Helsingfors stad

Protokoll

6/2022

1 (4)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/8

 

15.11.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 32

Fastställande av de verksamhetsplatser i vilka förskoleundervisning ges och antalet platser samt verksamhetstiderna för verksamhetsåret 2023–2024

HEL 2022-013048 T 12 00 01

Beslut

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att fastställa verksamhetsställen samt antal platser för förskoleundervisning inför verksamhetsåret 2023-2024, enligt bifogade beslutsbilaga.

Sektionen beslutade att de kommunala verksamhetsställena för förskoleundervisning fastställs om gruppstorleken är minst 14 barn. Utgångspunkten är att det bör finnas minst en förskola i varje elevupptagningsområde. Av grundad anledning kan förskoleundervisning även ordnas för en mindre grupp om resurseringen och andra grundade faktorer uppfylls. I det nationella försöket med tvåårig förskoleundervisning kan gruppstorleken underskridas om det inte finns tillräckligt med barn som hör till försökets målgrupp på daghemmet. 

Därtill beslutar svenska sektionen att de svenska verksamhetsställena för förskoleundervisning följer samma verksamhetstider som inom den grundläggande utbildningen, med undantag av läsårets sista arbetsdag som är en lördag, då förskoleundervisning inte ordnas.

Svenska sektionen beslutade också att Sockenstugans förskola läggs till i bilagan över verksamhetsställen i Hoplaxskolans elevupptagningsområde.

Föredragande meddelade avvikande åsikt i ärendet på grund av att verksamhetsförutsättningarna och kriterierna nämnda i beredningen inte beaktas.

Behandling

Motförslag:
Hildur Boldt: Inför läsåret 2023-2024 bereds det fyra förskolor på Hoplaxskolans elevupptagningsområde, två på Kottby lågstadieskolas- och två på Grundskolan Norsens elevupptagningsområde.

Sockenstugans förskola läggs till i bilaga 1 över verksamhetsställen i Hoplaxskolans elevupptagningsområde.

Svenska sektionen godkände motförslaget enhälligt.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 310 81193

barbro.bjork-sinisalo(a)hel.fi

Bilagor

1

Beslutsbilaga Verksamhetsställen och antal platser inom förskoleundervsiningen verksamhetsåret 2023-2024

2

Bilaga Verksamhetsställen och antal platser inom förskoleundervsiningen verksamhetsåret 2023-2024

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutsförslag

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar att fastställa verksamhetsställen samt antal platser för förskoleundervisning inför verksamhetsåret 2023-2024, enligt bifogad bilaga.

Sektionen beslutar att de kommunala verksamhetsställena för förskoleundervisning fastställs om gruppstorleken är minst 14 barn. Utgångspunkten är att det bör finnas minst en förskola i varje elevupptagningsområde. Av grundad anledning kan förskoleundervisning även ordnas för en mindre grupp om resurseringen och andra grundade faktorer uppfylls. I det nationella försöket med tvåårig förskoleundervisning kan gruppstorleken underskridas om det inte finns tillräckligt med barn som hör till försökets målgrupp på daghemmet. 

Därtill beslutar svenska sektionen att de svenska verksamhetsställena för förskoleundervisning följer samma verksamhetstider som inom den grundläggande utbildningen, med undantag av läsårets sista arbetsdag som är en lördag, då förskoleundervisning inte ordnas.

Föredragandens motiveringar

Enligt kapitel 15, § 2, moment 1, punkt 1, i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad är det den svenska sektionen som för de svenska förskolornas del fastställer de verksamhetsställen i vilka förskoleundervisning ges i daghem och skolor. Med stöd av moment 2, punkt 4 i samma paragraf beslutar sektionen om verksamhetstiderna inom förskoleundervisningen. 

Svenska sektionen fastställer årligen verksamhetsställen och antalet platser. Antalet förskoleplatser baserar sig på antalet barn födda 2017 som är i svenskspråkig kommunal och privat småbarnspedagogik. Därtill har antalet svenskspråkiga barn i finsk småbarnspedagogik samt prognosen över svenskspråkigt registrerade barn i Helsingfors beaktats. Vid angivning av antalet platser beaktas även personaldimensioneringen.

Staden är indelad i elevupptagningsområden och inom varje område finns det en grundskola. Förskolorna följer grundskolornas elevupptagningsområden. Inom ett elevupptagningsområde för förskoleundervisningen kan det finnas en eller flera förskolor. Inför läsåret 2023-2024 bereds det tre förskolor på Hoplaxskolans elevupptagningsområde, två på Kottby lågstadieskolas- och två på Grundskolan Norsens elevupptagningsområde. När en förskoleundervisningsplats anvisas barnet, beaktas den närskola som bestäms på basis av barnets hemadress. Förskoleundervisningsplatsen anvisas på ett sådant verksamhetsställe som barnets blivande närskola har utsetts till samarbetsskola för. 

Inom den kommunala förskoleundervisningen är minimigruppstorleken 14 elever. Inom det nationella försöket med tvåårig förskoleundervisning kan antalet elever per grupp underskridas, om det inte i daghemmet finns tillräckligt många barn som hör till försöksgruppen. För barn inom det tvååriga förskoleförsöket anvisas inte en ny plats inom förskoleundervisningen, utan verksamheten fortgår vid det angivna verksamhetsstället. 

Vid anvisande av förskoleplats är utgångspunkten en kontinuitet mellan småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen i närskolan. Förskolegrupperna bildas i enlighet med lagen om grundläggande utbildning och lagen om småbarnspedagogik.

I Helsingfors ges förskoleundervisning under högst 190 verksamhetsdagar och högst 760 timmar per verksamhetsår. Förskoleundervisningen följer skolornas arbetstider för läsåret 2023–2024, men ges inte på lördagar. Undervisning ges fyra timmar per dag mellan kl. 8.30 och kl. 13.30. Den kompletterande småbarnspedagogiken ordnas på samma ställe som förskoleundervisningen ges. 

Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning har fastställt verksamhetsställen för förskoleundervisningen samt minimigruppstorleken för läsåret 2023-2024 på mötet den 1.11.2022. 

Konsekvenser för barn

För varje barn i Helsingfors anordnas förskoleundervisning ett år innan läroplikten börjar. Förskoleundervisningen har stor betydelse för barnets självförtroende och hens sociala, matematiska och språkliga färdigheter. I samband med förskoleundervisningen får barnet erfarenheter av att höra till en grupp och av att bilda betydelsefulla kamratrelationer. Målsättningen är att förskoleundervisningens verksamhetsställe och barnets närskola i framtiden är beläget så nära barnets hem som möjligt. Om barnets behov av stöd förutsätter det kan barnets förskoleundervisning också anordnas någon annanstans än i det egna elevupptagningsområdet. Barnets lärstig stöds under förskoleundervisningen genom samarbetet med skolan. Förskolan och närskolan utarbetar årligen en plan för gemensamt lärande, genom att beskriva samarbetet mellan barnen i förskole- och nybörjarundervisningen.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 310 81193

barbro.bjork-sinisalo(a)hel.fi

Bilagor

1

Bilaga Verksamhetsställen och antal platser inom förskoleundervsiningen verksamhetsåret 2023-2024

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

.

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 51300

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566