 51300

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

kasvatusjakoulutus@hel.fi

 

+358 9 86390

 

FI02012566