Helsingfors stad

Protokoll

6/2022

1 (6)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/7

 

15.11.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 31

Grunderna för antagning till förskoleundervisning fr.o.m. 1.1.2023

HEL 2022-012498 T 05 01 06

Beslut

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att följande grunder för antagning till förskoleundervisning följs från och med 1.1.2023:

1. En förskoleundervisningsplats anvisas ett barn som deltar i kommunal småbarnspedagogik eller som anmält sig till förskoleundervisning. Anmälan krävs när ett barn inte har varit i kommunal småbarnspedagogik före påbörjad förskoleundervisning. En förskoleundervisningsplats anvisas inom det egna elevupptagningsområdet enligt hemadress. När en förskoleundervisningsplats anvisas barnet, beaktas den närskola som bestäms på basis av barnets hemadress. Förskoleundervisningsplatsen anvisas på ett sådant verksamhetsställe som barnets blivande närskola har utsetts till samarbetsskola för. En förskoleundervisningsplats kan anvisas på ett annat verksamhetsställe i sådana fall som beskrivs i punkt 4.

2. Om vårdnadshavaren inte tar emot den förskoleundervisningsplats som har anvisats, förfaller den anvisade platsen och vårdnadshavaren ska ansöka om en förskoleundervisningsplats vid önskat verksamhetsställe enligt anvisad ansökningstid. Om ett barn inte har deltagit i kommunal småbarnspedagogik före förskoleundervisningen och vårdnadshavaren har inte anmält barnet till förskoleundervisning, ska vårdnadshavaren ansöka om en förskoleundervisningsplats. Vårdnadshavaren kan i ansökan lägga fram ett till två önskemål om förskoleundervisningsplats.

3. Om de sökande är fler än de lediga platserna på ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning, beaktas först närskolan enligt barnets hemadress och om verksamhetsstället samarbetar med närskolan ifråga. Vid behov används dessutom lottdragning om det finns fler sökande än platser vid det verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning och de sökande är i jämlik ställning ifråga om lärstig. Barn som inte får en plats i lottdragningen anvisas en förskoleundervisningsplats inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen.

4. Ett barn kan också anvisas en förskoleundervisningsplats i ett annat elevupptagningsområde än det som bestäms enligt barnets hemadress med anledning av barnets språkbad, behov av särskilt stöd eller behov av skiftesvård. Om barnet har deltagit i språkbad inom småbarnspedagogiken, anvisas hen en förskoleundervisningsplats i enlighet med språkbadsstigen inom förskoleundervisning med språkbad.

Om barnets behov av stöd förutsätter det, kan barnets förskoleundervisning också anordnas någon annanstans än i det egna elevupptagningsområdet eller på ett verksamhetsställe där det inte anordnas förskoleundervisning. Om barnet behöver skiftesvård under förskoleåret, meddelar vårdnadshavaren behovet av skiftesvård i samband med anmälan till förskoleundervisningen. Vårdnadshavaren ska påvisa behovet av skiftesvård.  

Om det finns plats i ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning efter antagning av barn inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen, kan platserna fyllas genom antagning i andra hand förutsatt att det inte uppstår ett behov av en ny grupp vid verksamhetsstället som följd. Med antagning i andra hand avses att vårdnadshavaren ansöker om en förskoleundervisningsplats någon annanstans än i det elevupptagningsområde som bestäms enligt barnets hemadress.  

Om vårdnadshavaren ansöker om en förskoleundervisningsplats för sitt barn utanför den egentliga anmälnings- och ansökningstiden, anvisas barnet i första hand en förskoleundervisningsplats på det verksamhetsställe som vårdnadshavaren har önskat eller i det elevupptagningsområde som bestäms på basis av barnets hemadress. Om det inte finns lediga förskoleundervisningsplatser i barnets elevupptagningsområde och det inte är möjligt att öppna nya förskoleundervisningsplatser, kan man också anvisa en plats på ett verksamhetsställe i ett annat elevupptagningsområde. Verksamhetsstället med lediga förskoleundervisningsplatser ska ligga närmast barnets hem.

Ifråga om privat förskoleundervisning utgör hela staden ett elevupptagningsområde. Ansökan till privat förskoleundervisning sker med en pappersblankett direkt till daghemmet.  

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar att upphäva det beslut  om antagning av elever till förskoleundervisningen som utbildningsnämndens svenska sektion fattade 15.9.2020, § 17, när nya antagningsgrunder träder i kraft 1.1.2023.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Nina Horsma, pedagogisk sakkunnig, telefon: 310 44802

nina.horsma(a)hel.fi

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

 

Föredragandens motiveringar

Enligt 15 kap. 2 § 1 mom. 1 punkten i förvaltningsstadgan har svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning i uppgift att besluta för sin egen språkgrupps del om grunderna för antagning till förskoleundervisning.

Grunderna för antagning till förskoleundervisning gäller både den svensk- och finskspråkiga förskoleundervisningen. Grunderna för antagning till förskoleundervisning på finska godkändes 20.9.2022 av finska sektionen vid nämnden för fostran och utbilding. Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar om grunderna för antagning till förskoleundervisning på svenska.

Ändringar från de föregående grunderna för antagning till förskoleundervisning

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade om grunderna för elevantagningen till förskoleundervisningen 15.9.2020 (17 §). En skillnad till de här tidigare grunderna är att man i de nya grunderna har beskrivit hur anmälan till förskoleundervisningen ska ske i fortsättningen för att processen för anvisning av en förskoleundervisningsplats ska vara allt jämlikare.  Dessutom har man i de nya grunderna preciserat hur man går till väga i samband med anvisning av en förskoleundervisningsplats för ett barn som deltar i språkbad, behöver skiftesvård eller får särskilt stöd. Man har likaså preciserat hur man går till väga om en vårdnadshavare ansöker om en förskoleundervisningsplats efter den egentliga anmälnings- och ansökningstiden. Syftet med preciseringarna är att kunna anvisa varje barn som deltar i kommunal förskoleundervisning en förskoleundervisningsplats som stödjer barnets lärstig.

Förpliktelser som styr anordnandet av förskoleundervisningen

Förskoleundervisningen regleras i lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Om förskoleundervisning anordnas i ett daghem, följs dessutom lagen om småbarnspedagogik (540/2018).

Kommunen är skyldig att ordna förskoleundervisning för barn som bor på kommunens område.  Året innan läroplikten börjar ska barnet delta i ettårig förskoleundervisning eller annan verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Kommunen är skyldig att ordna förskoleundervisning separat för svensk- och finskspråkiga invånare. (4 § i lagen om grundläggande utbildning.) Till sin omfattning är förskoleundervisningen minst 700 timmar, det vill säga i genomsnitt fyra timmar per dag, dock högst fem timmar per dag. (3-4 § i förordningen om grundläggande utbildning.)

I Helsingfors anordnas förskoleundervisning i kommunala daghem, i anslutning till skolor och av privata serviceproducenter. Förskoleundervisning anordnas på svenska och finska.

Förpliktelser med anknytning till anvisning och sökande av en förskoleundervisningsplats

Barnet ska anvisas en förskoleundervisningsplats inom ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning. Verksamhetsstället som anordnar förskoleundervisning ska ligga så att resan dit från barnets hem är trygg och kort. (32 § i lagen om grundläggande utbildning.)

När det bestäms om verksamhetsställen som anordnar förskoleundervisning ska man beakta att förskoleundervisningen och småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisning bildar en enhetlig helhet. Barnet har möjlighet att fortsätta i samma grupp till småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisning efter den egentliga dagliga förskoleundervisningen.

Ansökan till förskoleundervisning ska göras innan förskoleundervisningen inleds på det sätt utbildningsanordnaren förutsätter. Utbildningsanordnaren ska på förhand informera om de platser där förskoleundervisning anordnas, när undervisningen inleds och avslutas och om förfarandet för ansökan till förskoleundervisning. Om barnets boningsort eller vårdnadshavarens arbets- eller studiesituation förändras eller om andra motsvarande särskilda skäl föreligger kan ansökan till förskoleundervisning göras vid en senare tidpunkt än den kommunen meddelat. (23 a § i förordningen om grundläggande utbildning.)

I Helsingfors deltar merparten av barn i fem års ålder i kommunal småbarnspedagogik innan förskoleundervisningsåret börjar. Därtill en del av 2017-födda deltar i nationella försöket om tvåårig förskoleundervisning. 31.12.2021 deltog 94,1% av femåringarna i kommunal svenskspråkig småbarnspedagogik. Största delen av nämnda barn fortsätter från småbarnspedagogiken till kommunal förskoleundervisning.

Anmälan till förskoleundervisning

I Helsingfors har en förskoleundervisningsplats anvisats barn inom den kommunala småbarnspedagogiken allt sedan år 2020. För ett barn som inte deltar i den kommunala småbarnspedagogiken utan i privat småbarnspedagogik eller i stadens klubbverksamhet eller som får hemvård har vårdnadshavaren ansökt om en förskoleundervisningsplats.

Från och med 1.1.2023 behöver man inte längre ansöka om en plats för ett barn som inte deltar i kommunal småbarnspedagogik. Målet är att alla kommuninvånare ska få så lika och smidig service som möjligt. Vårdnadshavaren anmäler i fortsättningen barnet till förskoleundervisningen i e-tjänsten Asti inom anmälningstiden, varefter barnet anvisas en förskoleundervisningsplats på samma gång som barn inom kommunal småbarnspedagogik. Den nya verksamhetsmodellen stödjer allt bättre alla barns möjlighet att få en förskoleundervisningsplats enligt lärstigen och möjliggör förverkligandet av principen om närdaghem enligt stadsstrategin.

Kontinuiteten i lärstigen

Staden är indelad i elevupptagningsområden och inom varje område finns det en grundskola. Förskolorna följer grundskolornas elevupptagningsområden. Inom ett elevupptagningsområde för förskoleundervisningen kan det finnas en eller flera förskolor. Förskolan och närskolan utarbetar årligen planen för gemensamt lärande, genom att beskriva samarbetet mellan barnen i förskole- och nybörjarundervisningen.

Förskoleundervisningen utvecklas i enlighet med principerna om inklusion. Barnet anvisas en förskoleundervisningsplats så att det stöder hens lärstig. Det stöd som barnet behöver ordnas i mån av möjlighet vid det verksamhetsställe där barnet anvisats en förskoleundervisningsplats. Undantag utgör integrerade specialgrupper, specialgrupper för barn med flerfunktionsnedsättning eller andra barngrupper i vilka det är motiverat att ordna förskoleundervisning för barnet med tanke på det stöd barnet behöver. Andra barngrupper är till exempel grupper i vilka det finns barn som fått ett beslut om förlängd läroplikt.

Konsekvenser för barn

Småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen lägger grunden för livslångt lärande. Då elevantagningen inom förskoleundervisningen förverkligas på beskrivet sätt, säkerställs kontinuiteten i lärstigen från barnets förskola till skolan. Med tanke på barnets uppväxt och lärande är det viktigt att barnet får under förskoleundervisningsåret mångsidiga erfarenheter av inlärning som stärker hens uppfattning av sig själv som lärande och ger färdigheter för skolgång. Barnet får i samband med förskoleundervisningen erfarenheter av att höra till en grupp och av att bilda viktiga kamratrelationer.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Nina Horsma, pedagogisk sakkunnig, telefon: 310 44802

nina.horsma(a)hel.fi

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

.

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 51300

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566